Je jedno, jestli se ucházíte o práci ve velké nadnárodní firmě, nebo jestli píšete motivační dopis k zahraničnímu výjezdu. Existují slova, kterých byste se měli v oficiálních textech (nebo třeba i na LinkedInu) při sebeprezentaci vyvarovat.

Jak připomíná autor knihy The Motivation Myth Jeff Haden, jde o výrazy, kterými vás může popsat kdokoli jiný – jen ne vy sami. Jaké jsou podle něj ty nejhorší fráze, které byste ve svém vlastním zájmu neměli nikdy použít?

Inovativní: „Většina společností tvrdí, jak jsou inovativní. Totéž jejich zaměstnanci. Skutečnost je ale taková, že to ve většině případů není pravda,“ píše Haden. „Já třeba inovativní nejsem. A je to v pořádku, protože inovativnost není podmínkou úspěchu.“ Pokud jste opravdu inovativní, tak o tom nemluvte, ale dokažte to. Popište, co jste vymysleli/vytvořili, a nechte ostatní posoudit, zda jste takového označení hodni. 

Pracovník světové úrovně a talentovaný: Jak glosuje Haden, Usain Bolt je atlet světové úrovně, stejně jako Serena Williams tenistka. Neberte si to osobně, ale vy s největší pravděpodobností nejste. I když můžete mít zahraniční pracovní zkušenosti, této pochvale se vyhněte. Je vágní, nicneříkající a vychloubačná. 

Bohaté zkušenosti: „Řekněme, že máte bohaté zkušenosti s web designem. To ale neznamená, že jste dobří. Můžete klidně být těmi nejhoršími webovými programátory na světě,“ připomíná Haden. To, na čem záleží, jsou projekty a konkrétní věci, které máte za sebou – třeba kolik webů jste kódovali nebo s jakými zákazníky jste spolupracovali. 

Orientovaný na výsledky a motivovaný: K tomu má Haden jen jednu poznámku: „Opravdu? Soustřeďujete se na to, za co jste placeni? Páni!“ A jeho rada? Nikdy se nepopisujte tím, co by v práci mělo být samozřejmostí. Zbytečně tím zabíráte v životopise místo. 

Kreativní: Možná jste opravdu kreativní. Problém – stejně jako s přídavnými jmény talentovaný, efektivní nebo frází „týmový hráč“ – tkví v tom, že je používají všichni. A jakmile je ve svém CV zmíní každý kandidát, ztrácejí svou váhu. Stejně jako v případě s „bohatými zkušenostmi“ zkuste své vlastnosti předvést na konkrétním příkladu a nadužívaným pojmům se vyhnout. 

Vášnivý: „Vím, že se mnou bude spousta lidí nesouhlasit, ale pokud o sobě prohlásíte, že jste vášnivými webovými designéry, nebudu vám věřit. Je to prostě až moc,“ říká Haden. Zkuste se proto vášnivosti vyhnout a místo ní třeba popište, proč web design děláte a co pro vás tato práce znamená. 

S jakým nejhorším slovem nebo frází jste se potkali v práci vy? Dejte nám vědět na jakbytlepsi@forbes.cz nebo se o to podělte v naší facebookové skupině.