Seriál Vládcové nebes má předpoklady být televizní událostí dekády. Jak vznikalo dílo, za nímž stojí Tom Hanks a Steven Spielberg, a které stálo několik miliard korun? Forbes.cz mluvil s hvězdami dramatu o pilotech z druhé světové války.

Steven Spielberg měl k válce odjakživa blízko –⁠⁠⁠ a nebyla to úplně jeho volba. Jeho otec byl voják a sloužil u letectva, a tak ke Spielbergovým chodili každou chvíli na návštěvu důstojníci a vykládali historky z akce. Steven byl poblíž, poslouchal a nasával.

Není divu, že si k válečné tematice vybudoval vztah a že inspirovala i jeho první krátkometrážní filmy. A pak jeden velký, který zná snad každý: v roce 1998 natočil vynikající drama z druhé světové Zachraňte vojína Ryana, které získalo pět Oscarů a v němž zazářil v hlavní roli Tom Hanks.

Spolupráci si se Spielbergem brzy zopakovali: o tři roky později měl premiéru jimi stvořený seriál Bratrstvo neohrožených, který nabídl na televizní poměry nebývale atraktivní podívanou a dodnes se v nabídce streamovacích služeb vymyká nejen produkčními kvalitami.

V roce 2010 následoval od stejného týmu Pacifik o bojích v Asii, ale něco pořád chybělo. „Můj otec miloval Bratrstvo i Pacifik a jednoho dne se mě zeptal: Proč nevyprávíte i příběhy o letectvu?“ vzpomíná Spielberg.

On, Hanks i jejich producentský parťák Gary Goetzman věděli, že k odvyprávění celého příběhu něco chybí. A tak se zrodili Vládcové nebes.

Nový devítidílný seriál napsaný podle stejnojmenné knihy Donalda L. Millera, který se zaměřuje na osudy 100. bombardovací skupiny amerického letectva, bude mít premiéru 26. ledna na Apple TV+ a v hlavní roli se objeví muž, který se mezitím, co seriál vznikal, stihl stát hollywoodskou superstar.

Bratrstvo pilotů

Kdybyste zavřeli oči, skutečně můžete mít pocit, jako byste mluvili s Elvisem. Charizmatický Austin Butler s chraplavým hlasem byl pro roli pěvecké ikony v předloňském snímku vynikající volbou, jak se potvrdí při osobním setkání.

Ale kvůli Elvisovi, jeho dosud nejslavnější roli, která mu vynesla oscarovou nominaci, tady nejsme. Butler je spolu s Callumem Turnerem hlavním tahounem Vládců nebes –⁠⁠⁠ a teď proti mě oba sedí na virtuálním setkání s novináři, jehož se Forbes.cz účastnil jako jediné české médium.

Turnera proslavily druhý a třetí díl Fantastických zvířat, Butlerova kariéra je ještě blyštivější, objevil se třeba v tarantinovce Tenkrát v Hollywoodu a počátkem března má zazářit ve druhé Duně. Před deseti lety přitom zvažoval, že s herectvím sekne.

Tehdy mu zemřela matka, Butler si řadil žebříček hodnot a přemítal, jestli hereckou kariérou dává světu dost, jestli by neměl dělat něco smysluplnějšího.

„V posledních letech jsem to měl hodně nahoru dolů. Ale právě rodičům vděčím za mnohé: naučili mě, abych si věřil, abych byl zároveň ke každému laskavý, taky mi vštípili pracovitost,“ vykládá Butler. Na herectví nezanevřel, naštěstí. A nelituje. „Každý den se musím štípnout, moje kariéra je jako sen.“

Také dává do své profese vše. Když dotočil Elvise, museli ho na týden hospitalizovat. Sám říká, že jeho tělo se vypnulo. V nemocnici si četl Millerovu knížku, protože krátce poté ho čekalo natáčení Vládců nebes.

V nich ztvárnil majora Galea Clevena. Nerozlučného parťáka s jiným majorem Johnem Eganem (toho hraje Turner). Oni dva jsou přirozenými tahouny 100. bombardovací skupiny. A jako dobří kamarádi působí i při on-line setkání.

Austin Butler (vlevo) a Callum Turner v seriálu Vládcové nebes
Austin Butler (vlevo) a Callum Turner v seriálu Vládcové nebes.

„Obvykle když skončím natáčení, tak mi jsou všichni ostatní fuk a už je nechci nikdy vidět,“ směje se Turner. „Ale tady… Zažili jsme spolu něco unikátního a trvalo to vážně dlouho.“

Pár natáčecích dnů či týdnů? Kdepak. Tohle byla velkolepá produkce. „Steven Spielberg říkal, že ještě nezažil větší, a to už něco znamená,“ poznamená Turner. „Záběr tohohle seriálu byl až absurdní.“

Ve štábu bylo přes dvanáct set lidí. Herci spolu nejprve strávili dva týdny ve výcvikovém táboře vedeném veteránem z vietnamské války Dalem Dyem, aby se dostali do kondice, naučili vojenské základy či zacházení se zbraněmi. Dostávali také historické lekce.

„Pak jsme měli leteckou školu, kurz etikety, dokonce i taneční lekce. A nejen my, ale i všichni herci ve vedlejších rolích. Některé scény se točily klidně s tisícovkou komparzistů, to už dnes moc nevídáte,“ vyjmenovává Turner.

Hollywoodští veteráni Hanks a Spielberg zkrátka chtějí dělat věci postaru –⁠⁠⁠ i v nové době.

Znova? Leda film

Co se dalo postavit, to se postavilo. Kasárna, kaple, nemocnice, důstojnická jídelna, klubovna, kam vojáci chodili na drink. Osm měsíců se budovaly dvě repliky bombardérů B17, aby se do nich herci mohli posadit.

Na natáčení leteckých scén se ale využíval princip označovaný Volume, kdy piloty v kokpitech obklopovaly kolem dokola LED obrazovky.

„Takže když na vás letěla stíhačka, skutečně jste to viděli,“ přibližuje Turner. Také kokpit s nimi házel synchronizovaně s tím, co se dělo na obrazovce. „Což byl dar. Nemuseli jsme nic hrát. A také si uvědomíte, že tihle kluci létali do vzduchu v takových plechovkách a ten plech se dost snadno roztříštil,“ dodal.

Celý projekt pochopitelně nebyl levný, mluví se o částce 250 až 300 milionů dolarů (přes šest miliard korun) –⁠⁠⁠ a také se chystal extrémně důkladně. Rok a půl se pečlivě ladil scénář. Čekalo se i na to, kdy technologický pokrok vůbec takto ambiciózní natáčení umožní.

„Když jsme se o tom začali bavit, nebyla ještě technika tak daleko, abychom ukázali 150 letadel ve vzduchu a do toho palbu z flaku a kolem poletující stíhačky P-51,“ přiblížil producent Gary Goetzman.

On, Spielberg a Hanks jsou zvyklí především dělat filmy. A ani u seriálů příliš nemění svůj přístup. „Vyrábíme je stejně jako filmy. Snažíme se jen přijít na to, jak můžeme použít naše know-how na dlouhé televizní série,“ líčí Goetzman. „A užíváme si možnost, že můžeme vzít nějaký příběh a dát mu délku, kterou si zaslouží.“

Už po Bratrstvu neohrožených si myslel, že další seriál chystat nebudou. Nakonec vznikly ještě dva. Spolupráci s Hanksem a Spielbergem si zopakuje rád, ale další seriálovou výpravu do druhé světové už nechystá.

„Už jsme pro Apple TV+ dělali třeba film Greyhound. Tyhle píše snímky Tom a když přijde s nějakým dalším scénářem, můžeme se o tom bavit. Ale bude to mít maximálně dvě hodiny,“ usmívá se Goetzman.