True Detective neboli Temný případ patří k nejoblíbenějším seriálům všech dob. Teď se vrací se čtvrtou řadou, odehrávající se na mrazivé Aljašce během polární noci. Forbes.cz mluvil s jejími tvůrci.

Existuje-li něco jako perfektní seriálová sezona, je to bezpochyby první řada Temného případu. Nihilistický Matthew McConaughey s přímočarým Woodym Harrelsonem vytvořili ikonickou dvojku detektivů, kteří fungovali jako parťáci a protihráči zároveň.

K tomu louisianské močály, perfektní kamera, mysteriózní atmosféra a fenomén byl na světě. Další dvě řady se mu pokoušely více či méně úspěšně přiblížit, ale originál nedohnaly.

A nyní přichází čtvrtá série s podtitulem Noční krajina, která se k odkazu té první nepřekvapivě hlásí rovněž. Premiéru bude mít 15. ledna na HBO Max.

„Nejdůležitější a nejlepší na první sezoně byla atmosféra a svět, který vybudovala. A pocit toho strašlivého, zlověstného, lehce nadpřirozeného tajemství. Zločinu spáchaného kdesi ve stínu, v krajině, která byla plná záhad,“ řekla tvůrkyně a režisérka všech epizod čtvrté série Issa Lopez.

HBO zariskovalo, když vsadilo zrovna na ni. Dosud tvořila především pro mexickou scénu a prorazila hororem Vuelven, který zaujal producenty z HBO.

„Hledali někoho, kdo by dokázal zachytit specifický feeling seriálu, nějaký nový talent. A něco z Vuelven jim připomnělo Temný případ,“ popisuje Lopez, která sbírala zkušenosti i vedle mexické režisérské legendy Guillerma del Tora.

Čtvrtá řada má hororové prvky rovněž: osamělá výzkumná stanice, na které se stalo něco děsivého, vypadá jako vystřižená z carpenterovské klasiky Věc.

Po nervy drásajícím entrée tempo zpomalí a rozehraje se klasická detektivní zápletka, v níž nechybí podobně úžasné obrazy jako v první sérii, do hry se vrací nadpřirozeno a zpět je taky dvojice detektivů, která spolupracuje jen se sebezapřením.

Místo močálů se tady ale pohybujeme v zapadlém zasněženém aljašském městečku Ennis a dvojici detektivů nahradily tentokrát dvě ženy: Liz Danvers a Evangeline Navarro, které ztvárnily Jodie Foster a Kali Reis.

Oscarovou hvězdu Foster představovat netřeba, v jednašedesáti letech jde pro ni o první velkou seriálovou roli. Vysnila si ji showrunnerka seriálu Lopez.

„Dívala jsem se znovu na Temný případ a uvědomila si, že je hodně ovlivněný filmem Sedm. A to byl zase přímý nástupce Mlčení jehňátek. Tak jsem si říkala, že by bylo skvělé, kdybych mohla natočit sérii s Jodie Foster, která byla pro úspěch Mlčení jehňátek klíčová.“

A tak jí poslala scénář prvních dvou epizod a odkaz na film Vuelven. „A drželi jsme si palce. Byla jsem si skoro jistá, že řekne ‚ne‘, protože je tím známá: dost si vybírá. A navíc teď ráda režíruje, takže jí to taky bere čas,“ vzpomíná Lopez. Místo toho ale přišlo pozvání k osobní schůzce a nakonec dohoda.

K Foster pak přiřadili Kali Reis, několikanásobnou boxerskou šampionku, která je potomkyní původních obyvatel Ameriky. V roce 2021 herecky debutovala v thrilleru o – jak jinak – boxerce Tvrdá rána, na který sklidila slušný ohlas.

Loni si zahrála po boku Seana Penna ve filmu Black Flies a nyní dostala zatím největší příležitost v Temném případu.

„Mezi boxerskou kariérou a herectvím nacházím hodně paralel. Box je hodně o psychice, musíte se pečlivě připravovat a dělat některé věci pořád dokola,“ říká Reis. „Musíte se hodně soustředit na daný okamžik, věřit ostatním lidem, že vidí, co vy nevidíte.“

A zároveň dodává, že jí boxerská průprava pro natáčení určitě pomohla.

„Byla jsem schopná fyzicky vydržet dlouhé dny,“ řekla Reis. „Když hrajete policistku, musíte vzbuzovat určitý dojem, vyzařovat sílu a autoritu. A taky při natáčení v zimě v tomhle počasí se výdrž a fyzička hodí.“

Čtvrtá řada se natáčela na Islandu a mluví se o tom, že měla velmi slušný rozpočet šedesáti milionů dolarů (přes 1,3 miliardy korun). „Island je magické místo na natáčení,“ chválí Lopez oblíbenou destinaci filmařů, však se tam točil třeba Interstellar, Batman začíná nebo Prometheus.

Temný případ si vysloužil pozici klíčové značky HBO. Zásluhu na tom má především zmiňovaná první řada, ale solidní podívanou nabídly i druhá – s Rachel McAdams či Colinem Farrellem – a třetí s Mahershalou Alim.

Lopez si před natáčením v hlavě utřídila prvky, které činily první sérii výjimečnou. O některých již byla řeč: „Zlověstná atmosféra, děsivé věci, které se odehrávají někde v zapadlém koutě Ameriky, kde je krajina jednou z charakterů,“ vyjmenovává.

„A také dvě postavy, které mají spoustu historie a bojují proti sobě. Přicházejí řešit nějakou záhadu a přitom si nesou dost vlastní zátěže. Říkala jsem si, že když se budu tohoto držet, tak můžu měnit prostředí, jak chci, a udělat z postav ženy,“ dodává -– dokonce seriál prošpikovala drobnými narážkami na první řadu.

Pečlivá snaha přiblížit se originálu se vyplatila. Duchem je mu čtvrtá řada skutečně nejblíž. Ne nadarmo Lopez opakovaně mluví o atmosféře: v nejsilnějších momentech ji má čtvrtá řada temnou, zneklidňující a mimořádně silnou.

Podobně jako u první série navíc důkladně vnímáte i prostředí. Sníh a tma jsou kombinace jako stvořená pro skrytá tajemství, pro děsivé a nadpřirozené výjevy. Díky ženské autorce i ústřední herecké dvojici navíc Noční krajina nabízí zase jinou perspektivu než převážně maskulinní předchozí řady.

Zopakovat kouzlo, kterým před deseti lety oslnili McConaughey s Harrelsonem, se už asi nikdy nepodaří. Issa Lopez ale byla při svém pokusu velmi blízko.