Šišatý balón, naleštěné helmy, velkolepý spektákl a astronomické sumy. Krátce po nedělní půlnoci českého času startuje Super Bowl LVIII. Co všechno přinese a proč by mělo jít o největší sportovní událost v historii USA?

Vyvrcholení sezóny amerického fotbalu je rok co rok nejsledovanější sportovní událostí ve Spojených státech. Čísla Super Bowlu z posledních let jen dokládají rostoucí popularitu NFL, a to nejen mezi Američany. Stále větší pozornosti se National Football League těší od globálních příznivců a v neposlední řadě také u fanoušků Taylor Swift. 

Světově proslulá zpěvačka je totiž zároveň přítelkyní Travise Kelceho, zvedla popularitu celé soutěže a může být rozhodujícím faktorem pro rekordní zápis 58. Super Bowlu do historie.

Její milovaný nebude chybět na place, kde se společně s týmovými kolegy popere o zisk druhého Super Bowlu v řadě. Zastavit se je pokusí favorizované San Francisco 49ers.

Ve spolupráci s Janem Štieglerem, komentátorem amerického fotbalu pro O2 TV Sport a team managerem pražských Black Panthers, jsme pro vás připravili deset zajímavostí, které byste měli před vypuknutím letošního Super Bowlu znát.

Poprvé v Las Vegas

O velkolepé sportovní eventy nebyla v Las Vegas nikdy nouze. Nejslavnější boxerské galavečery, památné turnaje UFC nebo závody NASCAR. To je jen krátký výčet událostí, které v minulosti hostila nevadská poušť.

Teď do města hříchu zavítá poprvé v historii i Super Bowl, jehož dějištěm bude moderní Allegiant Stadium. Víceúčelová aréna s kapacitou 65 tisíc diváků otevřela v červenci 2020 a momentálně je stadionem týmu Las Vegas Raiders. 

Trumf jménem Swift

Taylor Swift zvládla pouze svou přítomností na stadionech převálcovat i ty nejostřílenější marketéry v NFL. Ke sledování amerického fotbalu totiž přilákala z řad svých fanoušků skupinu lidí, kterou by za normálních okolností neoslovila ani sebelepší ligová kampaň.

Jakmile vyšlo najevo, že zpěvačka chodí s Travisem Kelcem, zaznamenala soutěž citelný nárůst příznivců.

Už úvodní zápas sezóny Kansasu, kde Swift samozřejmě nechyběla, si naladilo v USA přes 24 milionů lidí. Divácký rekord základní části potom trhlo říjnové klání mezi Chiefs a New York Jets, který sledovalo 27 milionů Američanů.

Tato čísla jsou srovnatelná s některými playoff zápasy a oproti ostatním zámořským ligám jako NHL nebo NBA jsou mnohem vyšší.

NFL dobře ví, jak jí Swift posloužila, a její přítomnosti využívá naplno. Prakticky po jakémkoliv zapojení Travise Kelceho do hry se ve vysílání objevují záběry na jeho jásající přítelkyni v červenobílém dresu.

Pro komisaře NFL Rogera Goodella je proto účast Chiefs v Super Bowlu, a tudíž i očekávaná docházka světoznámé umělkyně, splněným snem. Naproti tomu Swift rozhodně nečeká odpočinkový víkend, v sobotu zakončuje japonské turné a posléze ji čeká přesun do Nevady.

Její prezence na zámořské sportovní události roku může být klíčovým faktorem pro překonání diváckých rekordů a generování milionových zisků ve prospěch NFL.

Král Města hříchů na poločasové show

Neodmyslitelnou součástí Super Bowlu je věhlasná poločasová show. Premiéru mají trailery na filmové blockbustery a přímo na stage největší americké sportovní události vystupují ta nejzvučnější jména ze zámořského hudebního průmyslu.

Michael Jackson, Eminem, Rihanna, Coldplay či skupina U2, ti všichni na Super Bowlu vystupovali.

Poločasové vystoupení je prostě záruka té nejlepší show, jejíž náklady se mohou vyšplhat až nad hranici deset milionů dolarů (přes 230 milionů korun). Není tedy divu, že si někteří diváci naladí Super Bowl jen kvůli ní. 

Letošní volba headlinera padla na Ushera. Hvězda žánru R&B se na Super Bowlu představila spolu se skupinou Black Eyed Peas už v roce 2011, tehdy ale pouze jako speciální host.

Teď má za sebou Usher velkolepou sérii dvou rezidencí se stovkou koncertů, kterou zakončil loni v prosinci v slzách. I to jistě hrálo roli v jeho letošním výběru, ve Vegas zanechal stopu.

Rodák z Texasu si díky šňůře koncertů ve městě hazardu měl podle Billboardu vydělat přes sto milionů dolarů a prodat asi 478 tisíc vstupenek.

O velikosti takzvané Halftime show svědčí i fakt, že za ni interpreti nedostávají finanční odměny. Naopak do ní mnohdy sami investují.

„Dr. Dre dal během příprav na svou show dokonce přes deset milionů dolarů, jen aby odpovídala jeho představám. Chtěl ukázat světu, že na tom největším pódiu udělá nejlepší show,“ podotýká komentátor Jan Štiegler.

Podobně učinil v roce 2021 i The Weeknd, který na realizaci poločasového vystoupení poslal údajně sedm milionů dolarů. Investice se totiž kvůli obrovské sledovanosti může interpretům vrátit, a to až několikanásobně.

Podle společnosti Luminate zaznamenala Rihanna po loňském účinkování v Halftime show nárůst digitálních prodejů svých písní o 390 procent, což je v souladu s nárůstem, který pocítili všichni „poločasoví“ umělci za posledních deset let.

Astronomická sledovanost

Jak jsme již naznačili, letošní Super Bowl má ty nejlepší předpoklady pro překonání vlastního diváckého rekordu z loňska, kdy si ho v zámoří naladilo přes 115 milionů lidí (větší sledovanost mělo v USA jen přistání na Měsíci).

Čísla už tak suverénně nejsledovanějšího sportovního přenosu ve Spojených státech navíc rok od roku rostou. Jenom konferenční finále a utkání playoff byly letos ty nejsledovanější v historii.

„Já sám očekávám, že hranice 120 milionů jen v USA bude minimálně atakována, ne-li pokořena. A nesmíme opomenout ani obrovský zájem fanoušků z celého světa. Americký fotbal se stává stále globálnějším sportem, což dokládají i výjezdové zápasy v Německu a Anglii, které byly v podstatě hned vyprodané,“ vysvětluje Štiegler.

Nejdražší půlminuta v historii

Může to znít až neuvěřitelně, ale stejně jako Halftime show, tak i reklamy jsou důvodem, proč si řada diváků zapne Super Bowl. Inzerenti, kteří se v rámci vysílání chtějí zviditelnit, zaplatí za třicet sekund reklamy astronomických (a letos také rekordních) sedm milionů dolarů.

I ty nejotrkanější marketingové týmy světa se proto na tento půlminutový spot připravují několik let dopředu a výsledný produkt se dá považovat za to nejlepší, co může audiovizuální inzerce nabídnout. 

V reklamních veledílech nebude z tohoto důvodu ani letos nouze o známé tváře.

V odtajněných trailerech a spotech se objevili například manželé Beckhamovi, herec Arnold Schwarzenegger, hvězda seriálu Wednesday Jenna Ortega, rapper Snoop Dogg, legendární quarterback Tom Brady či nejproduktivnější hokejista v historii NHL Wayne Gretzky. 

V roce 1968, kdy Super Bowl II sledovalo sedmdesát milionů Američanů, se podle časopisu Time prodával reklamní čas za 150 tisíc dolarů za minutu.

V posledních letech částky za inzerci raketově rostly – z 5,5 milionů dolarů v roce 2021 na 6,5 ​​milionů dolarů v roce 2022, až po letošních sedm milionů, jak uvádí USA Today’s Ad Meter.

Sázky na nahotu

Vrchol sezóny amerického fotbalu je obrovskou událostí také pro sázkovky. Už jen během základní části NFL se do sázek zapojilo přes 73 milionů Američanů, což je pro představu každý pátý dospělý jedinec, uvedla American Gaming Association pro Forbes US. 

Jak se zdá, sázkové kanceláře jdou prolomení tipérských rekordů prakticky naproti. Sázet se dá na nejmenší detaily od úvodního hodu mincí, dolet prvního výkopu až po to, jaký tým si vybere první time out.

„Ve Spojených Státech je sázení vyhnané do úplného extrému. Místní společnosti vypisují kurzy například na to, zda během zápasu vběhne na hřiště nějaký divák, a pokud ano, tak jestli bude nahý,“ přibližuje Štiegler.

„Sázet se dá mimo jiné i na hymnu, respektive na to, jak dlouho se bude zpívat a zda se vůbec povede. Je mnohdy až úsměvné, co všechno sázkovky nabízí, ale tohle k Super Bowlu prostě a jednoduše patří,“ dodává.

Nejlevnější lístky za 200 tisíc

Pokud už v něčem Super Bowl LVIII trumfnul všechny předchozí ročníky, potom jsou to ceny vstupenek. Zájem o lístky je každý rok obrovský a ceny jsou proto neskutečně vyšponované.

Letos však o něco více než v předchozích letech – Las Vegas nikdy nebylo místem pro skrblíky. Mezi nejdražší položky patří VIP a klubové lístky, jejichž cena se pohybuje okolo třiceti tisíc dolarů za kus, v přepočtu něco přes sedm milionů korun. 

Naproti tomu cena nejlevnější vstupenky by se měla pohybovat „jen“ okolo 8 870 dolarů, tedy více než 200 tisíc korun. Portál TicketIQ odhadl, že průměrně diváci utratili za vstupenky 10 752 dolarů, což je nárůst o zhruba sedmdesát procent oproti loňskému roku, kdy průměrná cena lístku vyšla na 5 795 dolarů. 

Půlmiliardový Mahomes versus zelenáč ze západu

Nejlépe placeným účastníkem Super Bowlu je quarterback kansaských Chiefs Patrick Mahomes. Osmadvacetiletý rodák z Texasu se v lednu 2020 upsal Kansasu na deset let, přičemž kontrakt v celkové hodnotě 450 milionů dolarů byl tehdy největší smlouvou v historii profesionálního sportu.

Jeho protějšek z týmu San Francisca přitom nedosahuje ani zdaleka takových výdělků.

„Roční výplata quarterbacka 49ers Brocka Purdyho, který byl vybrán jako poslední pick v minulém draftu, je pod milion dolarů. To znamená obrovský nepoměr, což je samozřejmě dáno stropovými nováčkovskými smlouvami, které mladí hráči podepisují po draftu,“ vysvětluje Jan Štiegler. 

Z kádru San Francisca je tak nejlépe placeným fotbalistou defenzivní end Nick Bosa. Pokud nahlédneme čistě na zisky z jedné sezóny, potom je se 34 miliony dolarů šestnáctým nejlépe placeným hráčem NFL.

Této statistice vládne od letošní sezóny quarterback Cincinnati Bengals Joe Burrow, který si během jednoho ročníku přijde na 55 milionů dolarů. 

Mahomesův rekordní deal našel přemožitele až loni, kdy fotbalista Cristiano Ronaldo podepsal u saúdského Al Nassr kontrakt v hodnotě 536 milionů dolarů.

Na pomyslném trůnu však Portugalec dlouho nepobyl, čerstvým rekordmanem se koncem roku stal japonský baseballista Šohei Ohtani, který uzavřel s LA Dodgers smlouvu za astronomických 700 milionů dolarů.

Disneyland pro nejužitečnějšího hráče

Jedna z kategorií, která letos žádné rekordy nepokoří, jsou takzvané prize money (peníze pro vítěze). NFL má totiž pro odměny účastníků Super Bowlu pevně dané sazby.

Všichni hráči na soupisce vítězného celku si odnesou památeční prsteny a navrch 164 tisíc dolarů (přes 3,8 milionu korun), nehledě na účast v zápase. Kromě toho obdrží triumfující tým symbolickou Vince Lombardi Trophy, jejíž silueta se nachází i na logu Super Bowlu LVIII.

Ani hráči poraženého celku neodejdou s prázdnou, za účast dostane každé jméno na soupisce devadesát tisíc dolarů, což je v přepočtu zhruba 2,1 milionu korun. 

Pro MVP Super Bowlu je určena cena Pete Rozzele Trophy a získá ji hráč, který podle hlasování mediálních zástupců a fanoušků nejvíce přispěje k vítězství svého mužstva.

Peněžní odměna však není zahrnuta, místo toho se nejužitečnější hráč bude muset spokojit s propagačními předměty, jako třeba auto či výlet do Disneylandu.

Odhadované hodnoty kádrů

Podle žebříčku amerického Forbesu bylo San Francisco v minulé sezóně devátou nejhodnotnější franšízou NFL s celkovou hodnotou šest miliard dolarů.

Úřadující šampioni z Kansasu se v tomto seznamu nacházejí až na 23. místě, přičemž hodnota týmu se pohybuje na 4,3 miliardy dolarů. Odlišnou kategorií jsou potom hodnoty samotných kádrů.

„Nejlepší porovnání vycházejí z platového stropu, v němž se San Francisco nachází těsně pod 200 miliony dolarů za celkový objem hráčských platů. Aktivní členové týmu berou něco přes 154 milionů dolarů. Dalších 33 milionů dostávají takzvaní dead money players, což jsou propuštění hráči, jimž dobíhá smlouva,“ přibližuje Jan Štiegler.

Popstar
Vydání Forbesu Popstar

„U Chiefs, kteří mají mimochodem osmý nejhodnotnější kádr ze všech celků, přesahuje tato částka 217 milionů. Hodnota aktivní soupisky je lehce nad 194 miliony dolarů, zbytek pomyslného koláče tvoří dead money hráči. Pro představu, nejlépe placené mužstvo z finančních odměn všech hráčů jsou Buffalo Bills. Ti jsou nad 228 miliony dolarů,“ dodává.

Začátek finálového klání mezi San Francisco 49ers a držitelem titulu Kansas City Chiefs je naplánován na pondělních 0:30 českého času a naladit ho můžete na kanálu Premier Sport 2, kde nebude chybět ani Jan Štiegler. 

„Super Bowl je pokaždé týdenní slavností. Myslím že každý rok je to větší a větší, takže letos očekávám, že to bude ten největší Super Bowl, co doposud byl,“ dodává komentátor.