Kdybychom se vás zeptali, která veřejně obchodovaná společnost má aktuálně v žebříčku Forbes nejvíc miliardářů, zřejmě by vaše odpověď nezněla neznámý čínský výrobce baterií do elektrovozů. Ale přesně tak tomu je. Hned devět akcionářů rychle rostoucí firmy Contemporary Amperex Technology (CATL) totiž ve společnosti vlastní podíly v hodnotě vyšší než jedna miliarda dolarů, a to jim v tomhle ohledu stačí na první příčku.

Může za to zejména zvýšená poptávka po elektroautech, díky které hodnota akcií firmy, jež dodává baterie automobilkám jako BMW, Volkswagen či Mercedes Benz, vylétla za uplynulý rok o sto padesát procent.

Zakladatel a předseda firmy, dvaapadesátiletý Robin Zeng, je v současnosti čtyřicátým sedmým nejbohatším člověkem planety s majetkem v hodnotě 32,5 miliardy dolarů. To je více než trojnásobek oproti březnu 2020, kdy měl jeho čtvrtinový podíl ve firmě hodnotu jen 9,7 miliardy.

Ani další členové vedení CATL si v důsledku zhodnocení akcií firmy nemohou stěžovat. Místopředsedové Huang Shilin a Li Ping se mohou pyšnit majetkem v hodnotě 14,7 miliardy a 6,6 miliardy. Jeden z investorů Pei Zhenhua, který svůj podíl koupil v roce 2015 jako jeden z prvních, vlastní akcie v odhadované hodnotě 8,5 miliardy.

Zbytek ze zmíněné devítky akcionářů se pak letos do žebříčku světových miliardářů dostal letos poprvé. Patří mezi ně Zhao Fenggang (2,4 miliardy), Wu Kai (2,3 miliardy), Wu Yingming (1,9 miliardy), Chen Qiongxiang (1,8 miliardy) a Chen Yuantai (1,3 miliardy). Čtyři z nich zastávají různé pozice ve vedení CATL, Chen Qiongxiang je podobně jako Pei Zhenhua jedním z prvních investorů.

Dohromady těchto devět miliardářů vlastní majetek v hodnotě 72 miliard dolarů, což je obdivuhodná cifra, vezmeme-li v potaz, že firma CATL letos slaví pouhých deset let od založení.

Pro srovnání, například Google či Facebook mají každý na žebříčku Forbesu po osmi miliardářích, stejně jako Walmart. V případě Walmartu je navíc sedm z těchto osmi členů elitního klubu potomky zakladatele Sama Waltona a jeho bratra Buda.

Pouze několik rodinných konglomerátů dodalo do žebříčku víc jmen než CATL a to zpravidla díky velkému počtu dědiců. Příkladem takové firmy je zemědělský gigant Cargill.

Mezi veřejně obchodovanými společnostmi je však pouze jedna další firma, čínský výrobce sojových omáček Foshan Haitian Flavouring & Food, která se stejně jako CATL pyšní devíti miliardáři.

Zakladatel firmy CATL, Robin Zeng, začínal jako inženýr ve firmě na výrobu elektronických součástek. Do byznysu s bateriemi poprvé nakoukl v roce 1999, kdy založil firmu na lithium-iontové baterie s názvem Amperex Technology Limited (ATL). Kde na založení společnosti sehnal kapitál, není jasné.

Firma se specializovala na výrobu dobíjecích akumulátorů do spotřební elektroniky, jako jsou mobilní telefony nebo notebooky, a údajně dodávala baterie i do iPodů, iPadů a Macbooků. V roce 2011 pak Zeng založil CATL jako odnož ATL, která se specializuje na výrobu baterií do elektroaut. A o rok později se firmě podařilo navázat spolupráci s BMW. 

Kvůli rostoucí snaze Číny o přeorientování průmyslu na ekologicky přívětivější odvětví společnost CATL získávala pomocnou ruku od státu. Začalo to v roce 2015, kdy čínská vláda vydala list doporučených dodavatelů baterií. Seznam obsahoval více než padesát domácích výrobců včetně společnosti CATL, zatímco zahraniční velcí hráči, jako je LG nebo Samsung, se na list nedostali.

Co je komu po nějakém čínském seznamu, ptáte se? Automobiloví výrobci, kteří používali baterie od doporučených dodavatelů, měli nárok na státní finanční podporu. A právě to vydláždilo firmám, jako je CATL, cestu vzhůru. List byl zrušen v roce 2019, rok poté, co společnost CATL vstoupila na burzu v Šen-čenu.

Podle prohlášení jednoho z představitelů společnosti však firma vděčí za svůj úspěch „strategickému řízení, rozsáhlým investicím do výzkumu a vývoje, spolehlivým produktům a službám a také schopnosti zapojit se do průmyslového řetězce“.

Díky konstantnímu ekonomickému růstu Číny a především jejího automobilového a elektromobilového průmyslu, který je v současnosti největším na světě, mohl CATL v posledních letech významně navyšovat jak své výrobní kapacity, tak aktivity v oblasti výzkumu a vývoje.

A vydobyl si tak rychle pevné místo na globálním trhu. Podle výzkumné a poradenské společnosti Adamas Intelligence obsahovalo třináct procent všech osobních elektrovozů prodaných po celém světě v roce 2018 autobaterii od firmy CATL.

Krátce poté se však společnosti podařilo navýšit kapacitu svých autobaterií na čtyřnásobek, což přilákalo nové obchodní příležitosti. V roce 2020 tak už mělo baterii CATL dvaadvacet procent všech nově prodaných elektroaut na světě.

Větší podíl už patří pouze společnosti LG Energy Solutions, která podle Adamas Intelligence dodala své baterie do osmadvaceti procent elektrovozů. Celkový počet elektrických vozidel prodaných v roce 2020 se podle IHS Markit pohyboval okolo 2,5 milionu.

S ohledem na tak významné postavení na světovém trhu není divu, že pozici na domácím trhu má CATL ještě mnohem významnější. V roce 2020 dodali inženýři z CATL čtyřicet šest procent veškeré bateriové kapacity v nových čínských elektrovozech. To je téměř dvojnásobek oproti roku 2018, kdy měla firma na svědomí baterie jen v šestadvaceti procentech elektroaut, jak uvádí Adamas Intelligence.

Největší konkurentem jí je na domácím trhu společnost BYD, za kterou stojí americký podnikatel a miliardář Warren Buffett, ale za leaderem se svým šestnáctiprocentním podílem značně zaostává.

Za rok 2020 se příjmy CATL zvýšily o deset procent na 7,8 miliardy dolarů, čistý zisk pak za stejnou dobu vzrostl dokonce o dvaadvacet procent na 860 milionů.

„Rok 2020 byl pro CATL skvělým rokem. Umístili na silnice o padesát procent víc bateriové kapacity než v předchozím roce,“ říká Alla Kolesnikova, vedoucí dat a analytiky v Adamas Intelligence. „Věříme, že v roce 2021 se stane skutečně globální značkou, ať už díky rostoucímu počtu zahraničních odběratelů, nebo díky zvyšujícím se prodejům čínských elektrovozů s CATL bateriemi uvnitř,“ dodává.

Nadšení investorů pro ekologičtější auta navíc začíná připomínat investiční horečku. Podle odhadů IHS Markit vzroste v roce 2021 globální prodej elektrovozů o sedmdesát procent a překoná hranici čtyř milionů prodaných kusů. Jen cena akcií Tesly se za poslední rok zvýšila na více než čtyřnásobek a miliardáři se stávají dokonce i z výrobců elektrovozidel, kteří zatím neprodali jediné auto. To je případ třeba britské firmy Arrival či kalifornské Fisker Inc.

Spolu s tím, jak Čína liberalizuje svůj trh a začíná rušit plošné zvýhodňování domácích výrobců, se navíc může CATL, který se stal v minulém roce dodavatelem Tesly do její gigatovárny v Šanghaji, porozhlížet po příležitostech k růstu i ve zbytku světa. V plánu je například otevření první zahraniční továrny v Německu na konci tohoto roku.

„Dominance CATL na čínském trhu už nějakou dobu budí velkou pozornost. O čem se však nemluví, je fakt, že se společnosti podařilo z téměř nulového byznysu v Evropě začátkem roku 2020 dostat na pozici čtvrtého nejsilnějšího dodavatele v regionu na konci roku 2020,“ dodává analytička Kolesnikova.

Je tak zřejmě namístě si jméno CATL pamatovat, zřejmě se s ním budeme setkávat čím dál častěji.