Tesla, největší výrobce elektromobilů na světě, se potýká s výrazným poklesem prodeje v několika evropských zemích. Podle informací Reuters a dat New AutoMotive došlo v lednu 2024 k poklesu prodeje ve Velké Británii o téměř dvanáct procent, a to navzdory rekordnímu nárůstu registrací elektromobilů v této zemi.
Tesla zaznamenala pokles i na dalších evropských trzích, včetně Francie (63 procent), Švédska (44 procent), Norska (38 procent) a Nizozemí (42 procent).
K poklesu prodeje přispívá nejen intenzivní konkurence, ale i rostoucí polarizace veřejného mínění ohledně Muskovy politické angažovanosti. Elon Musk, který se v roce 2024 stal viditelným podporovatelem prezidenta Donalda Trumpa, přitahuje pozornost svými kontroverzními postoji, včetně veřejné podpory krajně pravicových stran v Evropě.
Muskova aktivita na sociální síti X, kde vyjadřuje podporu například německé AfD, neunikla pozornosti evropských zákazníků, což se projevuje i v negativním vlivu na image značky.
Podle nedávného průzkumu britského webu Electrifying.com 59 procent majitelů elektromobilů a potenciálních zákazníků ve Velké Británii uvedlo, že Muskova politika je odrazuje od nákupu Tesly, napsala agentura Reuters. „Muskův vliv na značku je stále polarizovanější, což mnoho kupujících nutí hledat alternativy,“ uvedla generální ředitelka Electrifying.com Ginny Buckley.
Muskova politická angažovanost však není jediným faktorem, který ovlivňuje prodeje Tesly. Podle odborníků, jako je Ben Nelmes z New AutoMotive, je klíčovým problémem to, že Tesla od roku 2020 neuvádí nové modely. „Není to kvůli Muskovu názoru nebo pohledu britských motoristů na Muska – Tesla po Modelu Y přestala inovovat,“ uvedl pro Reuters.
Navzdory komplikacím si Tesla stále udržuje silnou pozici na trhu, kde její akcie za poslední rok více než zdvojnásobily svou hodnotu. Automobilka zůstává na poli elektromobility dominantním hráčem. Na globální scéně ale Tesla čelí rostoucí konkurenci. V Číně, která je klíčovým trhem pro elektromobily, se na její pozici tlačí domácí výrobci, jako jsou BYD a NIO, kteří rychle expandují a nabízejí konkurenceschopné modely.