Nejbohatší člověk na světě má za sebou zřejmě nejúspěšnější rok ve svém životě, během něhož nejen upevnil svou pozici v čele žebříčku světových miliardářů, jak ukazují nejnovější čísla Forbesu. Muskova automobilka Tesla loni vydělala 5,5 miliardy dolarů, což je v meziročním srovnání více než šestinásobek. A hned dvě prestižní světová média vyhlásila miliardáře za osobnost roku 2021 díky jeho úspěchům na poli elektromobility či dobývání vesmíru.

Zhruba před rokem si Muskovu společnost SpaceX vybrala americká vesmírná agentura NASA pro svou příští misi na Měsíc. S kontraktem za téměř tři miliardy dolarů jí dala přednost před společností Blue Origin druhého nejbohatšího člověka planety Jeffa Bezose.

Americkému úřadu pro letectví a vesmír začala SpaceX vyvíjet lunární modul. Práce sice loni v srpnu pozastavil fakt, že Bezosova ‚‚neúspěšná“ firma NASA zažalovala, nakonec však souboj u amerického federálního soudu v listopadu prohrála.

Muskova společnost mezitím stihla vypravit na oběžnou dráhu kolem Země čtyřčlennou civilní posádku. V září tak v kapsli od SpaceX obletěl planetu první amatérský tým bez jediného profesionálního astronauta. Velitelem výpravy byl 38letý miliardář Jared Isaacman, který za výlet do vesmíru zaplatil blíže neurčenou částku v milionech dolarů. Kromě toho SpaceX pravidelně vozí na Mezinárodní vesmírnou stanici vybavení a profesionální astronauty.

A také postupně vypouští do vesmíru satelity Starlink, které mají zajistit celosvětové pokrytí vysokorychlostním internetem. To se ukázalo být velmi důležité ve chvíli, kdy ruský prezident Vladimir Putin spustil krvavou invazi na Ukrajinu. Dodávky terminálů Starlink, které připojení k satelitnímu internetu umožňují, totiž ukrajinská armáda a záchranáři využívají k obraně před ruskou agresí.

Hlavním důvodem, který Muska drží v čele žebříčku miliardářů, je však jeho automobilka. Tesla, zdá se, definitivně překonala produkční a finanční potíže, které ji pronásledovaly dlouhá léta od založení. Poprvé vykázala celoroční zisk až v roce 2020, ale od té doby láme jeden rekord za druhým. 

V každém loňském čtvrtletí překonaly výsledky společnosti odhady analytiků a v polovině roku firma poprvé vydělala za jeden kvartál více než miliardu dolarů. Už šest měsíců nato se čtvrtletní zisk vyšplhal na 2,3 miliardy. Celkově je automobilka za rok 2021 v plusu 5,5 miliardy dolarů, což je o 665 procent více než o rok dřív. 

I díky tomu se v říjnu 2021 tržní hodnota Tesly poprvé přehoupla přes hranici jednoho bilionu dolarů, což z ní v tomto ohledu dělá největší automobilku na světě. Její kapitalizace je vyšší než hodnoty dalších minimálně deseti největších automobilek dohromady, přestože její produkce aut představuje pouhý zlomek výroby koncernů, jako je Volkswagen nebo Toyota.

Jeden z nejdůležitějších kroků za poslední roky udělala Tesla před pár týdny, kdy slavnostně otevřela svou třetí továrnu. Spuštění německé Gigafactory sice nabralo kvůli pandemii, byrokracii a protestům ekologů zpoždění tři čtvrtě roku, mělo by však v nadcházejících letech zvýšit podíl automobilky na evropském trhu. Novou produkční kapacitu Tesla potřebovala jako sůl, jelikož poptávka po jejich vozech raketově roste.

Loni se také dokázala lépe než konkurence popasovat s nedostatkem materiálů a součástek, zejména čipů. Nejmenovaný zdroj z prostředí firmy to zdůvodnil tím, že Tesla má mezi zaměstnanci nadstandardní množství softwarových inženýrů. Řadu komponentů si proto navrhuje sama a dokáže tak rychle změnit design v závislosti na tom, jaké součástky jsou zrovna k dispozici.

Úspěchy automobilky se odrazily i na ceně jejich akcií, které k dnešnímu dni vykazují za poslední rok zdražení o více než 60 procent. S cenou akcí Tesly roste i hodnota majetku Elona Muska, který stále vlastní jejich významnou část, přestože se koncem loňského roku zbavil zhruba deseti milionů kusů. Musk kvůli tomu podle svých slov zaplatil loni na daních přes 11 miliard dolarů, víc ‚‚než jakýkoli Američan v historii“.

Prodal však pouze desetinu svého podílu v Tesle a stále tak zůstává významným a uznávaným hráčem na poli elektromobility. Podle redakce listu Financial Times to byl právě Elon Musk, kdo započal historický posun automobilové dopravy k vozům na elektřinu a „téměř sám vybudoval trh pro elektrická auta“, zatímco bojoval s nebezpečím bankrotu, newyorskou burzou i regulátory. I proto jej britský deník v listopadu vyhlásil za osobnost roku jen dva dny poté, co tak učinil časopis Time.

I ten jeho význam na světové scéně shrnul slovy, která by snad u kohokoli jiného vyzněla jako chvástání. ‚‚Nejbohatší muž světa nevlastní dům a v poslední době rozprodává jmění. Vypouští satelity na oběžnou dráhu a zapřáhl Slunce. Řídí auto, které vytvořil a které nevyužívá benzin a sotva potřebuje řidiče. Lusknutím jeho prstu burza prudce stoupá nebo padá. A na každém jeho výroku visí armáda oddaných,“ napsal americký týdeník, který výjimečné osobnosti vybírá už téměř sto let.