Americký výrobce elektromobilů Tesla loni zvýšil prodej v Číně o 8,8 procenta na rekordních více než 657 tisíc vozů. S odkazem na sdělení čínské součásti firmy o tom dnes informoval server CNBC. Udržet podobné tempo i v letošním roce ale bude podle expertů obtížné, protože Tesle v Číně roste domácí konkurence.

Jen za prosinec Tesla v Číně zvýšila prodej proti předchozímu měsíci o 12,8 procenta na 83 tisíc vozidel. Ztrácí ale podíl na trhu, ze 7,8 procenta v roce 2023 spadla v období leden až listopad 2024 na šest procent, a to ve prospěch čínských výrobců, uvedl zakladatel a výkonný ředitel společnosti Automobility Bill Russo. Ten vidí příčinu v tom, že Tesla má podle něj omezené a stárnoucí produktové portfolio.

„Bylo by pro mě těžké prohlásit v Číně Teslu za vítěze,“ řekl Russo, jehož podnik sídlí v Šanghaji. Zakladatel a výkonný ředitel firmy Sino Auto Insights Tchu Le řekl, že Tesle v Číně ještě pomáhá povědomí o značce a snižování cen, kterým se Tesla snaží prodej svých aut na čínském trhu podpořit. Tchu Le si ale není jist, zda může Tesla dosavadní tempo udržet i letos. Vedle konkurence čínských automobilek má podle něj i málo nových produktů.

Vozidla, která jsou zcela či převážně poháněna elektrickou energií, v Číně spadají do kategorie NEV, z anglických slov New Energy Vehicles – vozidla na nové energie.

Tesla koncem prosince v Číně snížila cenu svého nejprodávanějšího vozu, Modelu Y, o deset tisíc jüanů (33 100 korun) a prodloužila pětiletý úvěrový plán s nulovým úrokem pro zájemce o nákup vozu do konce ledna. Cena Modelu Y tak nyní začíná na 239 900 jüanech (791 700 korunách) po slevě. U sedanu Model 3 cena startuje na 231 900 jüanech (768 200 korunách) – Tesla podle svých webových stránek loni v dubnu snížila cenu o čtrnáct tisíc jüanů.

I po slevě se ale vozy Tesla v Číně prodávají s výraznou prémií proti elektromobilům domácích výrobců. Například čínská společnost BYD, která dominuje čínskému trhu s podílem přibližně 34 procent, oceňuje jeden ze svých nejprodávanějších modelů Seagull na 136 800 jüanů (453 400 korun). Cenově dostupnější model Yuan Plus začíná na ceně 96 800 jüanů (320 900 korun).

Cenová válka na trhu elektromobilů v Číně pokračuje i na začátku letošního roku. Automobilka Li Auto zavedla hotovostní dotace patnáct tisíc jüanů (49 700 korun) na nákup vozu spolu s tříletým plánem financování s nulovým úrokem. Společnost Nio také prodloužila podobný tříletý úvěrový plán s nulovým úrokem.

Pobídky k nákupu elektromobilů doplňují pobídky, jimiž se čínské úřady snaží lidi přesvědčit, aby se zbavili starších aut a spotřebičů a koupili si nové se slevou. Vládou dotovaný program výměny by mohl snížit cenu vozů Tesla Model 3 i Model Y až o padesát tisíc jüanů (165 800 korun), uvedla Tesla China.

Tesla minulý týden oznámila, že jí loni klesl celosvětový odbyt o 1,1 procenta zhruba na 1,79 milionu vozů. Vykázala tak první celoroční pokles odbytu za více než deset let. Ještě v říjnu přitom Tesla předpovídala jeho mírný nárůst.