skip to main content
Alles Gute

Tesly za 120 milionů eur poletí do koše. Zkušební provoz německé továrny není bez mráčku

Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura.

Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.


Účtenka

Kdyby se dalo někde podat vyúčtování, na kolik vyšla ekonomiku pandemie, tak v případě Německa by to bylo úctyhodných 350 miliard eur.

Přesně na takovou sumu vypočetli ekonomové z IW institutu v Kolíně škody, které od svého začátku před dvěma lety napáchala pandemie koronaviru na německé ekonomice.

Největší podíl na tom má výpadek útrat domácností, ale i omezené firemní investice. „Zotavení bude trvat roky,“ tvrdí autoři studie.


Chybka

Tesla ve své nové továrně v Německu, která mimochodem stále nemá finální stavební povolení, vyrobila díky speciální licenci prvních 250 zkušebních aut. Nějak se jí ale nepovedla (média píší o „značných nedostatcích v kvalitě“). A tak vedení Tesly muselo potupně žádat úřady o navýšení výjimky a další povolení na testovací výrobu.

Tesla tak nyní může vyrobit další až dva tisíce zkušebních aut. Do prodeje je ale nesmí uvést a ani použít díly z nich do aut, která se budou prodávat. Auta v hodnotě až 120 milionů eur tak bude muset poslat do šrotu.

Mezitím Elon Musk oznámil, že v půlce února vyrazí opět do Berlína. Otázka je, jestli přijede, aby popohnal zaseknuté úřady, nebo už bude slavit skutečné otevření nové továrny.


Netestujem, máme málo

Reklama

Nakažených hodně, testů málo. Proto už k PCR testování nebude mít v Německu přístup každý. V zemi nyní stoupají počty nakažených k novým rekordům (nejhorší situace je aktuálně v Berlíně), laboratoře proto nestíhají zpracovávat obrovské množství testů. Podle posledních dat jich týdně odbaví dva miliony.

Jenže další nárůst už není reálný – kvůli kapacitám laboratoří i dostupnosti tak velkého množství testů, a proto bude mít nárok na PCR testy už jen zlomek německé populace.

Využít je budou moct například lidé pracující ve zdravotnictví nebo starší a rizikové skupiny. Všem ostatním mají nově stačit antigenní testy, které mají pro jistotu ověřovat druhým antigenem od jiného výrobce.


Elektro, kam se podíváš

Co osobáky, ale nákladní auta by měla být budoucnost elektrodopravy. Tak to alespoň někteří vidí v Německu, kde funguje několik testovacích tras pro elektrokamiony. Fungují podobně jako tramvaje – nad silnicemi je trolejové vedení, k nšmuž se auta připojují.

Po roce testování a šesti tisících ujetých kilometrech jsou prý výsledky velmi dobré. Na celkové hodnocení, a tedy například zohlednění dopadu na rozvodovou síť nebo třeba hluk a samotný dopad na klima, ale je zatím prý příliš brzy.

Na německou železnici také vyrazil první vlak na baterky. Zatím bude jezdit ve zkušebním provozu v jižním Německu.


Sbohem a míč

Pro fotbalové fanoušky, kteří milují „své“ týmy až za hrob, mají v Německu řešení. Svému klubu mohou být nablízku už napořád. V zemi totiž existují speciální hřbitovy pro fanoušky.

Například fotbalový klub FC Schalke má už deset let místo určené pro poslední odpočinek až téměř dvou tisíc lidí. Zatím je zájem sice nižší, než autoři čekali, obsazené nebo rezervované jsou asi tři desítky míst, ale kroku prý nelitují.

Německé kluby v takové nabídce svým fanouškům nejsou ojedinělé. Například ve Velké Británii mnoho klubů nabízí rozptyl popelu fanoušků na speciální vzpomínkové zahrady a ve Španělsku si můžou bohatí lidé rezervovat místo pro svou urnu přímo na stadionu FC Barcelony nebo madridského Atlética.