Odmítnout účast na golfovém turnaji podporovaném Saúdskou Arábií za stovky milionů dolarů se může zdát jako přinejmenším bláhový krok. Ne tak ale pro Tigera Woodse. Nejznámější golfista planety je totiž miliardářem tak jako tak. Zejména díky nejrůznějším partnerstvím a investicím do realit. A povedlo se mu to jako teprve třetímu sportovci v dějinách.

Šestačtyřicetiletý golfista má za sebou tolik triumfů, pádů, skandálů a návratů jako málokdo jiný. K tomu přidejte zranění nebo autonehodu a máte materiálu na stovky článků. Jenomže Woods během toho pořád pilně hrál, a to hlavně – vyhrával.

Forbes odhaduje, že si za svou sedmadvacetiletou kariéru vydělal celkem více než 1,7 miliardy dolarů, tedy přes 40 miliard korun, tedy více než kdokoli jiný z Forbesem sledovaných sportovců. A to díky prize money, sponzorským partnerstvím a dalším příjmům.

Až nyní však podle Forbesu jeho aktuální čisté jmění překročilo hranici jedné miliardy dolarů, což z něj dělá jednoho z pouhých tří známých sportovců miliardářů.

Jedinými dalšími atlety v miliardářském klubu jsou Michael Jordan a LeBron James. První jmenovaný za svou pozici vděčí dobře načasované investici do klubu Charlotte Hornets po konci své sportovní kariéry, druhý podílům v široké řadě firem.

Tiger Woods se k nim přidal i přesto, že odmítl „ohromující“ nabídku na účast na LIV Golf tour, sérii turnajů sponzorovaných saúdskoarabskou vládou. Pokud by býval souhlasil, jeho hodnota by se podle vyjádření CEO LIV Golf tour Grega Normana zvýšila ještě o vysoké stovky milionů dolarů.

Z vítězství na turnajích ale pochází jen asi desetina Woodsova jmění. Hlavní část tvoří jeho partnerství s více než desítkou značek, jako jsou energy drinky Monster či Gatorade, sportovní značka Nike nebo jeho největší spojenec výrobce hodinek Rolex.

Vztah Rolex–Woods začal před více než čtvrt stoletím, když v roce 1997 golfista podepsal pětiletý kontrakt za sedm milionů dolarů. A jejich partnerství se ještě prohloubilo o necelých patnáct let později, když se značka luxusních hodinek stala jedním z prvních partnerů, kteří s golfistou obnovili spolupráci po skandálu s nevěrou.

V období své největší slávy měl Woods na svém kontě nejvíc partnerství ze všech a inkasoval jen z nich ročně sto milionů dolarů.

Podle Joea Favorita, konzultanta s dlouhou kariérou ve sportovním byznysu, za to Woods vděčí tomu, že byl ve správný čas na správném místě, svému původu i přístupnosti. „Značky jsou rády, když vidí, že získají někoho, koho podporují nejen konzervativní, ale i běžní fanoušci,“ tvrdí.

Woods tyto peníze využil k investicím, které měly za cíl diverzifikovat jeho příjmy. Založil tak například TGR Designs, zaměřující se na navrhování golfových hřišť, eventovou agenturu TGR Live nebo restauraci. Prostřednictvím jeho fondu TGR Ventures pak získal podíl ve firmě vyrábějící tréninkové technologie pro golfisty, startupu pro pohostinství, luxusním minigolfovém resortu a mnoha dalších.

Woods byl v čele žebříčku nejlépe placených sportovců časopisu Forbes deset let po sobě, až do roku 2012. A nezměnila to ani v médiích propíraná bouračka z roku 2009.

A i když se letos už neprobojoval ani do první desítky, za posledních dvanáct měsíců mu různé spolupráce vynesly 68 milionů dolarů. Navzdory faktu, že kvůli rekonvalescenci po další autonehodě už téměř nehraje. A to bylo dost na to, aby v žebříčku obsadil stále velmi slušné čtrnácté místo. A nepotřeboval k tomu ani Saúdy.