skip to main content

Tihle kluci hrají hezky. Na jejich fotkách architektura ožívá a vypráví příběhy

Jeden žije ve Znojmě, druhý v Rožnově pod Radhoštěm. Setkávají se ale v Praze, kde mají kancelář. Řeč je o Boys Play Nice, značce, za kterou stojí Jakub Skokan a Martin Tůma, dva fotografové a kamarádi ze studií, kteří tvoří ikonické snímky těch nejzajímavějších staveb u nás.

Jejich práce má snadno rozpoznatelný rukopis. Tyhle fotky architektury totiž mají atmosféru i příběh a majitelé domů i architekti to moc dobře vědí, možná proto mají osmdesát projektů ročně a zakázky na několik měsíců dopředu.

Nic se ale neděje ze dne na den a ani tohle výsadní postavení, které Boys Play Nice na poli fotografie architektury mají, nespadlo jen tak z nebe. 

Poznali se při studiu reklamní fotografie v Zlíně a ze začátku se ve spolupráci s agenturami živili reklamou a fotkami produktů. Jenže to jim moc smysl nedávalo. Přišli na to, že v téhle branži je nedostatek nápadů a chtěli do ní vložit víc. Tedy nejen fotit věci, ale vymyslet jim celý koncept i odpovídající prezentaci. 

V roce 2012 tak přišel zlom, kdy si uvědomili, že prostor pro tvůrčí pohled se otevírá i na poli architektury, která se dá pojímat i jinak než „jen produktově“. Způsob, jakým se prezentují domy, se jim zdál omezený a rozhodli se to změnit. Rovnýma nohama tak skočili do jednoho segmentu. 

Chata pod Bukovkou | Foto Boys Play Nice

„Na počátku jsme si googlili domy, které bychom chtěli vyfotit, a pak všechny architekty začali obvolávat. Někteří byli dost odmítaví, ale jinde z toho vznikly první spolupráce,“ říká Jakub a dodává, že také chtěli, aby se fotky domů objevovaly i jinde než jen na webu architektů.

Vyfotografovali tak hotové realizace a poslali je do médií, která je začala publikovat. Architekti brzy pochopili, že jejich fotografie se stávají i vizitkou a reklamou a to i pro samotné majitele domu. 

Mají totiž atmosféru, příběh a myšlenku, které fotografiemi prostupují. „Naši klienti většinou utíkají od velkých agentur, protože hledají něco jedinečného. Dům nemusí být focený pouze s modrou oblohou, naopak může být krásné koukat se na něj, když sněží,“ objasňuje Jakub a vlastně i definuje, čím se jejich fotky liší od ostatních.

Bachledka | Foto Boys Play Nice
Reklama

Pro svou práci tak potřebují vědět, jak stavba funguje ráno, v poledne i večer. Chtějí zažít situace, které se kolem ní dějí a potřebují k tomu čas. Na samotné focení pak minimálně celý den. „Snažíme se bořit zažité stereotypy a taky o celém tématu focení architektury více mluvit. Architektura má svoji hodnotu a její fotografie taky. Je to autorské dílo na obou stranách,“ dodává Martin. 

Za tenhle přístup mají na svém kontě i cenu Czech Grand Design nebo Czech Press foto. „Chceme fotit dobrou architekturu. Je nám jedno, jestli je malá, velká, česká nebo světová,“ vysvětluje Martin a dodává, že u všech jejich realizací si prvně musí definovat, co konkrétní dům dokáže obrazově nejlépe vystihnout. 

Brainwork / Pražské náplavky | Foto Boys Play Nice

Přemýšlí tak koncepčně nad celým systémem prezentace stavby i jejího následného publikování v časopisech. „Někdy fotíme už průběh stavby domu, což je ideální. Hlavní směr je proto mít více dlouhodobých projektů a nedělat rychlé prezentace. A také více objevovat a posouvat nejen sebe, ale i okolí.“

Boys Play Nice nejde totiž jen o to vychytat na fotkách flow, ale i edukovat lidi kolem sebe, kterým chtějí říct, že je normální dělat věci dobře, že trvají, zaberou čas a stojí peníze. Ty jejich vydělané míří k šestimilionovému obratu, z něhož tvoří osmdesátiprocentní podíl zakázky od architektů a dvacetiprocentní podíl zakázek od investorů a developerů. 

„Teď před sebou máme nové sídlo J&T Banky v Praze Libni, novou centrálu ČSOB v Hradci Králové nebo administrativní a obchodní centrum Bořislavka od KKCG. Pracujeme ale třeba i pro obce, jako bylo focení rekonstrukce hradu Helfštýn, nebo děláme pro moravskoslezský kraj propagaci prezentace do veřejného prostoru.“ 

Jihočeská vědecká knihovna | Foto Boys Play Nice

A kvůli propagaci samotné architektury před třemi lety založili taky projekt LINKA.news, která informuje o kvalitní architektuře a přináší kvalitní obsah médiím. A to nejen po fotografické stránce, ale i textové. „Novináři se díky Lince snadněji dostanou ke krásným stavbám z Česka a Slovenska a to od různých fotografů,“ uzavírá Jakub.