Kamkoli přijede, plní největší světové arény. Jakýkoli jeho počin okamžitě atakuje nejvyšší příčky globálních hitparád. Na svých koncertech přivádí hiphopové fanoušky k šílenství a ve výjimečných případech i do hrobu. Seznamte se s Travisem Scottem.
Těžko na současné rapové scéně pohledat hvězdu formátu Travise Scotta. Třiatřicetiletý Jacques Bermon Webster II, vystupující také pod pseudonymem Cactus Jack či La Flame, si za poslední dekádu proklestil cestu od debutového alba až mezi desítku nejposlouchanějších umělců na Spotify vůbec.
Jeho diskografie čítá k polovině letošního června celkem 46,6 miliardy přehrání, přičemž měsíčně se Travisova tvorba dostane do uší necelým šedesáti sedmi milionům posluchačů na Spotify, uvádějí data serveru NoMusica.
Vysoká poslechovost i byznysová zdatnost dostaly Travise Scotta v roce 2018 do zámořského výběru Forbes 30 pod 30. Hodnota interpretova majetku se momentálně odhaduje na osmdesát milionů dolarů.
Kromě desky Astroworld z roku 2018 mělo na rekordních číslech zásadní podíl také nejnovější album s názvem Utopia. Nejprodávanější hiphopová deska loňského roku překročila během čtyř týdnů od vydání miliardu přehrání na Spotify a stala se platinovým albem s milionem prodaných kopií.
„Utopia je pro mě jedna z nejlepších desek Travise Scotta. I s přihlédnutím k situaci, v níž se před vydáním nacházel. Všichni čekali, zda se mu comeback povede, a za mě ho zvládl na jedničku. Album nemá moc slabých momentů. Převažují ty silné a zajímavé. Utopii si i rok od vydání rád připomenu,“ hodnotí pro Forbes člen poroty hudebních cen Anděl v kategorii rap a moderátor podcastu V Rapu, Milan Bartoušek.
Úspěch Utopie korunoval Travis Scott právě probíhajícím severoamerickým a evropským tažením Circus Maximus Tour, jež se 18. července představí divákům v pražské O2 areně. Česká metropole je pro Cactuse Jacka osmačtyřicátou naplánovanou zastávkou z celkového počtu šedesáti šesti avizovaných vystoupení.
Tour plánovanou původně jen po Severní Americe odstartoval umělec loni v říjnu hned třemi vyprodanými koncerty v řadě. Ačkoli se plné obsazenosti těšila většina vystoupení, pomyslným zlatým hřebem severoamerické šňůry se stala show v SoFi Stadium v Las Vegas. Fanoušci vzali dějiště předloňského Super Bowlu útokem a z necelých padesáti tisíc nabízených vstupenek nezůstalo jediné volné místo.
Podtrženo sečteno, Circus Maximus Tour vydělala za čtyřiačtyřicet vystoupení napříč Severní Amerikou 95,7 milionu dolarů a přilákala přes 686 tisíc diváků, potvrdil interpretův tým pro HotNewHipHop. Pozadu nezůstala ani distribuce merche. Podle dostupných informací se minimálně na dvou severoamerických zastávkách přehouply zisky z jeho prodeje přes milion dolarů.
Původně naplánovaná tour s osmadvaceti zastávkami měla končit loni v prosinci. Pro enormní zájem se však nadvakrát prodlužovala. Po lednové nadstavbě ve Státech a Kanadě oznámil Travis Scott další, tentokrát zaoceánskou prodlouženou se čtrnácti zastávkami v jedenácti zemích. Mezi několik málo vybraných destinací, jako je Londýn, Milán, Frankfurt či Madrid, se zařadila také Praha.
Hlavní město se v posledních letech stalo poměrně oblíbenou destinací světových raperů. Například legendárnímu 50 Centovi se v Praze zalíbilo natolik, že do ní zavítal dvakrát během uplynulých dvou let. Na podzim 2022 zamířil do české metropole také Kendrick Lamar, zhruba půl roku nato tu vystoupili Fortuna Suicideboys. Při pohledu do minulosti nelze nezmínit koncert Ice Cuba na pražském výstavišti z roku 2009 či příjezd bratrského dua Rae Sremmurd o osm let později.
„S přihlédnutím k číslům ze streamů a dalším datům je Travis Scott asi největší rapová hvězda, co u nás kdy vystoupila. Těsně v závěsu může být třeba první koncert 50 Centa. Ovšem když vzpomeneme, jak pomalu se prodávaly vstupenky na relativně nedávný koncert Kendricka Lamara v Praze, Travis Scott v tuto chvíli podle všeho nesnese srovnání,“ míní DJ a moderátor rádiového pořadu Soundbomb Jan Jirásek, známý spíše pod přezdívkou Double J.
Třetí etapu tour avizoval rodák z Houstonu na svých sociálních sítích tři dny před zahájením oficiálního prodeje lístků. Do online tlačenice o třináct tisíc pražských vstupenek, jejichž cena začala na 1690 korunách, se bezprostředně po spuštění zapojilo na sto tisíc lidí. V horizontu několika málo minut hlásily distribuční společnosti vyprodáno.
Podle organizátorů Live Nation to byl nejrychleji vyprodaný koncert za posledních několik let, a to i přesto, že ceny nejdražších lístků přesahovaly deset tisíc korun v rámci dynamické změny cen vstupenek. Podobnou situaci zažívali paralelně také zájemci v Nizozemsku, Británii či Polsku.
Na popud celokontinentální vysoké poptávky přidal interpret nad rámec evropského harmonogramu čtyři extra vystoupení, Praha se však druhého termínu nedočkala. Přednost dostaly německé a nizozemské giga areny, s nimiž se největší tuzemská hala bohužel nemůže kapacitně měřit.
„Nečekal bych žádnou pravidelnost v příjezdu rapových megahvězd. Ve hře je mnoho faktorů a vzhledem k tomu, že český trh je malý, myslím, že často převažují spíš ty, které těmto koncertům nenahrávají,“ uvádí pro Forbes Double J.
Proč se ale sníží kapacita už tak neuspokojující O2 areny o sedm tisíc diváků? Zdá se, že než na kvantitu sázejí zámořští pořadatelé na kvalitu.
„Pódium je na rozdíl od jiných vystoupení velmi specifické tím, že zasahuje skoro do půlky plochy haly. Travis Scott se na evropském turné tohoto konceptu drží a show v Praze nebude výjimkou. Diváci se mají na co těšit,“ komentuje pro Forbes vedoucí marketingového oddělení Live Nation CZ Ondřej Pojzl.
„Vše organizuje tým Travise Scotta. My zastáváme pozici, že jim poskytneme osoby, které jim v hale s realizací koncertu pomohou, od brigádníků, místních produkčních až po personál prodávající merch,“ dodává.
Například londýnský fotbalový tým Tottenham Hotspurs využil příjezdu globální megastar do svého svatostánku a daroval interpretovi speciální dres reprezentující kolaboraci umělce s klubem. „Hustý, dejte je do prodeje,“ komentoval pod instagramovým příspěvkem Spurs britský raper AJ Tracey. Stejný názor sdílela i většina uživatelů v diskusi.
Travis Scott je zkrátka ukázkou skvěle fungujícího a hlavně atraktivního byznysu. Jeho fanoušci ze všech koutů světa jsou za vstupenky na show ochotni dát stovky eur a totéž platí i pro interpretovu kolekci oblečení. Čemu za globální popularitu ale vděčí?
Nemusíte holdovat hip hopu, aby se k vám jméno Travise Scotta doneslo. Za deset let na scéně přerostl třiatřicetiletý raper mantinely řemesla a postupně pronikl do celosvětové popkulturní sféry. Na rozdíl od jiných kolegů z branže pochází z buržoazní rodiny, a nenaplňuje tedy průměrný rapový narativ o životě na ulici, násilí, drogách a trnité cestě ze dna nahoru.
Tím nejenže vybočoval ze stereotypu afroamerického rapera, ale zároveň se ve své diskografii vyhnul otevírání palčivých témat, která jsou posluchačům žijícím mimo kontext popisované problematiky zkrátka cizí.
Travisova tvorba sází na prostší koncepty – nemá tendenci cokoli prosazovat ani nevypráví příběhy z ghetta, čímž se stává přístupnější širšímu evropskému publiku.
„Travisova hudba je naprosto unikátní. Vytvořil něco, co lidé následují, a není to jen o hudbě,“ popisuje Bartoušek. „Jeho naprostá jedinečnost je v tom, že na něm vyrostla celá nová generace rapových posluchačů, včetně těch českých,“ doplňuje Double J.
Hudba je skutečně jen jedním z mnoha faktorů, které Travise vyšvihly mezi smetánku globálních celebrit. Jeho transformaci z umělce v popkulturní postavu zahájil v roce 2017 vztah s Kylie Jenner a s ním spojená participace v reality show nejsledovanější rodiny na světě. Lovestory rapera s protagonistkou seriálu Držte krok s Kardashians se začala psát tři roky po svatbě Travisova ambasadora Kanyeho Westa s Kim Kardashian, sestrou Kylie Jenner.
Rok 2018 potom znamenal pro rodáka z Houstonu dvě zásadní události. V únoru se slavnému páru narodila dcera Stormi, o půl roku později přivedl Travis Scott na svět přelomové album Astroworld, které debutovalo na první příčce týdenního žebříčku Billboard 200 s více než půl milionem prodaných kusů.
Úspěšná deska spolu s rodinným životem nakopla Travise mimo jiné k další spolupráci se značkou Nike a po vzoru Kanyeho Westa také k vytvoření vlastní sub značky Cactus Jack. Dnes už je kolaborace s nadnárodním módním gigantem neodmyslitelnou součástí kariéry třiatřicetiletého interpreta, přičemž sám Scott se údajně podílí na značné části designerské práce.
Ať už za návrhářské nadání, či prostě jen orazítkování již zaběhlých modelů tenisek inkasuje umělec odhadem přes deset milionů dolarů ročně. Tato suma je však nejspíše jen zlomkem celkového výdělku Nike plynoucí ze společného dealu. O tenisky s interpretovým rukopisem panuje všeobecně vysoký zájem a cena těch nejvzácnějších kousků se může vyšplhat až na vyšší desítky tisíc korun.
Samotnou kapitolou je potom Travisova marketingová genialita a efektivita, o nichž se po Nike přesvědčil také McDonald’s, Dior, Playstation či Fortnite. Vezměme to ale popořadě, píše se duben 2020 a koronavirová pandemie je v plném proudu. Lidé jsou nuceni zůstat doma, veškeré kulturní akce se ve velkém ruší, a tak nastává ten pravý čas pro realizaci několikaměsíčního plánu uspořádat virtuální koncert Travise Scotta ve hře Fortnite.
Devítiminutový set obřího, na míru vytvořeného digitálního avatara Cactuse Jacka s vlastní kolekcí bot na nohách přilákal ke sledování dvanáct milionů hráčů. Prodej merche v podobě virtuálních předmětů a skinů se po koncertě přesunul do herního item shopu. Sám interpret si podle dostupných informací přišel za kolaboraci s Epic Games na zhruba dvacet milionů dolarů, tedy více než obvykle vydělávají jeho koncerty.
Na zdařilý online koncert navázal na podzim téhož roku spoluprací se Sony. V roli strategického konzultanta se podílel na propagaci nového Playstationu 5 a k této příležitosti rovněž uvedl limitovanou edici tenisek Nike x PlayStation Dunks Travis Scott.
Dalších zhruba dvacet milionů dolarů přistálo na interpretovo konto po kooperaci s McDonald’s. Fastfoodový řetězec představil raperovi svou iniciativu spolupráce a požádal ho, aby dořešil podrobnosti. A výsledek? Návrat ke kvartálnímu nárůstu tržeb, na němž se alespoň částečně podílela limitovaná edice vlastního hamburgeru spolu se speciální kolekcí hraček, doplňků a oblečení.
Travis Scott se tak zařadil vedle Michaela Jordana, jehož kampaň z roku 1992 byla do té doby poslední zámořskou spoluprací celebrity a slavného fastfoodu.
Rozjetou byznysovou mašinérii přibrzdila v listopadu 2021 houstonská tragédie na třetím ročníku festivalu Astroworld. Během davového šílenství padesáti tisíc lidí snažících se dostat co nejblíže k pódiu zemřelo deset osob, přičemž sám Travis Scott čelil kritice za to, že i přes prosby fanoušků koncert nepřerušil a nepomohl situaci uklidnit.
Navzdory silné kontroverzi, vyvolané mimo jiné herecky nepřesvědčivým omluvným videem, však Travis Scott kritickou pasáž své kariéry ustál a nyní je i díky loajalitě vlastních fanoušků zpátky na vrcholu. Pražské O2 areně se premiérově představí v plné síle ve čtvrtek 18. července.