Slovo beef si v tomto článku přečtete mnohokrát, a jelikož nejde o anglický termín pro hovězí maso, dáváme hned úvodem vysvětlení: ve světě rapu označuje roztržku mezi dvěma umělci či skupinami. Jeden takový beef právě běží mezi Kendrickem Lamarem, Drakem a J. Colem – a jak se ukazuje, na rozmíšce mezi hvězdami lze i slušně vydělat.

Proč se trojice raperů rozhodla lyricky napadnout? Ve společném songu Drakea a J. Colea nazvaném First Person Shooter v minulém roce druhý jmenovaný označil všechny tři zmíněné za „velkou trojku“ raperů jejich generace. V podstatě šlo o lichotku, ale Kendrick Lamar si to vzal osobně. A beef byl na světě.

Následovalo několik skladeb, v rapových kruzích nazývaných dissy, ve kterých se umělci navzájem uráželi, vyříkávali si předchozí křivdy a vytahovali na sebe vzájemně špínu pečlivě posbíranou mezi přáteli v oboru. Zajímavější než obsah samotných songů byl však jejich dosah a virálnost.

Všichni tři začali trendovat na sociální síti X a například v kanadských rádiích se Drake hrál o více než sedm procent více, Lamar o více než devět, a protože J. Cole se před beefem nehrál skoro vůbec, vyskočil rovnou o čtyři sta.

Streamování hudby nebylo vůbec pozadu. Na platformě Spotify zaznamenal Lamar šedesát milionů posluchačů za poslední měsíc a jeho písnička obsadila pozici číslo jedna v žebříčku Hot100, kde se držela ještě další týden.

Původní „rozbuška“ First Person Shooter má dnes přes 280 milionů přehrání. Spotify obvykle umělcům vyplácí 0,003 až 0,005 dolaru za jedno přehrání, a pro velká jména je tak rentabilní: First Person Shooter mohl čistě přes Spotify tvůrcům vydělat téměř 1,5 milionu dolarů.

Výměnu názorů do rytmu beatů přitom nelze považovat za hudební ekvivalent venkovské hospodské rvačky. Obvinění, která v textech padají, jdou celkem do hloubky: od rasové autenticity a zpochybňování otcovství přes morální kárání a pokrytectví až třeba po kolonialismus.

Ostatně vždy nezůstávalo jen u vyřizování účtu skrze rapový flow. Spory mezi rapery z východního a západního pobřeží USA vyústily až do přestřelek – nejen ikonický Tupac Shakur alias 2Pac byl při jedné z nich zastřelen, ačkoli zrovna jeho vražda je v rapové komunitě opředena řadou konspiračních teorií o tom, kdo si ji objednal.

„Krása beefů a dissů je v tom, že většinou mají skvěle organický dosah,“ řekla pro CBC profesorka Jasmine Young z Howardovy univerzity. „To vše s sebou nese další diskuse a PR dosah, který rozhodně pomáhá umělci a jeho popularitě,“ připomenula.

Odborné hlasy z hudební branže se shodují, že dosah je zkrátka dosah. I kontroverzní slovní přestřelky v písničkách nakonec dodají v žebříčcích poslechovosti i prodejů čísla navíc. Například Nas a Jay-Z vydali v roce 2001 jedny ze svých nejúspěšnějších alb právě v době, kdy mezi nimi běžel beef. A jinak tomu nebylo ani v nedávném beefu mezi Nicki Minaj a Megan Thee Stallion.

Když na legendu rapu Eminema zaútočil písničkou mladý raper Machine Gun Kelly, vysloužil si od fanoušků přes jednu miliardu přehrání, Eminemova odpověď nasbírala ještě o pár stovek milionů přehrání navíc.

Z beefujících raperů a raperek se tak stalo byznysové online odvětví svého vlastního druhu. Jelikož je konflikt hiphopové kultuře vlastní, snoubí se celkem ideálně s často vyhroceným světem sociálních sítí. Protože umělci už nejsou odkázáni na tradiční média, mohou „válku“ rozpoutat skrze vlastní kanály a servírovat bitevní písničky svým posluchačům napřímo.

Do toho si v dnešním světě bojujícím s dezinformacemi stačí představit, jak různá obvinění mezi rapery nabírají na vlastním životě. Vykřesat jiskru střetu nebylo v muzice nikdy tak jednoduché.

A když přeřadíme z milionových dolarových zisků do českého korunového rybníčku, ani ten nebyl ochuzen o rapové přestřelky mezi interprety. Jen se hloubka i dosah těchto konfliktů od těch za oceánem výrazně liší.

První náznaky beefů mezi českými rapery přinesl přelom milénia, kdy se střetla jména jako Orion, Supercroo, Marpo, Indy a Wich, Hugo Toxxx či PSH.

„To bylo v hlavním městě zásadní a přineslo to dost tracků i velkou pozornost. I někdo jako Luděk Staněk dodnes vypráví, že když na Radiu 1 pouštěli premiérově další odpověď Indyho, byl zrovna v autě a musel zastavit, jak moc to bylo úderné a sedlo to,“ popisuje pro Forbes šéfredaktor legendárního hiphopového magazínu Bbarák vystupující pod pseudonymem Bobby.

I v našich končinách dokonce skladby málem přešly v násilné činy. Bobby vzpomíná na situaci, kdy beef vyvolal článek právě na Bbaráku.

„Přišla nezajímavá tiskovka s Colem, ze které jsem vytáhl titulek Typický blbec poslouchá Indyho nebo Rytmuse. Rytmo se toho chytl, zavolal a hned druhý den vyšel rozhovor s titulkem Phat je vyjebaný bisexuál. To byly v roce 2008 nejčtenější články na našem serveru, tehdy šlo o desetitisíce kliků,“ ohlíží se šéfredaktor.

„Chvíli to bylo ostřejší, Kontrafakt si pro Phata přijeli na jeho koncert do Uherského Hradiště, ale bitce zabránili sekuriťáci,“ vypráví, ale jak sám dodává, žádná rýmovaná sprcha z konfliktů nevyšla. Ty se tak v Česku odehrávají spíše skrze vzkazy na sociálních sítích.