Společnosti podnikající v oboru NFT tokenů, a obzvláště ty pohybující se ve světě sběratelských předmětů se sportovní tematikou přitahují investory jako magnet. Po francouzské Sorare ve stejném týdnu zaskórovala při sběru dalšího rizikového kapitálu kanadská firma Dapper Labs.

Investiční kolo táhl především Coatue Management dolarového miliardáře Philippe Laffonta, mezi další zúčastněné patří americký fond rizikového kapitálu Bond, tradiční singapurský investiční fond se čtyřicetiletou historií GIC (Government of Singapore Investment Corporation), a také někteří z dosavadních investorů.

Rychle rostoucí startup z kanadského Vancouveru dohromady vybral čtvrt miliardy dolarů, což je sice téměř o třetinu méně, než kolik utržila začátkem týdne Sorare, ale i tak ho to vymrštilo k rekordní valuaci přes 7,6 miliardy dolarů.

Dapper Labs asi nejvíce proslavil pandemický hit mezi sportovními NFT tokeny, sběratelské karty NBA Top Shot. Startup ale stojí mimo jiné za blockchainovým protokolem Flow, který slouží jako platforma pro tvorbu dalších virtuálních aplikací a světů využívajících takzvané non-fungible tokeny.

Zakladatelé Dapper Labs také stáli u zrodu legendární, byť dnes již trochu zaprášené blockchainové NFT hříčky na křížení digitálních koček CryptoKitties. Ty spatřily světlo světa, respektive ethereového blockchainu v druhé polovině roku 2017 pod hlavičkou společnosti Axiom Zen.

Vydání Forbesu Zázrak

Tato firma rozjela po nečekaném úspěchu CryptoKitties zcela novou společnost orientovanou na tvorbu NFT aplikací – řeč je právě o Dapper Labs.

Rozjezdové financování ve výši patnácti milionů dolarů tehdy získala od fondů Google Ventures (dnes GV), Andreessen Horowitz a dalších drobných investorů. Letos v dubnu byla celková hodnota společnosti odhadována na více než sedm miliard dolarů.

Dapper Labs má dnes přes 220 zaměstnanců a postupně se od blockchainové hry pro úzkou skupinu nadšenců začala přesouvat k produktům pro mnohem širší publikum.

Vlajkovou loď jejího portfolia tvoří právě NBA Top Shot, NFT tržiště s krátkými videosekvencemi z nejzajímavějších momentů americké basketbalové ligy NBA.

Každé video je navázáno na vlastní NFT token a uživatelé je tak mohou v jistém smyslu vlastnit nebo přeprodávat dalším sběratelům. Za uplynulý rok se na platformě prodalo Top Shotů za přibližně 780 milionů dolarů.

Společnost do budoucna plánuje rozšířit svoji platformu o zajímavé videomomenty z dalších sportů včetně fotbalu a hledá další způsoby monetizace svých tokenů. Nedávno dokonce navázala spolupráci s nejvyšší španělskou fotbalovou soutěží La Liga.

Podle dat výzkumné společnosti Pitchbook letos rizikový kapitál proudící do blockchainových startupů oproti loňským 6,4 miliardy dolarů vzrostl téměř trojnásobně – na devatenáct miliard dolarů.