Dřevěná deska, jednoduchá linka a živé barvy. To jsou nejsilnější zbraně nadějného grafika a vizuálního umělce Marka Ehrenbergera, s nimiž cílí na zraky těch, kteří s jeho tvorbou přijdou do kontaktu. Jeho obrazy přehlédnete jen stěží.

Zkušenosti sbíral v New Yorku, Curychu či Barceloně, s trochou nadsázky by se však dal za současné ohnisko jeho tvorby označit pražský Karlín. Právě zde se totiž dílem náhody sešly v okruhu pouhých pár desítek metrů hned tři podniky, kterým dominují Ehrenbergerovy pestrobarevné ilustrace.

Jeho obrazy můžete vidět na zdech Loft Café a opodál stojícího bistra Fuel. Posledním přírůstkem do jeho karlínského portfolia je pak velkoformátová kresba, která hravým způsobem reflektuje současnou kavárenskou kulturu. Tu si na zakázku od nadaného tvůrce nechali vytvořit majitelé kavárny Můj šálek kávy, která spadá do portfolia známé pražírny Doubleshot.

Stejný motiv přitom zdobí i mohutný kávovar u vstupu do kavárny a také merch kavárny. Zbylým dvěma podnikům naopak dominují především designové portréty, které jsou pro tvorbu šestatřicetiletého absolventa UMPRUM typické.

„Původně se mi líbily především jeho typické hlavy, které však tou dobou už visely v bistru Fuel. Proto jsme se dohodli, že pro nás Marek vytvoří něco na míru,“ vysvětluje spolumajitel Doubleshot Jaroslav Tuček s tím, že na spolupráci plánují navázat také v další kavárně, kterou společnost provozuje v Holešovicích.

Právě lidská tvář je nejčastějším motivem, s nímž rodák z Luhačovic pracuje. A to už více než šest let. Za tu dobu svou techniku postupně piloval také během svých stáží v zahraničních grafických studiích. Třeba ve švýcarském studiu Hammer a newyorské pobočce Craig&Karl, která se rovněž zaměřuje na tvorbu portrétů v obdobném duchu.

Za oceán přitom Ehrenberger původně vyrazil na dovolenou. S kamarády se tehdy rozhodli během dvou měsíců projet celé východní pobřeží Spojených států. Svůj pobyt se však tehdy jednatřicetiletý Ehrenberger nakonec rozhodl o pár měsíců prodloužit.

„Čas, který jsem v New Yorku měl, jsem chtěl využít právě i k získání pracovních zkušeností. Odhodlal jsem se proto napsat do Craig&Karl, které má kromě Spojených států svou pobočku také v Austrálii, jestli bych s nimi nemohl nějaký čas spolupracovat. Craig mi tehdy odpověděl, ať se jim přijdu na druhý den ukázat do studia,“ říká Marek Ehrenberger s tím, že se nakonec domluvili.

Mimo práci čerpal Marek inspiraci také, když obrážel všemožná newyorská muzea a umělecké galerie. Velkoměsto ho však ovlivnilo i jinak. „New York mi v roce 2017 přišel jako nevyčerpatelně inspirativní město. Uvědomil jsem si tam, že pokud chce člověk něco tvořit upřímně, musí být první upřímný sám k sobě,“ vzpomíná Ehrenberger s tím, že v New Yorku přišel na řadu také jeho osobní coming out.

„Poté jsem si začal stát sám za sebou a tvořit naplno,“ doplňuje grafický designér a ilustrátor, jehož práce nezřídka přesahuje i do digitálního prostředí. Za sebou má tak například spolupráci s berlínským startupem Pitch, pro který před nedávnem vytvořil sérii dvanácti digitálních samolepek pro jeho rostoucí platformu zaměřenou na tvorbu prezentací.

Se svými ilustracemi se pak podobně jako řada dalších umělců aktuálně pokouší proniknout také do světa NFT, a to v rámci projektu The Divergents.

Ústředním motivem Ehrenbergerovy práce, ale i hlavním zdrojem příjmů však nadále zůstává zakázková výroba oněch ikonických portrétů, které visí i na stěně jedné z karlínských kaváren. Malířské plátno mu přitom v drtivé většině případů suplují právě dřevěné desky, na něž své obrazy s pomocí speciálních šablon maluje ručně. I proto se jejich cena pohybuje v řádech desítek tisíc korun.