Osmnáct měsíců bylo evropské nebe zcela ochromeno covidem. Uzavřené hranice a miliony lidí v lockdownech způsobily na letištích skoro postapokalyptické pusto. Pandemie však nezasáhla všechny letecké přepravce stejně. Nízkonákladový Ryanair čerpal ze zdrojů nashromážděných v předchozích letech a využil situace k posílení do budoucna.

Nyní po skončení hlavních covidových vln obnovily kontroverzní aerolinky sedmdesát procent své dopravy a rozšířily flotilu. Podle generálního ředitele společnosti Michaela O’Learyho je tajnou zbraní Ryanairu přijímání správných rozhodnutí ve správný čas.

Poslední dva roky byly pro letecký sektor velmi obtížné. Jak může letecká společnost přežít, když nesmí létat?

Částečně jsme měli štěstí. Do krize jsme vstoupili s větší likviditou než kterákoli jiná letecká společnost a s velmi stabilním zázemím. To nám umožnilo pandemii přežít. Byla to zdaleka nejhorší krize, jakou jsem za třicet let svého působení v oboru zažil. V prvním roce pandemie jsme přišli o 850 milionů eur, ve druhém roce o 350 milionů. A i když jsme měli tři miliardy likvidity, bylo to velmi obtížné.

Ale podařilo se. Propouštěli jste?

Myslím, že jsme během krize učinili ta správná a rozumná rozhodnutí. Udržovali jsme pracovní místa všech našich zaměstnanců, protože jsme se stejně jako všichni ostatní spoléhali na podporu vlády při vyplácení mezd.

Tímto způsobem jsme všechny piloty a posádky nechali létat jednou měsíčně, i když nebyli žádní cestující, abychom udrželi všechny licence aktivní. Jakmile začala pandemie ustupovat, měli jsme k dispozici všechny piloty a nemuseli najímat a školit nikoho nového.

Jak krize ovlivnila vaši flotilu?

Vyjednali jsme novou objednávku letadel se společností Boeing. Nyní tedy budeme mít o 210 letadel více. Letos v létě jich dorazí šedesát pět a příští i přespříští rok vždy dalších pětapadesát. Letadla jsme přitom získali velmi levně.

Množství z nich bude sloužit letištím ve Španělsku a Portugalsku, kde žádají, abychom co nejdříve obnovili lety. Lidé také zoufale touží znovu cestovat, poptávka po cestování je obrovská a naším cílem je ji nadále uspokojovat.

V čele společnosti jste od roku 1988. Jaká je bilance úspěchů a chyb?

První chybou bylo, že jsme se pustili do leteckého průmyslu, protože je to naprosto nefunkční odvětví, které nevydělává peníze a jde z krize do krize. (směje se). A ta správná rozhodnutí? Především jsme využili situace deregulace v Evropě na konci osmdesátých let, začali s menšími letišti a pak se dostali i k těm hlavním.

80 %

pasažérů cestuje na krátké vzdálenosti jen s příručním zavazadlem

Rozhodli jsme se také spustit mnoho věcí, které způsobily revoluci v létání. Před deseti lety jsme byli první leteckou společností, která začala účtovat poplatky za odbavená zavazadla, zatímco všichni ostatní se zapřísahali, že to nikdy neudělají. Stávalo se, že to zpočátku lidé špatně pochopili, protože nám nešlo o větší počet odbavení, ale o odstranění front na letišti.

V současné době má kufr na krátké vzdálenosti pouze dvacet procent cestujících a osmdesát procent cestuje pouze s příručním zavazadlem. Díky těmto drobným změnám jsme nyní mnohem efektivnější leteckou společností a můžeme udržovat nižší ceny letenek než jakákoli jiná letecká společnost.

Je to však také velmi kritizovaný obchodní model. Některé průzkumy ukazují, že Ryanair je podle zákazníků leteckou společností s nejhoršími službami…

Lidé se ohlížejí zpět a říkají: „Kéž bychom se mohli vrátit do starých časů, kdy bylo všechno přepychové a fajn.“ Tehdy si však létání mohla dovolit jen dvě procenta lidí. K tomu se už nikdy nevrátíme. Létání se dnes podobá spíše autobusové dopravě, protože za čtyřicet eur můžete cestovat kamkoli po Evropě.

Dochvilnost aerolinek ve Velké Británii | Zdroj Statista

Tím ušetříte spoustu peněz, které pak můžete utratit za zážitky v destinaci, za luxusní hotel, za dobré restaurace nebo turistické atrakce. Děláme chyby? Ano, děláme. Dochází ke zpoždění a zrušení některých letů? Ano, ale méně než u jiných leteckých společností. V loňském roce přiletělo devadesát procent našich letadel včas, ale i tak jsme kritizováni.

Pokud se vám nelíbíme, nelétejte s námi, vaše místo obsadí někdo jiný. V současné době máme koeficient vytížení devadesát procent. Přesto budeme mít vždycky své kritiky, a někdy zaslouženě. Snažíme se z chyb poučit a neopakovat je.

Ještě jsme se zcela nedostali z pandemie a už se musíme vypořádat s novou krizí: válkou na Ukrajině a rostoucími cenami energií. Jak vaši společnost ovlivní?

Jsme schopni je udržet na nízké úrovni po dobu nejméně dvanácti měsíců, protože jsme velmi dobře zajištěni dopředu. Osmdesát procent paliva nakupujeme za cenu kolem šedesáti tří dolarů a máme rezervy až do března 2023, takže můžeme zaručit, že v letošním roce nedojde k žádným palivovým příplatkům ani ke zvýšení cen.

Myslím, že ostatní letecké společnosti, které mají pouze padesátiprocentní pokrytí, nebudou mít takovou kapacitu. Je podle mě nevyhnutelné, že ceny jejich letenek v létě porostou.

Další výzvou pro letecké společnosti je zvyšující se zdanění a boj proti změně klimatu. Jak se s vypořádáváte se svou ekologickou stopou?

Chystáme se investovat dvacet miliard eur do nových letadel, která přepraví o čtyři procenta více cestujících, ale spálí o šestnáct procent méně paliva. Létání se stává ekologičtějším a čistším, ale jako kontinent musíme přestat zdaňovat leteckou dopravu.

Jakou další budoucnost leteckých společností vidíte? Co třeba nízkonákladové cestování do vesmíru?

Možná ano. Ale podívejte se, v příštích pěti letech dostaneme dalších dvě stě letadel a naše doprava se zvýší ze 150 milionů na 225 milionů cestujících ročně. Snažit se předpovědět, co se stane za pět let, je příliš složité. Také moc nevěřím na vesmírné lety společnosti SpaceX nebo Virgin, kde zaplatíte 250 tisíc dolarů za deset minut letu. Oproti tomu i v budoucnu budou chtít lidé létat na pláže, takže v příštích pěti letech hodně porosteme.