Tvrdé západní sankce proti ruské ekonomice se odrazí také do českého leteckého byznysu. „Letecká technika je v sankcích explicitně uvedená, což znamená stopku pro veškerý byznys v této oblasti,“ komentuje situaci prezident české Asociace leteckých a kosmických výrobců Josef Kašpar.

Pro firmy, které přijdou o nižší desítky procent svého byznysu s Ruskem, tento vývoj nemusí být nutně likvidační – jde samozřejmě o to, jak doširoka má která firma rozkročená svá odbytiště. „Jedna věc je, že se pro takové společnosti zastaví obchod čili nic neprodáte,“ vysvětluje Kašpar.

„Kontrakty, které v Rusku české firmy mají, už nebudou naplněny. V takové situaci dojde k využití smluvních podmínek takzvané forced measure, tedy vyšší moci. A tím se takové kontrakty ukončí,“ popisuje.

Nejcitelněji dopadne „vyšší moc“ na společnost Aircraft Industries (dříve Let Kunovice). „U ní budou dopady mnohem výraznější, protože firma je z většiny orientovaná na odběr ruskými subjekty. Ma navíc ruské vlastníky, takže se ocitá v klinči,“ připomíná Kašpar.

Vyjádření zástupců Aircraft Industries se do vydání článku nepodařilo získat. Úvaha je taková, že i s prostředky na několikaměsíční přežití je nutné prodávat, aby se udržel cash flow. Sankce ovšem mohou trvat i dlouhá léta – politické komentáře v tuto chvíli hovoří o nové studené válce, která může pokračovat další dekádu.

„Je tedy potřeba masivně tlačit na obchody, které jsou domluvené mimo Ruskou federaci, a jít na nové trhy,“ dodává Josef Kašpar. „To se ale neudělá za dva tři měsíce. To je práce na roky.“

V případě, že by se aktuální situace společnosti Aircraft Industries vyvinula nejnegativnějším směrem, přišlo by Česko o kompletní výrobu turbovrtulového letadla na svém území. Právě ta představuje chloubu následovníka Letu Kunovice.