Museli byste být sami v nějaké jeskyni, abyste v létě před čtyřmi lety takřka v reálném čase nesledovali jednu z největších záchranných operací v dějinách.

V zaplaveném podzemním komplexu v Thajsku tehdy uvízl tým mladých fotbalistů i s trenérem. Před stoupající hladinou postupně ustoupili do vzdálenosti více než čtyři kilometry od ústí jeskyně. Ven se všichni dostali až po sedmnácti dnech, které naplnil strhující boj s časem i živly.

V novém filmu oscarového Rona Howarda Třináct životů, který se bez velkých fanfár nedávno objevil ve videotéce Amazon Prime Video, se ale mimoděk ukazuje, že z operace takového rozměru s tolika proměnnými by se nikdy reality show stát neměla.

Na záchranných pracích se sice podílelo více než pět tisíc lidí ze sedmnácti zemí, kolem skutečné podoby finální evakuace ale platilo přísné informační embargo – ostatně jeden z australských potápěčů rovnou dostal v Thajsku diplomatickou imunitu, kdyby vabank skončil tragicky.

Ačkoli všichni víme, jak celá operace dopadla, při tomhle dvouapůlhodinovém ponoru stejně chvílemi přestanete dýchat, když se potápěči v podání Vigga Mortensena, Colina Farrella či Joela Edgertona snaží proplavat úzkými štěrbinami se silným proudem, kalkulují s množstvím kyslíku nebo se pokoušejí uklidnit panikařící přeživší.

Když totiž v těchto podmínkách někoho zachraňujete, vlastně od něj mimoděk očekáváte psychickou a fyzickou odolnost profíka, který zvládne několikahodinový ponor.

I sami záchranáři jako by v tomhle filmu byli v tenzi, kdy se ani mezi sebou nechtějí moc vybavovat, důležité je jen splnit úkol. Nechtějí dělat show, nestojí o pozornost, nedělají to pro slávu – a Howard se scenáristou vysokohorského survivalu Everest Williamem Nicholsonem tohle jejich myšlenkové nastavení ctí. Než aby jim stavěl slavobrány, které mají hlavně ždímat slzy. Ale dojatí pravděpodobně stejně budete.

Třináct životů skutečně spoléhá pouze na sílu události, při jejíž poctivé, procedurální rekonstrukci Howard nezapomíná ani na oběti thajského námořnictva nebo místních dobrovolníků, kteří se věnovali zdánlivě sisyfovské práci, když se pomocí komplikovaného systému pokoušeli svést potůčky vody z hory do přilehlých polí. O speciální miniponorce Elona Muska naopak naštěstí nepadne ani slovo.

Třináct životů bylo letos v létě nepochopitelně doslova uklizeno na stream, ačkoli snímek natočený za 55 milionů dolarů v replice jeskyně Tham Luang postavené v Queenslandu posbíral zcela nadšené reakce z testovacích projekcí a po premiéře na podzimních festivalech mohl snadno zamířit za Oscary. To bylo dokonce původně v plánu, po akvizici studia MGM gigantem Amazon se ale strategie změnila. 

Možná se Amazon zalekl tematicky totožné nové minisérie Záchranná mise, již uvede Netflix za pár týdnů, a nechtěl si nechat ukrást pozornost. Ta podle traileru ale působí mnohem víc pateticky než loňský oceňovaný dokument Záchrana, i než možná nejlepší Howardův film za poslední roky. Třináct životů tak dost pravděpodobně v klidu překoná poločas rozpadu jedné sezony, bez ohledu na pozlacené sošky.