O osmidílném Opuštěném se krátce po premiéře na Netflixu začalo mluvit jako o novém Sexu ve městě. I v novince čtyři přátelé bydlí v New Yorku a řeší vztahy – showrunnerem je navíc slavný producent Darren Star, který do manhattanských ulic vyslal cupitat v baletní sukni Carrie Bradshaw.

Tady je takovou Carrie realitní makléř Michael v podání Neila Patricka Harrise. Jenže jeho pan Božský mu právě dal kopačky. Po sedmnácti letech monogamního vztahu tak Michael začíná znovu randit, s čímž mu pomáhají jeho tři blízcí přátelé, z nichž jeden je i jeho byznysová partnerka.

Udržovaný čtyřicátník se ale do nového světa dickpiců na Grindru, injekcí pro pohodlnější penetraci a trojek z lítosti příliš nehodí. Navíc pořád přemítá, proč od něj vlastně jeho milovaný muž odešel. Vy budete však velmi záhy přemýšlet, proč neprchnout daleko od obrazovky.

Opuštěný totiž původní Sex ve městě připomíná skutečně jen na papíře. Je zabydlený postavami tak jednorozměrnými, že by se ve slavném seriálu maximálně mihly v jednom díle kvůli dvěma vtipům a pak už by si na ně nikdo nevzpomněl.

Tady však řeší problémy se zcela předvídatelnými vyústěními, kdy se vám vše ještě jak kolovrátek stokrát zopakuje. Kdybyste se napili vždycky, když Michael řekne, že potřebuje prodat nějaký byt, protože za něj dostane obří provizi, ležíte už na konci první epizody pod sedačkou.

A možná jen na půl ucha slyšíte, jak jeho kolegyně toporně deklamuje, že je dneska trendy být sexuálně fluidní. Veškerá prostředí navíc působí stejně neživotně jako luxusní byty, které zrazený muž prodává, překlenovací záběry manhattanských ulic vypadají jak z nejlevnější videobanky a použitou hudbu jste slyšeli pravděpodobně už někde ve výtahu.

New York tady nijak nedýchá a necítíte z něj žádnou poezii jako v prvních sezonách Sexu ve městě.

Opuštěný chce řešit třeba „neviditelnost“ gayů po určitém věku, kdy mají přestat být žádoucí pro potenciální partnery. Michael se například chytne se zámožnou rozvedenou klientkou středního věku ohledně otázky, zda jsou společensky diskvalifikovaní víc gayové nebo ženy. Zajímá nás ale vůbec odpověď?

Je fajn, že jsou tu normalizované jiné než heterosexuální vztahy, jenže všichni queer lidé jsou v seriálu vlastně stejní, mají totožný humor, vyznávají stejné liberální hodnoty a pocházejí z obdobného prostředí.

Dvěma mužům v páru se zde pro snazší orientaci říká Jonathan 1 a Jonathan 2, ale klidně by se mohlo pokračovat a Jonathani by zde mohli být všichni. Výsledek připomíná nedávnou romantickou komedii Fire Island, která byla inkluzivní tak trochu zbytečně – nebyla v ní queer postava mluvící jinak než v ironických popkulturních bonmotech, za které chtěl být scenárista očividně co dvě minuty pochvalně poklepáván po ramenou.

Když už probíhá Prague Pride, zkuste třeba na Netflixu konverzačku Kluci z party, podávající specifickou dynamiku gay přátelství mnohem plastičtěji.

Nebo počkejte na podzim, kdy má přijít do kin nová romantická komedie Kámoši, v níž spolu zkoušejí žít dva úplně rozdílní muži. Film, zaštítěný producentsky tvůrcem Bridesmaids či Zbouchnuté Juddem Apatowem, má ze zkušebních projekcí zatím jen nadšené reakce.