skip to main content
Sociální sítě

Trump versus sociální sítě. Americký prezident se chce mstít omezením jejich svobod

2 minuty čtení

Vztah amerického prezidenta Donalda Trumpa a sociální sítě Twitter poslední dobou pořádně hořkne. Twitter totiž v rámci zavádění opatření proti šíření dezinformací na platformě označil několik Trumpových příspěvků, což prezident považuje za cenzuru a snahu mu uškodit v podzimní prezidentské kampani.

Twitter takto za uplynulý měsíc označil už čtyři Trumpovy výroky za zmanipulované, videopoctu zavražděnému Afroameričanovi Georgi Floydovi stáhl kvůli porušení autorských práv a další příspěvek skryl kvůli obsahu podněcujícímu násilí.

Reklama

Po Twitteru zavařil Trumpovi i Facebook. Síť Marka Zuckerberga přitom ještě donedávna sklízela kritiku za to, že prezidentovy výroky nijak nefiltruje, a obhajovala se tím, že by si uživatelé měli udělat vlastní obrázek.

Ve čtvrtek večer ale Facebook stáhl placené reklamy v rámci Trumpovy předvolební kampaně, které obsahovaly špičkou dolů otočený červený trojúhelník, symbol používaný v nacistických koncentračních táborech. Přestože se prezidentův tým obhajoval, že se jedná o emoji a zároveň symbol používá antifašistické uskupení Antifa, reklama zůstala stažená.

Reklama

Prezident a miliardář si to očividně nechtěl nechat líbit. Ve středu členové Trumpovy administrativy podali návrh na úpravu článku 230 zákona o slušnosti komunikace (Communication Decency Act), která by měla sociálním sítím svázat ruce. Právě tímto článkem byly totiž dosud chráněné proti právním postihům za uživateli sdílený obsah, pokud se jej snažily „v dobré míře“ regulovat.

Až 61 procent prezidentových sledujících tvořily falešné účty.

Konkrétní návrh úprav nebyl zveřejněn, podle popisu by se však změna měla promítnout do podmínek užívání a výrazně by ztížila odebírání nebo skrývání příspěvků, které nejsou vysloveně v rozporu se zákonem.

Trumpovi, jehož čtyřletý mandát v Oválné pracovně se pomalu chýlí ke konci, jde přitom o hodně – působení na jeho oblíbeném Twitteru je jednou z jeho nejsilnějších komunikačních platforem. Za 10 let, co si twitterový účet pořídil, nasbíral 80 milionů sledujících, z nichž však podle zjištění společnosti SparkToro před dvěma lety až 61 procent tvořily falešné nebo neaktivní účty a boti.

Sám prezident napsal 52 tisíc tweetů, se kterými výrazně posunul mantinely státnické komunikace. Pozici v nadcházejícím prezidentském klání proti demokratickému kandidátovi a bývalému viceprezidentovi Joeu Bidenovi mu komplikuje i fakt, že Trumpova rétorika jen přilévá olej do ohně současných protestů proti policejnímu rasismu a brutalitě, vyvolaných vraždou George Floyda.

Reklama
Reklama