Odhadování trendů na následujících dvanáct měsíců je lednový evergreen. Co nás čeká ve světě fintechu, velkého byznysu nebo třeba počítačových her?

Potřebujeme to vědět, abychom si na to mohli vsadit. Takže je namístě zpozornět s ohledem k tomu, kdo se té konkrétní předpovědi dopouští. A zda už si v oboru předvídání věcí budoucích vysloužil nějaké ostruhy.

Americká venture kapitálová společnost Andreessen Horowitz má přesnost svých sázek na budoucnost černou na bílém: konkrétně v údaji o aktivech pod svou správou. Číslo, definující celkovou tržní hodnotu investic, které firma označovaná též zkratkou a16z spravuje jménem svých klientů, činilo k loňskému dubnu 28,2 miliardy dolarů.

Kalifornská společnost spoluzakladatelů Marca Andreessena a Ben Horowitze publikovala výroční výčet čtyř desítek trendů, v nichž spatřují základní obrysy letošního roku největší mozky napříč jejím firemním portfoliem. Výčet je stejně širokospektrální jako zaměření spadající pod a16z, a obsahuje aktuální tendence a směřování v komerčních technologiích, medicíně, oblasti modulárních reaktorů i aplikovaném nasazení umělé inteligence.

Ačkoli míří především na USA, uvádíme mnoho z nich, které se na oblast Spojených států neomezují a dá se u nich očekávat globální dopad.

Začněme u konzumu a byznysu spojeného s nakupováním, protože ten se má v roce 2023 rozjet ve velkém – a to prostřednictvím sociálních sítí. K ústředním tématům těchto platforem patří minimalizování komplikací mezi objevením produktu a jeho koupí. Pokud se letos záměr povede dotáhnout do konce, vznikne nový nákupní ekosystém.

Rozvoj se očekává i v nových kanálech mezi samotnými výrobci a zákazníky. Některé sociální sítě se tak pomalu promění v jedno obří tržiště.

Letos by mělo dojít také k rozjezdu mainstreamové adaptace umělé inteligence. Lidé si ve velkém začínají hrát s mechanismy strojového učení, aniž by si to uvědomovali – což je přesně způsob, jakým nové technologie pronikají do kolektivního podvědomí. Umělá inteligence by měla hrát roli kupříkladu ve vzniku nových virtuálních prostorů, v nichž se budou lidé s rozvojem hybridních pracovních režimů a onlinových schůzek vídat stále více.

Pozornosti neunikla ani masivní obliba softwaru ChatGPT, do kterého hodlá Microsoft investovat deset miliard dolarů. Zajímavé to bude například v oblasti fintechu a finančního plánování, protože podobné nástroje sníží společnostem zabývajícím se finančními konzultacemi náklady až desetinásobně. Fintech bude přitom velice zajímavý i z jiného hlediska: v předpokladech do nového roku se očekává, že digitální fintech společnosti se posunou ještě blíže do vod tradičních bank a začnou přebírat jejich roli.

Největší světovou společností se pravděpodobně stane firma z oboru klientské medicíny.

Do oblastí, které si donedávna nárokovala jen vědecká fikce, se pustíme v medicíně. S možnostmi opravování genů a léčby dědičných nemocí už se tam posunujeme nějakou chvíli, ale letos půjdeme ještě dál k vysněné metě precizního dopravování léků až do konkrétních buněk.

Se zdravotnictvím souvisí i to, že největší světovou společností se v blízké budoucnosti pravděpodobně stane některá firma z oboru klientské medicíny. Andreesen Horowitz zmiňují brzkou konsolidaci, která by mohla vést k jakémusi Amazonu nebo Vise soukromého zdravotnictví.

Podivuhodné věci se ale budou dít i v méně závažných oblastech. Počítačové hry budou dále rozvíjet své vnitřní ekonomiky díky tomu, že jejich hráči a hráčky mohou sami pracovat na rozvoji i úpravách a inkasovat za to automatickou finanční odměnu. Největší pokrok však bude spočívat ve zpřístupnění generativních modelů na bázi umělé inteligence, schopné automatické tvorby veškerých součástí počítačových her.

Už dnes umí umělá inteligence namalovat komukoli na internetu dvourozměrný obrázek. Jsme tedy jen krůček od toho, aby dokázala tvořit úplně stejně trojrozměrné modely, hudební podkres, animace, postavičky, i samotný herní design. Přejete si scénu s tankem? Napíšete zadání „vymodeluj futuristický tank s laserovým dělem, nech ho střílet a doprovoď to zvukovým efektem“.

Mnohé předpovědi profesionálů a profesionálek, které a16z pro svůj výhled do roku 2023 oslovil, se přitom vzájemně doplňují a provazují. Počítačové hry toho budou mít evidentně více a více společného s inteligentními chatboty, které do nich budou nasazovány. Samotné hry se pak budou zase více propojovat se zmíněnými komerčními ekosystémy sociálních sítí – na hraně počítačové hry a sociální sítě se koneckonců už několik let pohybuje populární Fortnite.

A vzhlédneme-li ještě krátce od monitoru ke hvězdám, zahlédneme první krůčky k zefektivnění dodavatelského řetězce, o který se dnes opírá rozvoj průmyslu, bujícího na oběžné dráze Země. Na povrchu budou vše jistit malé modulární reaktory, o nichž je tu řeč jako o vlaštovkách nastávající nukleární renesance. Mezi tím vším pak budou pobíhat, popojíždět a švitořit průmysloví roboti.

Teď už záleží jen na tom, kolik se toho z předpovědi Andreessen Horowitz splní do prosince. A co až napřesrok…