skip to main content
Jak být lepší

Tu roušku si nesvlíkej. Jak zvládnout návrat k normálnímu životu, který už nebude jako dřív

Je pátek 4. prosince a máme spoustu důvodů k radosti. Třeba se od včerejška můžeme opět těšit z otevřených obchodů, restaurací a barů, stejně jako kadeřnických a kosmetických salonů, knihoven či galerií.

Jak to teď ale zvládnout způsobem, aby se míra nákazy opět nevrátila zpět na čtvrtý stupeň rizika? Především s klidem a odstupem. Všichni totiž zažíváme velkou psychickou únavu a frustraci z posledních devíti měsíců.

Prosinec je navíc tradičně spojen se značnou mírou socializace: kromě svátků, které trávíme s rodinou, jsme byli zvyklí na firemní večírky, setkávání se s klienty a zaměstnanci a samozřejmě přáteli. Nad tím vším teď visí velký otazník.

Reklama

Čím déle se musíme omezovat, tím více klesá naše zodpovědnost. Navíc už nutně potřebujeme zažít nějakou aktivitu, během které na virus zapomeneme. Jenže právě zde, v naší chuti odhodit roušku obloukem za hlavu a neotáčet se zpět, se skrývá nebezpečné úskalí.

Je důležité nejen zachovat roušky ve svém šatníku, ale také si rozmyslet způsob, jakým se budete během adventu setkávat s větším počtem lidí. Můžete například uspořádat vánoční večírek venku, kde nabídnete horký svařák a punč – na čerstvém vzduchu se všichni budou cítit bezpečněji a možná úzkost povolí.

Testy před svátky a večírky na čerstvém vzduchu

Předtím, než se vydáte za širší rodinou, kde byste se mohli setkat se seniory nebo chronicky nemocnými, se můžete nechat otestovat, abyste strávili společné chvíle naladěni na jeden druhého, nikoliv v panice, že někdo určitě onemocní.

Netlačte na zaměstnance, kteří mají z nákazy strach.
Reklama

Návrat z home officu nařizujte postupně: prosinec bývá pracovně jedním z nejnáročnějších měsíců v roce, ale už během března jsme se naučili, kolik schůzek vyřeší jasně strukturovaný e-mail či telefonát. Netlačte na zaměstnance, kteří mají z nákazy strach a nejsou připraveni lusknutím prstu opět napochodovat do kanceláře – hledejte společné řešení, jak být efektivní a zároveň nikoho neohrozit.

Nové návyky

Pokud máte tu možnost, nejezděte přeplněnými dopravními prostředky a místo toho zvolte chůzi. Je těžké čelit společenskému tlaku, který ve vás může vyvolávat dojem, že se nic neděje a pandemii máme už zdárně za sebou. Žijeme v nepředvídatelné době, vakcína je sice na dohled, ale denně musíme bojovat s nejistotou, strachem a finančními problémy.

To nejmenší, co pro sebe můžeme udělat, je být v kontaktu se svými vlastními myšlenkami a potřebami. Nenuťte se chodit do obchodů, jen protože jsou už otevřené. V případě, že se v nich necítíte dobře, vraťte se k objednávání online.

Soustřeďte se na přítomnost

Frustrace vyvolává chuť upustit páru, nejsnáze to jde samozřejmě na internetu. Kromě momentálního uspokojení, kdy budete dštít síru v diskusích a považovat svůj názor za jediný existence hodný, vám taková aktivita ale dlouhodobě jen ubírá sil.

Co naopak pomůže, jsou jednoduchá dechová cvičení, která stojí jen pár minut vašeho času. Dlouhodobá práce s cíleným zklidněním přinese to, o co všichni nejen během prosince tak zoufale stojíme: klid.

Reklama
Reklama