Když Martin Pejša před devíti lety opustil post obchodního ředitele Vodafonu, založil svůj nový projekt Creative Dock s jednoduchou ideou: pomoci korporacím vyvíjet inovativní technologické projekty mimo jejich struktury. Vznikla tak služba na půjčování peněz Zonky, postavená na míru pro Home Credit, nebo carsharingová platforma HoppyGo, sestavená pro Škodovku. 

Celkem uvedl Pejšův tým na trh šest desítek startupů a samotný Creative Dock otevřel vlastní kanceláře kromě Prahy postupně v devíti dalších evropských metropolích. Od minulého léta pak inovační studio zažívá měsíc co měsíc rekordní nárůst poptávek i nových projektů a v letošním roce míří k obratu na hranici miliardy korun.

„Firmy si reálně uvědomily, že kus jejich byznysu musí být digitální. A už ne ve formě prázdných slibů akcionářům a několika pěkných slidů v prezentaci,“ netají spokojenost podnikatel a přidává vlastní pohled na to, kde teď vidí největší příležitosti pro technologické a digitální inovace.

Před pár týdny jste spustili nový projekt Nafirmy.cz, který firmám nabízí drobné půjčky od přímých investorů.  Jde o překlopení peer-to-peer modelu, odzkoušeného u Zonky, do firemního prostředí?

Služba je určena pro malé a střední firmy, které chtějí růst anebo potřebují v současné krizi řešit provozní financování. Z miliard, které měly natéct do bankovních úvěrů, se reálně rozpůjčovalo pár procent. Podmínky nejsou nastaveny efektivně, na pomoc dosáhnou jen firmy, kterým se vlastně daří. Těm ostatním se nevěří, byť mohou být zdravé. My jsme si k určování rizikovosti a výše úrokové míry vytvořili vlastní scoringový model, který je, troufám si tvrdit, mnohem propracovanější než v tradiční bankovním systému.

Kromě účetnictví žadatele jsme schopni z digitální stopy zanalyzovat řadu dalších faktorů, jako je typologie zákazníků, renomé a historie firmy. Třeba pro restaurace a ubytovací služby sledujeme recenze na cestovatelských portálech typu Tripadvisor. A to hluboko do historie. Nic takového banky nedělají.

Postupem času chceme horní hranice půjček posunout až na pět milionů.

Důraz je ale kladen hlavně na budoucí potenciál firmy. Zatím umíme skórovat e-shopy, hotely, obchody, služby a restaurace a výčet oblastí se bude průběžně rozšiřovat o oblasti, kterým se nyní daří a vzniklá situace je pro ně obrovská příležitost, takže potřebují peníze na překotný rozvoj svého podnikání. Firma si může půjčit od 100 tisíc do milionu korun, postupem času ale chceme horní hranice posunout až na pět milionů. Úroková sazba se má podle rizikovosti pohybovat od 3,99 do 14,99 procenta. To bude na druhou stranu i zhodnocení pro investory.

Zároveň nejde o jediný projekt z dílny Creative Docku, který se snaží reagovat na specifické potřeby a výzvy pandemických časů…

Loni na jaře jsme přišli o tři velké zakázky. Snažil jsem se vyhnout personálním škrtům, protože z minulých zkušeností vím, že když se v krizi zbavíte schopných lidí, těžko pak bez nich restartujete. Se zaměstnanci jsme se domluvili na dočasném snížení platů a zároveň lidé získali prostor pro rozvoj vlastních nápadů. Jedním z prvních byl indikativní online test na koronavirus, který jsme spustili u nás, na Slovensku a v Maďarsku.

První verze vznikla za víkend, další měsíc jsme ji pak dotahovali, ale odpovídala standardům WHO i ministerstva zdravotnictví. Test použilo přes 100 tisíc lidí, což je už slušný pool, díky kterému jsme mohli dobře sledovat třeba ohniska nákazy. Přestože jsme to ministerstvu nabídli pro bono, stát si od nás ani nevzal data. 

Dalším projektem byla rezervační hotelová platforma Tadytam. Ta nedopadla proč?

Hotely si často stěžují na vysoké rezervační poplatky na Bookingu, který má dnes na trhu dominantní postavení. Napadlo nás postavit alternativu, která by využívala jejich stávající zákaznické báze. Hotely by za každého hosta, který si přes platformu zaplatil pobyt, odváděly určitou sumu, ale současně by získaly podíl v celé platformě, takže ty poplatky by jim de facto tekly zpátky. Oslovili jsme asi 100 subjektů, ale ukázalo se, že velká část neumí s tak základním marketingovým nástrojem, jako je zákaznická báze, vůbec pracovat.

Digitalizace přestává být hračkou.

Jaká je v roce 2021 digitální gramotnost českého byznysu?

Podle našich dat nemá polovina firem žádnou onlinovou prezenci. Takže prostoru pro zlepšení a růst je strašně moc. Výrazným dopadem pandemie je, že digitalizace přestává být hračkou ve stylu „tak to zkusíme a uvidíme, jak to dopadne“. Bere se velice vážně, protože jde o přežití. To má dopad i na náš byznys – zatímco dřív jsme na zelené louce stavěli firmy odděleně od mateřských firem, teď jsou do nich nové projekty od počátku mnohem víc integrované.

Nám to pak nabízí šanci využít synergie silného brandu, jeho zákaznické báze, jeho kontaktů, vztahů či distribučních kanálů a naší agility externího hráče, který rychle reaguje na podněty na trhu. Třeba expanzi Mutumutu do Francie jsme zvládli i díky spojením s francouzskou Société Générale (matka Komerční banky do původně českého pojišťovacího startupu  investovala 1,1 milionu eur, další investiční kolo proběhne ještě v březnu, pozn. red.). Díky nim jsme daleko snáz zvládli regulatoriku, rychleji se otevírají dveře.

Jaká je úspěšnost vašich projektů? Kolik z té šedesátky startupů, které jste postavili, dosahuje na nastavené cíle?

Zhruba pětačtyřicet. Je to daleko vyšší poměr, než mají třeba venture kapitálové fondy, právě díky blízké spolupráci s mateřskými firmami a využívání jejich silných stránek.

Pandemie reálně mění chování lidí, jejich pracovní návyky, životní styl. Kde teď vidíte příležitosti pro zajímavé inovace?

Je hodně vidět příklon k zdravému životnímu stylu, rapidně roste počet lidí, kteří si hlídají, co jedí, jak sportují, jak spí… Téma zdravého životního stylu přímo explodovalo a myslím, že tady s námi zůstane dlouhodobě. Dalším tématem je práce z domova: kolem toho se dá udělat spousta malých byznysů, ale zatím jsem si nevšiml, že by to někdo pořádně uchopil.

Citlivým tématem jsou v době krize úspory. V Česku jsme spustili před měsícem aplikaci Kalkulátor, která dlouhodobě sbírá vaše informace o pravidelných platbách, a když se na trhu objeví zajímavá nabídka, na které dokážete ušetřit, tak vás na ni upozorní. Vidíme také hodně příležitostí kolem farmaření nebo v oblasti udržitelné energetiky.

Váš záběr se po téměř dekádě na trhu vyprofiloval hlavně na oblasti bankovnictví, pojišťovnictví a e-health. Vidíte tady nějaké specifické příležitosti?

V létě jsme ve Švýcarsku spustili aplikaci, která kombinuje virtuální medicínu a telemedicínu. Třeba dítěti vyletí horečka, bolí ho v krku, na břichu má malé zarudlé tečky. Do apky v mobilu si naklikáte příznaky a sjednáte si online schůzku s pediatrem. Ta proběhne přes telekonferenci a už v jejím průběhu v e-mailu přistane digitální recept na penicilin, protože dítě má zjevně spálu.

Dle legislativy vám případně ten penicilin dovezou domů, takže celým cyklem ošetření můžete projít, aniž byste se zvedli z gauče. Což zase rapidně sníží návštěvnost lékaře a nákladovost systému. Ze Švýcarska už  máme data o pozitivních dopadech v desítkách procent, teď aplikaci rozjíždíme v Maďarsku a diskutujeme Francii, Německo, Rumunsko.

Česko je ideální na testování, pak je potřeba expandovat.

A u nás?

Zdejší legislativa je zamrzlejší, takže uvidíme. Obecně je Česko skvělý testovací trh. Leží na pomezí Východu a Západu, dobře reflektuje Evropu. Zároveň je to trh relativně malý, takže se při testování produktů nepropálí moc peněz. Cokoli testujeme v Německu, je hrozně drahé. Čili Česko je ideální na testování, ale pak je potřeba expandovat.

Jaký očekáváte letošek? Jaké hlavní výzvy Creative Dock čekají?

Především zvládnout dobře růst. Investujeme hodně peněz do posilování stávajících evropských poboček a otevření Creative Docku v Itálii, Španělsku a Anglii. Po Evropě nyní hledáme přes 40 lidí jen v business developmentu. Soustředit se a dobře zvládnout potřebuje taky růst v Praze, odkud děláme všechno IT, big data, reklamu, finance a HR.

Letos se chceme daleko víc zaměřit na naše vlastní startupy postavené a financované z vlastních zdrojů, jako je životní pojištění Mutumutu, chytré online pojištění Sečteno nebo Single Case, který zajišťuje správu právních spisů a přináší tak světlo do jednoho z oborů, kde je z IT hlediska stále pořádná tma.