skip to main content
Aplikace

Česká fitness aplikace Fitify se vyposilovala až na titulní stránku App Storu. I díky koronaviru

Objevit se na homepagi App Storu společnosti Apple, to je pro aplikaci něco podobného, jako když se byznysmen objeví na homepagi Forbesu. Zatraceně solidní úspěch. Právě tohle se před pár dny podařilo aplikaci Fitify, za níž stojí dvojice mladých českých tvůrců Martin Mazanec a Matouš Skála. A tímto se objevují i na homepagi Forbesu, takže si mohou odškrtnout dva historické úspěchy naráz.

Není náhoda, že Fitify přitahuje pozornost právě v době zuřící koronavirové pandemie. Je to totiž sofistikované domácí fitko, k němuž utíkají mnozí z těch, kterým vláda fyzické posilovny a tělocvičny zavřela.

„Neříkám to nijak škodolibě, ale je to tak – covid nám hraje do karet. Když došlo k březnovému lockdownu v první vlně, zvýšil se nám počet downloadů pětinásobně,“ popisuje Mazanec. Koronová krize přitom zájem o aplikaci Fitify zvýšila takřka vlastnoručně, bez jakékoliv dřívější marketingové nebo reklamní podpory.

Reklama

Tvůrci aplikace do té doby marketing, možnosti placených akvizic ani rozpočet vlastně vůbec neřešili. „Vůbec jsme na takový provoz nebyli připraveni a rychle jsme museli rozšířit náš tým. Ten se nyní skládá už z 15 lidí, z nichž přibližně polovina se stará o vývoj aplikace a druhá polovina o fitness obsah,“ říká Mazanec.

Dodává, že zatímco vývojáři pracují full time, autoři obsahu, což jsou především trenéři a fyzioterapeuti, jsou najímáni externě.

„Ze začátku jsme neřešili ani cash flow,“ říká Mazanec, „jako dva zakladatelé jsme aplikaci dotovali a najednou jsme začali sledovat, jak se investice vrací.“ A vracela se rychle. Fitify se během chvíle vyhouplo z nuly na 100 tisíc dolarů měsíčně a dosud udržuje obrat na hranici 150 tisíc dolarů za měsíc. „Určitá návratnost tam je, ale absolutní většinu toho, co vyděláme, vrazíme zpátky do vývoje a do marketingu,“ dodává Mazanec.

Ten aplikaci spustil společně se svým někdejším spolužákem z Fakulty informačních technologií ČVUT Matoušem Skálou na jaře minulého roku. „Začali jsme s tím už ale před třemi lety, ještě na škole,“ vzpomíná Martin Mazanec na první krůčky k aplikaci, která se už vyšplhala na osm milionů stáhnutí a měsíčně získává na 800 tisíc uživatelů – což jsou čísla, kterými už může konkurovat fitness aplikacím gigantů, jako je Fitbit nebo Nike.

Fitify se co do počtu uživatelů dotahuje i na giganty, jako je Fitbit nebo Nike.

Úplně na začátku ale nebyla jedna aplikace, která vládne všem, ale 10 menších, z nichž každá se soustřeďovala na jiný cvičební režim nebo posilovací náčiní. „Jedna byla zaměřena na strečink, druhá procvičovala spodek těla, další rozvíjely cvičení s kettlebellem nebo se závěsným systémem TRX,“ říká Mazanec.

Reklama

Z postupného úspěchu jednotlivých apek pak tvůrci zafinancovali aplikaci Fitify, do níž se všechny předcházející aplikace sjednotily a která tak dnes nabízí velmi různorodý obsah, zaměřený jak na procvičování jednotlivých svalových skupin, tak cvičení s množstvím pomůcek.

Cvičební plán na míru

„Fitify je unikátní v tom, že veškeré tréninky i cvičební plány jsou sestavovány algoritmem,“ poodhaluje Mazanec technologické srdce své placené aplikace, která má ale i verzi zdarma. Ta vám dá na začátku vybrat, zda chcete mít větší svaly, lepší kondici, nebo plošší bříško. Netřeba dodávat, že většina uživatelů volí třetí možnost, protože chce prostě jenom zhubnout.

Aplikaci zajímají ale i další okolnosti. „Díky tomu jsme schopni vytvořit 14 milionů kombinací pro workout a vybudovat tak aplikaci s naprosto personalizovanou nabídkou,“ říká Mazanec. Což je ostatně to, co inspirovalo slogan aplikace – „používáno miliony, personalizováno pro každého“.

Příklad z praxe: když budu s aplikací cvičit v bytě, budu mít v plánu procvičit si „břišáky“ na 13 minut a přitom mě bude bolet naražené koleno, všechno to aplikaci zadám. Její algoritmus si to následně přechroustá a nabídne plán přesně podle zadaných podmínek. Plán tak vytváří sama aplikace, ale dílčí prvky algoritmu vzešly od živých trenérů a fyzioterapeutů.

„Když navíc s naší apkou člověk začne cvičit jen s váhou vlastního těla a pak si koupí třeba kettlebell, stačí, že o tom dá aplikaci vědět – a ona mu plán upraví pro jeho novou hračku,“ dodává Mazanec. Tenhle rozměr aplikace chápe jako důvod, proč by lidé nemuseli utíkat ke konkurenci.

Což mu prozatím vychází. Vedle toho, že se Fitify vyhřívá v záři reflektorů App Storu, počítají její tvůrci s roční návratností investice v rámci 140 procent. „Víme, že je teď ta správná chvíle podpořit to externím kapitálem,“ říká Mazanec, a proto už se spolumajitelem hledá investora.

Prodávat apku se jim však ještě nechce. Místo toho teď tvůrčí tým Fitify chystá zbrusu nová rozšíření, jako je doplnění workoutových režimů o personalizované jídelníčky, na nichž bude algoritmus spolupracovat pro změnu s výživovými poradci.

Soudě dle konkurence mohou obraty na poli fitness aplikací dosáhnout klidně pěti milionů dolarů měsíčně. Homepage App Storu je sice fajn, ale pro Martina Mazance a Matouše Skálu to není cílová rovinka.

Reklama
Reklama