skip to main content

Udělejte si to „hezký“ a experimentujte. Designérka radí, jak zařídit stylový a  produktivní home office

3 minuty čtení

Když už Čechům nezbývá nic jiného než být uvězněný doma, vrhli se alespoň na vylepšování domácnosti. Hromadně skupují skříně, koberce i bytové doplňky a řada z nich také řeší, jak si zařídit domácí pracovnu.

Není se co divit, home office se stal běžnou součástí našich životů a dost možná jí zůstane i po konci pandemie. Právě teď tak nastal čas pořídit si kvalitní židli nebo stůl či nově vymalovat stěny.

„Pokud si chcete zařídit stylový a přitom funkční pracovní kout, zapomeňte na příručky. Řiďte se svými pocity a potřebami. Snažte se zkrátka udělat si to hezký,“ radí interiérová designérka Andrea Hylmarová.

Na začátku každého dobrého interiéru je podle ní dobré položit si několik základních otázek: Jaké prostředí je vám příjemné? Preferujete spíš ticho, pořádek a přítmí, nebo naopak kreativní, světlé a barevné prostory? Co vám v kanceláři zaměstnavatele vyhovovalo a co vás naopak štvalo?

Reklama

„Přemýšlejte a experimentujte. Teď máte šanci udělat si to po svém. Cítíte-li, že něco není ono, snažte se přijít na to, co vám vadí, a změňte to,“ radí Hylmarová.

„Může to být nekvalitní osvětlení, nepohodlná, nebo jen špatně nastavená židle, nevhodná výška stolu, neuspořádaný prostor i nepříjemné klima. U zaměstnavatele byste už nejspíš vznesli stížnost, doma to máme ale tendenci přecházet.“

Při zařizování místa pro home office byste se měli zaměřit na následujících šest věcí:

1. Vymezený prostor

Ideální je pro práci z domova samostatná uzavřená místnost. Pokud tedy plánujete stavbu domu či rekonstrukci bytu, přemýšlejte o investici do pracovny, nebo alespoň pracovního koutu. Jestliže oddělenou místnost k dispozici nemáte, zkuste si vytvořit pracovní místo v obýváku nebo kuchyni. Ložnice pro tyto účely příliš vhodná není, ale v nouzi lze vybudovat prostor pro home office i tam.

„Využít k tomu můžete jakýkoliv prostorový dělicí prvek, který vytvoří alespoň částečnou fyzickou bariéru mezi pracujícím a dalšími členy domácnosti. K tomu poslouží kromě klasického paravanu třeba skříň či knihovna v prostoru nebo i větší květiny,“ doporučuje designérka.

2. Dobré osvětlení

Při hledání prostoru pro home office je nejlepší zvolit místo s dostatkem přirozeného denního světla. Příjemný výhled je jedině plus. Umělé osvětlení by mělo být kombinací klasického stropního rozptýleného světla a vhodné lokální lampičky.

„Dobrou alternativou jsou i LED pásky integrované do horní police či skříňky nad stolem, nejlépe stmívatelné. Více zdrojů světla vám dá šanci měnit podle nálady atmosféru místa. Nepodceňujte barvu světla, ideální je takzvaná teplá bílá – na zdrojích hledejte parametr 3000K,“ radí Hylmarová.

3. Příjemné klima

Reklama

Pro produktivní práci je důležité i vhodné klima. Pokud jste teplomilní, nedělejte si pracovní kout v chladnějším místě, kde na vás může táhnout nebo vám být zima. Vaší pozornosti ale neprospěje ani pocit příliš velkého tepla.

„Zdá se to být samozřejmé, ale situace, kdy si klientka umístila stůl třeba k nedobře těsnícímu oknu a vyprávěla mi, jak tam neustále mrzne, opravdu není ojedinělá,“ říká Hylmarová.

4. Ergonomie

S ohledem na ergonomii je nejdůležitější vhodně zvolená výška stolu a kvalitní židle. S výběrem nábytku si ideálně nechce poradit od odborníka. Mnoho výrobců dnes nabízí židle s nádherným designem, které sice na první pohled nevypadají jako kancelářský nábytek, ale jsou přitom vysoce funkční. V jinak krásně zařízeném obýváku tak nebudou působit jako pěst na oko.

„Pokud potřebujete situaci vyřešit krátkodobě a nechcete si hned pořizovat nový nábytek, zvolte co nejvhodnější židli, kterou máte doma, případně je zkuste střídat. Máte-li problém se zády, můžete se dohodnout i se zaměstnavatelem, jestli by vám nezapůjčit domů vaši židli z kanceláře,“ říká designérka.

5. Pořádek

Zvýšit produktivitu při práci z domova pomáhá i pořádek. Každá věc by měla mít své místo – poličku, uzavíratelnou zásuvku či skříňku. Na konci dne by mělo být možné pracovnu uklidnit snadno tak, abyste odcházeli s pocitem čistého stolu.

Své úložné prostory by měla mít i tiskárna, scanner nebo šanony. „Nepodceňujte ani kvalitní elektroinstalace a vhodné rozmístění zásuvek. Je dobré dopředu si rozmyslet, kolik přístrojů kolem sebe budete potřebovat,“ říká Hylmarová.

Důležité je také odstranit rušivé elementy. Cokoliv, co přitahuje vaši pozornost a netýká se práce, by mělo být zavřené nebo z dohledu. „Je fajn, že máte doma hodně rodinných fotek, ale trávit pracovní čas v nadměrné míře zasněnými vzpomínkami na dovolenou u oceánu a kocháním se medailemi z běžeckých závodů vaší koncentraci moc nepomůže,“ upozorňuje Hylmarová.

6. Styl

Zapomínat byste neměli ani na styl. Pokud máte oddělenou pracovnu, můžete si s designem prostor vyhrát libovolně. U pracovních koutků zakomponovaných do obýváku nebo kuchyně je ale dobré držet se původního stylu místnosti. Místo pro home office by tak ideálně mělo splynout se zbytkem prostor.

Související vydání
Forbes Life 2020
Speciální vydání

Více o tom, jak si zpříjemnit home office, se dočtete ve speciálním vydání magazínu Forbes Life, který právě vychází. Najdete v něm i tipy, jak si zařídit domácí posilovnu, jak si zkrášlit domácnost designovým nábytkem a zelení, a spoustu dalších lifestylových typů pro život v lockdownu.

Reklama
Reklama