skip to main content
Malá firma

Umění, které chodí. Spojení módní značky a fotografa přineslo originální projekt

Galerie může chodit, mluvit i vonět. A to díky projektu Umění do ulic, za nímž stojí módní návrhářka Zuzana Havlíková a fotograf Jan Schejbal. Jeho koláže totiž návrhářka přenesla na dámské šaty, sukně a tílka, které jsou nyní nabízeny na prodejních výstavách. První z expozicí v podobě módní přehlídky proběhla v Klatovech, kde má Havlíková domovský salon, další se uskuteční tento pátek na pražské Náplavce.

„Několik šatů či sukní jsem už prodala, na Náplavku ale připravujeme i nové modely, které nebyly při klatovské premiéře k vidění,“ říká Havlíková, jedna z hybatelek projektu.

Reklama

Druhým hybatelem je Jan Schejbal, který pořizuje snímky i pro magazín Forbes a jehož koláže se staly základem pro kolekci Havlíkové značky Zannia. Za autora projektu lze však bez váhání označit Schejbalovu ženu Janu. Právě ona totiž přišla s originálním nápadem, který fotograf a návrhářka posléze uskutečnili. S nápadem, který jako blesk rozčísl bezesnou noc.

„Starala jsem se o zrovna probuzenou roční dcerku a u toho přemýšlela, jak pomoci manželovi, jehož pandemie připravila o část zakázek,“ líčí paní Jana. „Napadlo mě, že by se koláže, které ze svých fotek tvoří, daly tisknout na reklamní trička. To sice ještě nebylo to pravé, ale nebylo odtud už úplně daleko k tomu, aby posloužily coby motiv módní kolekce.“

Protože měla doma v šatníku model od Zannia, rozhodla se Jana Schejbalová oslovit majitelku značky. Také Zuzana Havlíková v tu chvíli bojovala s odlivem klientek, poněvadž jí lockdown uzavřel provozovnu, přičemž spousta zákaznic logicky preferovala osobní návštěvu a vyzkoušení vybraného zboží. Nejen proto se návrhářce idea s kolážemi zalíbila.

Reklama

„Brala jsem to jako velmi dobrou možnost, jak se v době uzavření showroomu přiblížit zákaznicím. Navíc se mi to, co Honza s fotografiemi dělá, líbilo a bylo pro mě výzvou udělat z koláží šaty, dlouhé sukně nebo tílka, které by si ženy rády pořídily,“ vypravuje návrhářka, která je původem ze Slovenska, což jí prý propůjčuje odlišný styl a tím pádem i výhodu mezi konkurencí.

Projekt dostal umění i mezi lidi, kteří by do galerie nezamířili ani v běžných časech.

„V době covidu nebyly zavřeny jen obchody, ale právě také galerie, takže náš projekt dostal umění opravdu do ulic a mimo jiné i mezi lidi, kteří by ani v běžných časech do vnitřních výstavních prostor nezavítali,“ říká Jan Schejbal. „Kromě šatů si lze na veřejných prostranstvích, kde budeme projekt prezentovat, zakoupit i vystavené koláže, z nichž některé posloužily jako módní inspirace.“

Nejbližší příležitost bude v pátek od 15. do 19. hodin na Avoid Floating Gallery na pražské Náplavce. Poslední červnový víkend pak bude projekt součástí ostravského Festivalu v ulicích, chystá se akce v Chomutově a dalších městech. Modely s kolážemi budou rovněž v prodeji v obchodem spřátelených se značkou Zannia například v Liberci, Litomyšli nebo Třebíči.

Pořízení nových šatů navíc znamená zajištění dobré karmy – část výtěžku jde ve prospěch Nadace Krása pomoci, jež pečuje o osamělé seniory.

Reklama
Reklama