Další miliardový kontrakt na obzoru. Basketbalista Stephen Curry už podle amerických médií finalizuje doživotní smlouvu se značkou sportovního oblečení a vybavení Under Armour. K ní Curry přešel v roce 2013 od konkurenčního Nike a uzavřel s firmou spolupráci, která mu vynášela asi čtyři miliony dolarů ročně a zajistila mu jeho vlastní kolekci obuvi i oblečení.

Sportovní superhvězda, úřadující vítěz NBA a dvojnásobný držitel titulu MVP pro nejužitečnějšího hráče by nyní měl se značkou podepsat spolupráci za více než miliardu dolarů. Připojí se tak k LeBronovi Jamesovi, který má podobně hodnotný doživotní kontrakt s firmou Nike.

Curryho kolekce je vlajkovou lodí značky a oblíbená je i na českém trhu. Na něj vstoupilo oficiální zastoupení Under Armour v roce 2019. O fungování stále oblíbenější značky na českém trhu mluví v rozhovoru pro Forbes její country manager pro Česko a Slovensko Pavel Hynek. „Obecně se nám tady daří. Třeba obuvi prodáme v Česku výrazně více než na ostatních trzích,“ říká.

Jelikož miliardový kontrakt se Stephem Currym ještě není oficiálně podepsaný, předpokládám, že detaily z vás asi nedostanu. Zeptám se alespoň obecně. Jak významné to pro značku je?

Máte pravdu, že je to trochu ošemetné. Curry je globální kontrakt, takže nemám oprávnění se k němu vyjadřovat. A vlastně k tomu zatím nemám ani žádnou informaci. Každopádně je Curryho kolekce určitě jedna z kategorií, která každoročně výrazně roste. Je to samozřejmě dané i jeho skvělými sportovními úspěchy.

Je to také jedna z našich alokovaných kolekcí. To znamená, že přímo ovliňujeme nabídku toho produktu a vybíráme si jen ty správné prodejní kanály, kde by se kolekce měla prodávat. Naprosté většiny těch produktů by se prodalo mnohem více, než jich vyrobíme, ale úmyslně nechceme trh zaplavit a držíme určitou exkluzivitu té produktové řady.

Country manager Under Armour pro Česko a Slovensko Pavel Hynek.

I jiné značky mají podepsané své superhvězdy. Když zůstaneme u basketbalu, tak pro Nike je to třeba LeBron James nebo Giannis Antetokounmpo, u Adidasu je zase James Harden. Tak by mě zajímalo, jaký efekt takový podpis má.

V Česku to samozřejmě takový okamžitý efekt nemá. Ale celkově jsou všechny naše spolupráce dlouhodobé, a to i naše spolupráce na lokální úrovni. My podporujeme třeba Lukáše Krpálka, Báru Seemanovou a další olympioniky. A když se bavíme o basketu, tak nově v Curryho botách hraje i Vojta Hruban, kapitán české reprezentace, který v nich odehrál mistrovství Evropy.

Ale neznamená to, že když podepíšeme takový kontrakt, že se nám to druhý den zaplatí. Snažíme se také podporovat mladé talenty a máme větší radost z toho, když nějakého sportovce objevíme a on s námi roste.

No a jak to je v tom globálním hledisku? Když mluvíme o největších světových hvězdách…

Je to globální kontrakt, pro které se vybírají sporty s globálním zásahem. Basketbal je jedním z nejpopulárnějších sportů, takže je jasné, že tím kredibilita značky roste. Dlouhodobě se zaměřujeme na pomoc sportovcům. Poskytujeme jim vybavení pro to, aby si mohli plnit svoje cíle a zlepšovali se. A tohle je krásné potvrzení naší vize, kdy jeden z nejlepších basketbalistů a dvojnásobný MVP v NBA používá naše produkty.

Možná i díky tak skvělému vybavení je takhle dobrý, protože v tom vrcholovém sportu se řeší úplné mikrodetaily a vyhrává se o setiny sekund. Pevně věříme, že i vývoj, který na té kolekci společně s Currym děláme, pomáhá jak jemu, tak i dalším sportovcům. Díky tomu výzkumu totiž aplikujeme poznatky i do dalších kolekcí.

Máme vývojové centrum, kam se jen tak nikdo nedostane. Měl jsem však možnost vidět nějaké prezentace, a když se konkrétně ty boty pro Curryho dělají, tak se spolupracuje přímo s ním. Měří se jeho pohyb, řeší se vše na míru pro něj. Ale na druhou stranu nám to strašně pomáhá pochopit, co vlastně sportovec potřebuje, a potom to aplikujeme dál.

Jak se Curryho boty prodávají v Česku?

Jsme velice spokojení, určitě bychom jich byli schopni i tady prodat ještě více, než jich vyrobíme. Ale nezužoval bych Curryho kolekci jen na boty, on má i vlastní kolekci textilu a také svoji golfovou kolekci. Byť boty jsou samozřejmě největší tahák. Prodáváme je v naší síti obchodů, kterých v Česku a na Slovensku máme dvanáct, a zároveň toho hodně prodáváme online. Také se nám daří tyto kategorie prodávat i přes naše partnery, ať už je to Top4Sport, nebo třeba Footshop.

Takže se obecně značce na českém trhu daří? Jaký podíl na trhu zaujímáte?

Under Armour český i slovenský zákazník vnímá pozitivně a musím neskromně říct, že se nám daří. Každý rok rosteme dvojciferným tempem, naše tržby jsou nad úrovní jedné miliardy. Ale vzhledem k tomu, že v Česku neexistuje jednotný a důvěryhodný výzkum tržního podílu v našem byznysu, není úplně jednoduché dostat se k nějakým výsledkům.

Vycházíme ale z odhadu, že se pohybujeme v první trojce. Určitým signálem pro trh bude i to, že v prosinci otevíráme v pražském Palladiu úplně nový koncept, který bude jedním z prvních pro celý trh Evropy, Středního východu a Afriky. A hlavně ho přesouváme na prestižní místo, kde je v Palladiu nyní flagship store Pumy.

O co konkrétně půjde?

Budeme to teprve představovat, takže bych detaily ještě nezmiňoval. Počítáme ale s tím, že otevřeme někdy v prosinci, a bude to mít zajímavé konsekvence, kdy reagujeme třeba na současnou situaci. Bude to provzdušněné, používáme méně materiálů, je to krok směrem k větší udržitelnosti. Ve střední Evropě půjde o úplně první takový obchod. Teď se otevírá jeden v Amsterdamu, ale v našem regionu to bude novinka.

Co český zákazník nejvíc kupuje? Jsou to věci na basket nebo do posilovny?

Relativně to kopíruje zahraniční trendy. Snažíme se výběr kolekce uzpůsobovat specifikům českého zákazníka, na druhou stranu se ale pokoušíme i nastavovat trendy, takže hlavní produkty, které jsou určeny pro Evropu, nabízíme i českému zákazníkovi.

Nejvíce samozřejmě prodáváme training kolekce, tedy fitness, tam si dovolím říct, že jsme leaderem na trhu. Hodně teď míříme směrem k běhu, kde cítíme, že český zákazník v poslední době nakupuje mnohem víc. Lidé zkrátka více běhají. Převládá stále pánská kolekce, ale i ta dámská se slibně rozvíjí. Silní jsme hlavně ve spodní vrstvě, tedy sportovní podprsenky.

A samozřejmě náš core produkt je spodní kompresní triko, které Kevin Plank, náš zakladatel, vymyslel. Používají ho všichni sportovci jako spodní vrstvu. Také se teď zaměřujeme na rozvoj obuvi, té v Česku prodáváme v porovnání s ostatními trhy výrazně více. A i díky tomu, že roste tento segment, věříme, že růstu budeme dosahovat i v budoucnu. Boty na úrovni 150 eur za kus přispívají k tržbám mnohem více než triko za padesát eur.

Jak na vaše odvětví působí krize, které v poslední době zažíváme? Nejprve covid, teď válka, inflace a ceny energií…

Byl jsem asi před týdnem na konferenci Asociace obchodních center a tam jsem popisoval, do jak složité situace se český retail dostane. My jsme na tom trochu líp, protože máme velkoobchod, maloobchod i online. Na druhou stranu jen současná změna kurzu dolaru vůči koruně, což je rozdíl oproti loňsku o patnáct procent, nám jednorázově zvyšuje naše nákupní ceny. My to zatím absorbujeme do naší marže, nechceme ze dne na den zdražovat.

Ceny energií jsou pro nás ale také nepříjemným faktorem a doprava kolekce z továren v Asii se také prodraží. Náklady výrazně navýší i vysoká míra inflace ve chvíli, kdy pronajímatelé budou aplikovat inflační doložky v kontraktech. My ale díky tomu, že investujeme do nových technologií a do e-shopu, věříme, že negativní vlivy dokážeme zvrátit.

Teď budeme například vydávat novou aplikaci, protože až osmdesát procent našich zákazníků, kteří nakupují online, nakupuje z mobilního zařízení. Chceme trh rozvíjet dlouhodobě, takže to teď bereme jen jako nějaké nepříznivé období, které se ale v našich tržbách zatím neprojevuje.