Červená stužka jedné z nejočekávanějších rekonstrukcí Prahy se pro veřejnost slavnostně přestřihne 24. června. Amadeus Real Estate chce představit v tuzemsku úplně nový koncept.

Developerskou firmu, zaměřující se na rekonstrukce památkových budov, vedou bratři Martin a Václav Klánovi. Před pěti lety budovu koupili od skupiny Tesco za zhruba miliardu korun, v dubnu 2022 pak začali s kompletní rekonstrukcí, jejíž celkové náklady se vyšplhaly k částce 4,5 miliardy.

Perla české architektury sedmdesátých let otevře jako moderní víceúčelové centrum Máj Národní. Nový koncept, kterým se Klánovi inspirovali ve velkých evropských metropolích, chce návštěvníky přilákat nejen na nákupy a gastronomii, ale také na pestré zážitkové aktivity pro celou rodinu.

Máj v roce 1989 | Foto archiv Amadeus Real Estate

Výrazná stavba odkazující na meziválečný funkcionalismus zdobí roh ulic Národní a Spálené už téměř padesát let. Zároveň má výsadní umístění na jednom z nejfrekventovanějších prostorů Prahy, kudy denně projde přibližně devadesát tisíc lidí.

Komerční potenciál ale předešlí vlastníci plně nevyužívali. „Koupit dům bylo vlastně rozhodnutí našeho táty, který v nemovitosti viděl obrovský nenaplněný potenciál. Je to rozhodně jedno z nejlepších míst v Česku a my z něj chceme vytěžit maximum, protože si ho ten dům zaslouží,“ shodují se sourozenci Klánovi.

Stavba domu mezi lety 1972—1975 | Foto archiv Amadeus Real Estate

Máj vyrostl na místě zbořeného novogotického Šlikovského paláce původně pod názvem Prior 02. Po pádu železné opony koupil většinový podíl americký K-Mart, o čtyři roky později ho převzalo britské Tesco a název se změnil na My.

Klánovi se rozhodli psát novou kapitolu Máje po svém. Ikonický obchodní dům proměnili na centrum zasvěcené nákupům, zábavě, kultuře a vzdělávání, rozložené na celkové ploše sedmnácti tisíc metrů čtverečních. Nově otevřou také devět z celkových jedenácti podlaží domu namísto šesti v předchozí éře.

Velkým lákadlem pro turisty i místní bude vyhlídková terasa Fly Vista v osmém patře domu. „Ani řada rodilých Pražáků nemá tušení, jak dechberoucí je odsud výhled na srdce metropole do všech stran. Těším se, až se o to s lidmi podělíme,“ vyhlíží s radostí Václav Klán.

První podlaží s obchody
Druhé podlaží s restauracemi

V přízemí zůstane tradičně supermarket Tesco, první patro bude patřit drobným maloobchodům a celé druhé patro pak bude ve znamení vysoké gastronomie i fastfoodů se sedmi sty místy k sezení. Své pobočky tam budou mít sítě Popeyes, Burger King, Banh-mi-ba, Misushi nebo Amerikanos.

Nově zpřístupněná horní patra se promění na zážitkový park Infinite Experience, lákající na nespočet atrakcí pro všechny věkové kategorie – od bowlingu přes minigolf nebo arkádové hry až po závodní simulátory. Koncept přilákal do Česka také zážitkové obchody typu Heroes Park, věnovaného komiksovým superhrdinům.

Kromě her nabídne Máj i vzdělávací programy o české historii. „Symbolicky v listopadu k výročí sametové revoluce otevřeme interaktivní muzeum Back-in-time, kde chceme představit celou historii naší republiky nejen turistům, ale i českým školám a školkám,“ prozrazuje Václav Klán.

Českou historii připomíná také dočasná kinetická instalace na fasádě domu od Davida Černého, která ještě před otevřením Máje stihla vzbudit pozornost i vyvolat bouřlivé diskuse o umění ve veřejném prostoru.

Motýli s tělem z trupů stíhaček Spitfire odkazují na letce československé perutě RAF z druhé světové války. Každého letce pak připomene ještě 359 letadýlek v dlažebních kostkách chodníku.

Jelikož je dům od roku 2006 kulturní památkou, navíc umístěnou v pražské památkové rezervaci, probíhala rekonstrukce pod dohledem památkářů i původních architektů z legendárního libereckého ateliéru Sial. Pro bratry Klánovy to ale nebylo nic nového – podobnou zkušenost mají například už s rekonstrukcí paláce Bristol v Dlouhé ulici.

„Dělali jsme většinou rekonstrukce ještě starších objektů v historickém centru Prahy, což byla mnohdy větší výzva. U Máje to po technické stránce nebylo zas tak náročné, protože ta stavba, což je vlastně železobetonový skelet, je poměrně jednoduchá,“ vysvětluje Martin Klán.

Další podobné obchodní centrum prý v Česku pravděpodobně nevznikne, protože by se neuživilo. „Máj je jenom jeden a nemyslíme si, že by v Česku bylo místo pro dva koncepty takové velikosti,“ domnívá se. „Podobné projekty bychom nicméně do budoucna rádi rozvíjeli v dalších evropských metropolích,“ uzavírá.