skip to main content

Už nejsme punk. Oblékají nás ti, kdo nakupují v Pařížské, tvrdí Alex Monhart

Stačila jediná fotografie batohu, který na zádech slovenské influencerky Silvie Kozoňové v Praze vyfotil jeden z nejznámějších street stylových fotografů Adam Katz Sinding. Psal se rok 2015 a zrovna se konal Mercedes-Benz Prague Fashion Week.

Po monochromatickém batohu na šňůrkách rázem zatoužili módemani z celého světa a česká designérka Alex Monhart, která původně vystudovala filmovou vědu a francouzskou filologii, měla najednou plné ruce práce. Objednávky odesílala do Austrálie i Hongkongu.

Reklama

„Už ale nejsme punková značka, která cílí na zákazníky, kteří jinak nakupují v Berlíně. Naši klienti jsou nyní lidé, kteří hledají alternativu k módě a doplňkům, které jsou k dostání v Pařížské. My jsme jim schopni nabídnout autorský design a službu na míru,“ rekapituluje Alexandra, která svou firmu vede společně s manželem Danielem Steklíkem.

Když se před šesti lety díky Instagramu populárního fotografa svět dozvěděl o existenci značky Alexmonhart, v rámci toho stejného fashion weeku odborníci v panelové debatě diskutovali o tom, kdy už konečně začnou být Češi v módě vlastenečtí a budou si místo okázalých log světových módních domů pořizovat domácí tvůrce.

„Myslím, že v tomto ohledu se nám daří. Na Starém Městě máme úplně jiné zákazníky než předtím na Letné. Tvoříme kvalitněji, a tím pádem dráž,“ přiznává Monhart. Bestsellerem už nejsou výhradně batohy, které stojí až dvacet tisíc korun, ale také dioptrické brýle, které pořídíte od dvanácti tisíc.

Nicméně, pandemie jim podobně jako milionům dalších podnikatelů udělala velkou čáru přes rozpočet. V nových prostorech, které se nachází v Kozí ulici na Starém Městě, měli otevřeno tři dny v prosinci a poté až od 20. května. Kvůli covidu zdražila také spousta materiálů, proto je dělat věci na míru najednou výrazně nákladnější záležitost.

„Doufali jsme, že se vyplní prognózy, že lidé po lockdownu začnou více nakupovat módu. Zatím máme dojem, že jsou ale spíše opatrní a investují do cestování,“ komentuje návrhářka.

Aby podpořila své podnikání a zároveň se setkala se zákazníky, rozhodla se Alex Monhart obnovit sérii večírků, které vešly ve známost pod jménem Temporary Escapes. Tentokrát v rámci takové party značka představila kolaboraci s designérkou Lucií Koldovou, jejímž výsledkem jsou znovu brýle.

Reklama

„Chceme klientům nabízet nejen večírek, ale i jisté překvapení. Tentokrát u nás mohli ochutnat gourmet popcorn a výtečný cidre,“ vyjmenovává Monhart.

foto: Adriana Fialová

S výrobou brýlí začala Alex koketovat už v roce 2019, kdy je představila na Designbloku, aktuálně tvoří velký podíl jejích tržeb. Vyrábí je společně s designérem Matějem Prokopem v Londýně a zákazníci si je podle tvůrkyně neodepírali ani během epidemie.

„I přes jejich úspěch se ale nechceme transformovat do optiky. Klient se má do naší značky obléct a mělo by mu to dávat smysl. Podobně jako spolupracují produkty od Applu, fungují dohromady například náš kabát, ledvinka i brýle,“ objasňuje Alex.

Ačkoli právě teď stojí před velkou finanční výzvou, protože nájemné butiku na Starém Městě je mnohonásobně vyšší než na Letné, věří, že i přes možný podzimní lockdown značka přežije.

„Stát nás sice nepodpořil, ale hledali jsme alternativy jinde. Jsme například vděční firmě Konsepti, která vybavila náš obchod a ve spodním patře udělala speciální instalaci, kde si nikým nerušeni vyzkoušíte brýle,“ popisuje.

Jak se bude potýkat Alexmonhart s dalšími možnými komplikacemi, které teď nikdo nedokáže odhadnout? Receptem designérky je být flexibilní a naslouchat potřebám svých klientů.

V první vlně přišla s takzvanou rollmaskou: rolákem, jehož součástí byl límec na zakrytí dýchacích cest. Nyní má v plánu pršiplášť a další záležitosti, které budou reagovat na aktuální nutnosti.

Reklama
Reklama