skip to main content
Startupy

Už nemusíte se sakem do čistírny osobně. Startup Cleany dělá z čištění sexy byznys, řízený algoritmy

3 minuty čtení

Na začátku tohohle příběhu byl rozchod. Hanuš Zvolský dělal krizového manažera a chodil denně v oblecích. Košile mu přitom žehlila přítelkyně. Když se rozešli, spadl tenhle úkol na něj. Moc mu to ale nešlo.

Rozhodl se proto odnést hromadu košil do čistírny. A tam se zrodil nápad na projekt Cleany.cz, který propojuje zákazníky s rodinnými prádelnami a čistírnami online.

Pražský startup má za sebou po dvou letech na trhu úspěšný rozjezd v Česku a na Slovensku. A plánuje expanzi i do dalších zemí. S dalším růstem by mu měla pomoci i investice od Jiřího Hlavenky, který za vyšší jednotky milionů korun získal ve firmě 30procentní podíl.

Reklama

„Když jsem poprvé vkročil do čistírny, to prostředí mě nijak nenadchlo. Odvedli skvělou práci, ale neviděl jsem moc důvod, proč bych tam měl chodit osobně a trávit tam čas. A tak jsem začal přemýšlet, jak téhle vysoce kvalitní službě dát zároveň sexy formu,“ líčí Zvolský.

V té době s kamarádem Martinem Holčekem hledali vhodný nápad pro své podnikání. A čistění prádla pro 21. století nakonec zvítězilo. Vytvořili tak službu, v rámci které si zákazník přes internet vybere, co potřebuje vyčistit nebo vyprat a kdy a kde se má prádlo vyzvednout a kam dovézt zpět.

„Martin pracoval v bance a byl naše typická cílová skupina. Původně jsme se totiž chtěli zaměřit hlavně na obleky, košile a společenské oblečení. Nosí je vytížení lidé, kterým naše služba může ušetřit čas strávený praním, žehlením, ale i donáškou do tradičních čistíren a prádelen,“ líčí Zvolský.

Jenže postupem času zjistili, že zákazníci toho chtějí čistit mnohem víc. Začaly jim tak chodit poptávky na kožené oblečení, péřové produkty, bytový textil či koberce.

„Vybudovali jsme proto celou síť partnerských čistíren, z nichž každá se specializuje na něco trochu jiného. Zároveň jsme vytvořili algoritmus, který dokáže vyhodnotit, jaká provozovna zvládne danou zakázku nejlépe. Můžeme tak kombinovat různé know-how a efektivně využívat kapacitu jednotlivých provozů,“ přibližuje podnikatel.

Reklama
Aktuální vydání magazínu

Stejně tak algoritmus vyhledává nejvhodnějšího dopravce s ohledem na lokalitu, ale i velikost nákladu. Zatímco prádlo zvládne převézt kurýrní auto, třeba na koberce je potřeba dodávka.

„Fungujeme na principu sdílené ekonomiky. Nebudujeme vlastní zdroje, ale snažíme se naplno využívat kapacity těch stávajících, ať už jde o čistírny nebo dopravce. Nejsme jediná online čistírna na trhu, ale právě tímhle se lišíme od konkurence,“ popisuje Zvolský.

A dodává, že díky sdílené dopravě firma zmenšuje svůj dopad na životní prostředí. Na ekologii se soustředí také u čistíren a prádelen, s nimiž řeší, jaké technologie a čisticí prostředky používají. Aktuálně startup spolupracuje s pětadvaceti provozy.

„Řadu z nich jsme během pandemie pomohli zachránit. Celé odvětví zažilo za poslední rok nebývalý pokles a v Česku skončilo 13 procent provozů. Odpadly totiž zakázky pro hotely a gastro. A byť jsou kamenné provozovny stále otevřené, nikdo tam nechodí. Online zakázky jsou tak záchranné lano,“ říká podnikatel.

V současnosti firma působí v Praze a okolí, Brně, Ostravě, Olomouci, Plzni a Bratislavě. Postupně chce pokrýt všechna další velká česká a slovenská města. A pomalu se rozhlíží také po příležitostech na dalších trzích, zejména v sousedních zemích.

Loni měla společnost obrat zhruba půl milionu měsíčně. V letošním roce by se měly tržby i díky postupné expanzi zdvoj- až ztrojnásobit. Přispět by k tomu mělo také vylepšování jejích služeb.

V tuto chvíli Cleany.cz dokáže prádlo vyzvednout do 90 minut, tento čas chce ale ještě zrychlit. Vyčištěné ho přitom zákazníkům vrací obvykle do 24 hodin. Startup také plánuje rozšířit portfolio produktů, které dokáže vyčistit. V blízké budoucnosti se chce vrhnout například na čištění bot.

„Už teď u nás lidé poptávají nevšední zakázky jako třeba stany nebo obří plyšáky. V budoucnu chceme nabídnout čistění všeho, co se dá. Plánujeme také zavést měsíční předplatné pro pravidelné zákazníky. Naším cílem je vytvořit love brand, což v našem oboru není jednoduchý úkol. Připravujeme ale pár unikátních projektů, které nám s tím pomůžou,“ říká Zvolský.

Reklama
Reklama