Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura. Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku s názvem Alles Gute.

Všechno bude

Do muzea, divadla, do obchodů, kam si jen člověk zamane, tam bude moci v Německu už brzo jít. Tedy pokud bude očkován proti koronaviru. Jak přesně by mělo uvolnění vypadat a jaké výhody budou očkovaní skutečně mít, není ale zatím jasné.

Spolková ministryně spravedlnosti Christine Lambrecht navíc navrhuje, aby stejná práva jako očkovaní měli i lidé, kteří covid-19 prodělali, a ti, kteří se prokážou negativním testem. Jak to nakonec bude, by se mělo rozhodnout do konce týdne.

Mrakodrap ze dřeva

Prosvištíme si slovíčka pro dnešní den: Holz – dřevo. Hochhaus – mrakodrap. A obě tahle slova spojuje projekt WoHo, který má vzniknout v berlínském Kreuzbergu. Právě tam plánují postavit nejvyšší výškový dům německé metropole – a pozor, bude navíc ze dřeva. Budova má sahat 98 metrů do výšky a bude v ní 29 podlaží. Tím se zařadí k nejvyšším dřevostavbám světa.

Navíc nemá fungovat jen jako projekt ekologického bydlení, ale má mít i sociální rozměr. Kromě bytů, které budou na šedesáti procentech plochy, tady bude dalších patnáct procent plochy určeno například pro školky, sociální bydlení nebo bydlení pro studenty. Zbývajících 25 procent pak využijí malé obchody, kavárny a pekárny.

Žralok ve vzduchu

Lufthansa vyvinula spolu s chemickým kolosem BASF speciální folii určenou na povrch letadel. Díky ní vzniká při letu menší odpor a ve výsledku – a proto to celé dělají – se snižuje i spotřeba paliva.

Pokud by Lufthansa využila folii u celé své nákladní flotily, ročně by uspořila až 3700 tun kerosinu. To odpovídá snížení emisí škodlivého oxidu uhličitého o zhruba 48 nákladních letů z Frankfurtu do Šanghaje. Začít s tím chce aerolinka už brzy. A proč žralok? BASF se při vývoji inspiroval právě strukturou kůže těchto predátorů.

Elon má zpoždění

V létě mělo být hotovo a ze zbrusu nové Gigafactory u Berlína měla vyjet první elektroauta značky Tesla. Jenže teď se hromadí problémy a podle informací Automobilwoche začne americká firma s výrobou v Německu nejdřív příští rok v lednu.

Důvodem pro půlroční zpoždění je jednak stále chybějící stavební povolení, jednak jsou tu problémy s výrobou baterií. Firma také musí řešit komplikace s vodou, té totiž automobilka potřebuje tolik, že by na ostatní v oblasti žádná nezbyla. A to se jim přirozeně nelíbí.

Kabriotrabi

Před třiceti lety vyjel z továrny ve Zwickau poslední trabant. Málokdo ale ví, že se tahle legendární vozidla vyráběla i ve verzi kabrio. Neprodávaly se ovšem ve východním bloku, místo toho mířily k šoférům do Řecka a Španělska.

Rychlé šípy bez střechy a pod kapotou z duroplastu s nadupaným dvojtaktem se vyráběly v 80. letech a celkem jich soudruzi ve Zwickau udělali 926. Vznikl k nim i reklamní spot a teprve teď se po 36 letech objevil i v Německu.