Houpačka. Jiné slovo pro byznys Fruitisima v kontextu posledních tří let snad ani nejde použít. Síť ovocných barů Jana Hummela zažila skvělý rok 2019 s tržbami 300 milionů korun. V pandemickém roce 2020 však následoval prudký propad o desítky procent.

Hummel s kolegy toho nicméně využili pro tvůrčí práci. Rozvoz z centrální výroby, výroba nanuků, zalistování v nových distribučních kanálech typu Rohlíku nebo Vitaminové injekce lékařům… Hummel zkrátka nezkusil jen máloco. A vyplatilo se.

Loňský rok Fruitisimo zakončilo tržbami 220 milionů korun, což meziročně představuje drobný nárůst, nicméně hlavně při kladné ziskovosti EBITDA. A s plány jednačtyřicetiletý podnikatel, který má v zádech investory Ondřeje Fryce a Petra Borkovce, rozhodně nešetří.

„Původně jsme dost váhali, ale asi to uděláme,“ říká Jan Hummel, když se opírá o pult prodejny Fruitisimo v pražském Palladiu. Na mysli má expanzi do Polska, kam by rád svůj byznys zaměřený primárně na čerstvé ovocné šťávy ještě tento rok rozšířil.

Letos už přitom otevřel šest nových prodejen, dvě v Maďarsku, jednu v Bratislavě a tři v Česku. Pomalu se rozjíždí také Německo, avšak slovo pomalu zde má svůj důvod. „Je to složitá story, ještě to furt nemáme dokončené,“ krčí Hummel rameny. „Původně to měl být květen, teď to vypadá na červenec.“

Co je v Německu za problém?

Zatím všechno, co tam řešíme, je složitější a trvá. Představoval by sis, že pojedeš na jednání, strukturovaně to probereš, a než dojedeš domů, máš v mailu follow-up. Jenže ani náhodou, čtrnáct dní žádná doba. Obchodník, který pronajímá jednotky v obchodním centru, ti klidně poví, že už tam tento měsíc nepojede, že až ten příští. Zkrátka bych čekal trochu větší drive.

Chápu to ale správně tak, že je nyní dobrá doba na expanzi?

Rozhodně. Podmínky se dají v obchodních centrech vyjednat rozumně, dost míst se uvolnilo po podnicích, které třeba dělaly něco podobného jako my, jen více punkově, bez brandingu, bez celkové podpory. Jejich místo teď můžeme obsadit my, což dříve šlo těžko.

Forbes Digital Premium