Běžně přes dvacet tisíc kusů ročně. Loni kvůli covidu pokles na necelých šestnáct tisíc. To jsou prodejní čísla Škody Fabia, po octavii dlouhodobě nejprodávanějšího auta v Česku. S novou generací má už tradiční model velkou šanci, že si tuhle pozici bude držet dál. A podle prvních jízdních dojmů zaslouženě.
Ten pokles o čtyři tisíce prodaných aut může naznačovat, že sláva fabie, které se od uvedení na trh v roce 1999 prodalo přes 4,5 milionu kusů, pohasíná.
Ale ne, není to tak, že by Češi na fabii, která v polovině července na české silnice vyjede už ve čtvrté generaci, nějak zanevřeli. Pokles se dotkl všech. Navíc se stačí podívat na aktuální statistiku prodejů, kde fabia v červenci obsadila pozici číslo jedna.
Za momentální prvenství sice z velké části mohou chybějící čipy, které výrobu octavie ve srovnání s nejmenší škodovkou brzdí o něco víc, ale i tak se pořád bavíme o mladoboleslavském oblíbenci, jenž s novou generací dostal výjimečnou péči. A ta se v kategorii automobilkám méně vydělávajících malých aut u konkurence už tak často nevidí.
I když malé auto… Fabia vyrostla. Hodně vyrostla. A to jak podle čísel v tabulkách, tak i díky designovým trikům. Takže spíš než malé auto před námi stojí malé velké auto. To byl první hlavní dojem už na jaře, kdy Škodovka stojící fabii Forbesu ukázala ještě před světovou premiérou. A stejný dojem trvá dál i po prvních jízdních testech na severu Polska.
Škodovácká novinka se totiž vůbec poprvé na délku přehoupla přes čtyři metry. Ve srovnání s předchůdkyní je delší o jedenáct centimetrů. Poznat to je hlavně u rozvoru, tedy vzdálenosti mezi nápravami, což je údaj, který určuje, kolik místa máte v kabině. Tam je tentokrát navíc deset centimetrů, které po usednutí hlavně na zadní sedadlo nejde přehlédnout.
Fabia stojící na novém podvozku, který používá větší model Scala i SUV Kamiq, má také o 50 litrů větší kufr. S objemem 380 litrů pak ztrácí na třeba o třídu větší Volkswagen Golf jen jediný litr.
Narostla i šířka, konkrétně o pět centimetrů, takže celkový dojem z prostoru kabiny, kde se mimochodem také sedí na sedadlech z většího modelu Scala, odpovídá autu, které by mohlo být zařazené klidně o třídu výš.
Ještě se vrátíme k těm designovým trikům. Způsobů, jak auto opticky nafouknout, prodloužit, nebo ho prostě udělat agresivnější či hodnotnější je několik. Mladoboleslavští designéři chtěli fabii například takzvaně víc posadit na silnici.
Při pohledu na zadek auta jim s tím pomohlo rozšíření zadních světel, která nově přechází až do víka kufru. Je to samozřejmě výrobně dražší, ale auto díky tomu oproti skutečnosti působí ještě o poznání širší, nižší, sportovnější.
Hlídači nákladů podle designéra Škodovky Petera Olaha skuhrali například i při debatách o spoileru nad zadním oknem. Taky náklady navíc, ale škrtněte to, když to tak dobře vypadá… Nakonec tam je. A takových jednotlivých detailů je na karoserii fabie ještě několik.
Venkem to ale nekončí. Fabia je hravá i uvnitř. Asi nejvíc z tohohle pohledu svítí kulaté výdechy po stranách palubní desky, navíc s nepřehlédnutelným nápisem Fabia. Škodovka, která tenhle prvek použila vůbec poprvé, se tím k fabii snaží upoutat mladší řidiče, pro něž fabia doteď bylo auto, za kterým by se stěží ohlédli, protože ve něm na chatu před lety přece jezdil jejich otec.
Ze stejného pohledu zafunguje i velký dotykový displej uprostřed palubní desky a hlavně barevný virtuální kokpit před řidičem. Ten má ve fabii také premiéru. Možná pro lepší představu, o čem je řeč – tam, kde dřív byl ukazatel rychlosti a otáčkoměr, je dnes displej, který toho dokáže ukázat obrovské množství.
Vedle klasických údajů o jízdě, to je třeba mapa s navigací, obrázky obalů alb muziky, která právě hraje, přečtené rychlostní dopravní značky, abyste věděli, kolik se může v daném místě jet, nebo fotku člověka, který vám právě telefonuje.
Ano, v základní verzi za 330 tisíc tohle není, ale paráda je to velká. Jak s ohledem na to, jak to vypadá, ale hlavně z pohledu toho, jak to funguje a řidiči usnadňuje život.
Když jsme u toho snadnějšího života. I nová fabia je skoro už otřepaně simply clever. Poprvé nabízí vyhřívání čelního skla, což je pro nás bez garáže od listopadu do března asi to nejvíc clever řešení, které může být.
Co dál? Za mě určitě vyjímatelná schránka na drobnosti nebo menší lahev s vodou pro ty, kdo sedí vzadu, která se přichytí na středový tunel. Pasažéři v zadní části vozu ještě ocení kapsičku na mobil, která je na zadních stranách předních sedadel.
A jak nová fabia jezdí? Automobilka se nepouštěla do vymýšlení drahých hybridních systémů, opustila emisně problémovou naftu a vsadila na klasiku v podobě litrových tříválců s výkonem 80, 95 a 110 koní. Z řady vybočuje jen stopadesátikoňový čtyřválec.
Osmdesátikoňový základ 1.0 MPI s pětistupňovou manuální převodovkou chce hlavně jedno: obrovskou trpělivost. S typickým tříválcovým zvukem vás vyškolí v tom, že předjíždět je bezpečné jenom tam, kde do protisměru vidíte opravdu, ale opravdu daleko. A to i když auto nebude plně obsazené.
Asi nejvýmluvnější je oficiální údaj – z 0 na 100 se dostanete za dlooouuuhýýých 15,5 sekundy. Na druhou stranu, ani ve chvíli, kdy tohohle lenocha trápíte ve vysokých otáčkách, se spotřeba nepřehoupne přes šest litrů na 100 kilometrů. Tak alespoň něco.
Mnohem větší smysl dává verze s turbomotory. Ať už s 95 nebo 100 koňmi, tam už bude záležet na ochotě si za vyšší výkon zaplatit. V prvním případě se startuje na 359 tisících, v druhém na 370. To už jsou motory, které si nová fabia zaslouží. A dojem z jízdy odpovídá i tomu, jak fabia vypadá a působí.
Jako auto, které nejenže dobře jezdí, ale konečně i dobře vypadá. A to můžeme potvrdit i s ohledem na to, že jsme ve Forbesu běžně zvyklí psát spíš o kouscích, které svojí cenou fabii hravě překonají. Často třeba i více než desetkrát.