skip to main content

Nejlevnější e-audi je brácha Škody Enyaq. Přijíždí z města Trabantů

Cvikov. Dřív odtud do Evropy, tedy do té východní, vyjížděl jeden z vrcholů socialistického automobilového průmyslu: malý, smradlavý Trabant. Teď tady Němci montují přelomové elektrické volkswageny a audiny. Včetně nového Audi Q4 e-tron.

Trabant byl svého času nejlevnější auto. Vyšel na necelých 37 tisíc, což na konci 70. let představovalo zhruba patnáct měsíčních platů. Q4 e-tron je pak nejlevnější elektrické audi. I tak ale těch platů bude potřeba víc. V Česku třiatřicet. Stosedmdesátikoňová zadokolka totiž vyjde na 1 159 900 korun.

Jenže audi, to je quattro. Čtyři. Pohon všech čtyř kol. A to je to, co nás zajímá. A je jedno, že místo nádrže pro benzín nebo naftu máte pod zadkem armádu bateriových článků. I to audi samozřejmě umí. Akorát to stojí o něco víc. Jeden a půl milionu to vyřeší. Pokud tedy nezačnete přihazovat z katalogu doplňkové výbavy, což se může snadno stát…

Reklama

Ono to quattro ale v případě elektrického audi není tak ultimativní. Jako čtyřkolka totiž nefunguje pořád. Základem je poháněný zadek. Motor na přední nápravě se přidává, když to vyžaduje terén, nebo tomu řidič šlápne na krk. Pak se dějí věci, na které si je potřeba po přeskočení z běžného auta stále ještě zvykat. A je jedno, že už jste to zažili spoustukrát.

Tři stovky elektrických koní vás totiž okamžitě po sešlápnutí pedálu nakopnou a víc než dvě tuny se čtyřmi kruhy na kapotě zrychlují a zrychlují a zrychlují… Bez zpomalení při řazení, tiše, nenápadně, furt. Z nuly na 100 za 6,2 sekundy, stopkou je 180 kilometrů za hodinu. Víc tohle auto nejede.

Jen těch 300, tedy úplně přesně 299 koní, ale Q4 e-tron ani v nejsilnější verzi nenabízí pořád. Posádka si je může užít jen po dobu půl minuty a ještě za ideálních podmínek. Konkrétně to znamená mít baterii nabitou na víc než 88 procent kapacity a držet její teplotu mezi 23 až 50 stupni Celsia.

Hlavně s tím téměř absolutním nabitím je ale potíž, protože dvanáct procent kapacity baterie si při svižnější jízdě zmizí jako nic. Navíc sama automobilka pro ideální životnost baterie při běžném denním používání doporučuje nabíjení nanejvýš na 80 procent kapacity. Na 100 pouze v případě, že řidiči ví, že je před ním delší cesta.

A tím se dostáváme k evergreenu debat o elektromobilech – dojezdu. Tabulkový u testované verze 50 e-tron quattro představuje 488 kilometrů, v reálu je lepší počítat s nějakými 430. Slabší verze 40 e-tron pak slibuje tabulkových 520 kilometrů. Na běžné denní ježdění, kdy si řidič auto dobíjí doma nebo v práci, dostačující. Dobíjení u veřejných stojanů pak na řadu přichází jen při delší cestě.

Reklama

Audi si pro Q4 e-tron taky přichystalo pár vychytávek, na kterých celé auto sice nestojí, ale minimálně upoutají pozornost. Ta první se týká hlavně řidiče. Je jí zploštělý volant. Na první pohled možná trošku vyděsí, ale stačilo ujet 50 kilometrů a v duchu jsem si říkal, že je vlastně super. A to nejen vizuálně. Kdo by ale tenhle pocit nesdílel, má možnost pořád sáhnout po kulaté klasice.

Předplatné Forbesu

V obou případech ale na volantu najdete dotyková tlačítka, která připomínají sourozenecký Volkswagen ID.4 (další sourozenec Škoda Enyaq jde vlastní cestou). Naštěstí se ale dají i mačkat, což funguje mnohem lépe, než když po nich máte jen přejíždět prsty jako na displeji telefonu. A úplně klasická tlačítka má Q4 e-tron třeba i pro ovládání klimatizace. Jupí!

Výborný je také navigační head-up displej s rozšířenou realitou. Před zraky řidiče se při spuštěné navigaci objevují navigační šipky, které se různě pohybují a proměňují podle toho, kde auto zrovna je a kam má právě odbočit. S tímhle zabloudit prostě nejde. 

Další zmiňovanou parádičkou jsou pak světla. Kdo si připlatí 33 tisíc za něco, čemu v Audi říkají Matrix LED, dostane chytré světlomety, které nejenže sami posílají maximum světla jen do míst, kde nikoho neoslňují, ale taky řidiči dovolují, aby si nastavil individuální design svícení, něco jako vlastní světelný podpis.

Audi Q4 e-tron se dá koupit ve dvou variantách – jako tradiční SUV, nebo jako sportovnější a dražší Sportback se zkosenou zádí. Mimochodem to samé brzy nabídne Škoda Enyaq i Volkswagen ID. 4. Obě automobilky nejspíš už během letoška.

Před Audi je ale v relativně krátké době taky jedna velká elektrická premiéra. Čeká ji představení plně elektrické manažerské limuzíny A6 e-tron. V Číně zatím ukázala koncept, ale finální podoba už by se mohla objevit už příští rok.

Reklama
Reklama