V běžných časech byli zdejší prodejci zvyklí na několikamilionové týdenní a často i denní tržby. Od loňského března se však nejdražší česká luxusní ulice musela sžít se zcela novou realitou – turisté zmizeli hned na jaře, poslední lockdown trvá od konce prosince a i v předvánočním čase bylo otevřeno jen pár týdnů, spíše dní.

Mnohé butiky mají zaslepené výlohy, luxusní zboží zmizelo z regálů, šperky a hodinky skončily v trezorech. Ulice blýskavých výkladů a v nich se třpytícího zboží, léta uvyklá na čilý ruch, je už měsíce tichá a prázdná.

To se ale teď změní – aspoň dle prvních vyjádření majitelů některých zdejších butiků a zástupců světových centrál luxusních značek. Pařížská se chystá kompletně otevřít hned v pondělí, jakmile s nedělní půlnocí skončí nouzový stav, jehož prodloužení se ve čtvrtek pozdě večer české vládě nepovedlo vyjednat s opozicí. 

„Z rozhodnutí sněmovny jsme stejně jako další butiky v Pařížské nadšení,“ uvedla pro Forbes Barbora Bergová, spolumajitelka butiku luxusní hodinářské značky Hublot, která sídlí na rohu Pařížské a Široké ulice.

„Máme v plánu hned v pondělí náš butik Hublot otevřít. Vládní opatření už delší dobu nedávají smysl. Máme prodejnu o rozloze 100 metrů čtverečních a denně, i v obvyklém provozu, k nám přijdou jen jednotky lidí, maximálně tři až čtyři páry. Nevidíme důvod, proč bychom měli být my a další butiky s luxusním zbožím, kde nikdy nebyla velká fluktuace lidí, zavření,“ říká Bergová.

Vydání Forbesu American Dream!

Nelíbí se jí, že jsou obchodní centra, supermarkety a drogerie plné lidí a přesto jsou to právě obchody jako Hublot, které už musejí mít téměř rok s malými přestávkami zatažené rolety.

„Nedává to absolutně žádný smysl,“ míní Bergová, která se k otevření butiku rozhodla hned v noci na pátek. „Rozhodli jsme se sami a samozřejmě i v centrále Hublot tuto dobrou zprávu uvítali.“ 

Otevření butiků podle ní ale rozhodně neznamená rezignaci na současnou pandemickou situaci nebo riskování zdraví lidí.

„Zdraví a komfort našich klientů a našeho personálu je pro nás prioritou a budeme stejně jako po celou dobu pandemie dodržovat přísná hygienická opatření, jako je nošení roušek, popřípadě respirátorů, ochranných rukavic a samozřejmě používání dezinfekčních prostředků, které jsou k dispozici jak pro klienty, tak pro personál,“ uvádí Bergová.

Takhle vypadá Pařížská dnes, od pondělí bychom už ale v nejdražší pražské ulici měli zažívat jinou atmosféru.

I butik klenotnictví Bulgari v Pařížské 13 má v plánu v pondělí otevřít dle standardní otvírací doby. „Samozřejmě sledujeme rozhodnutí a nařízení vlády České republiky, zdraví a bezpečnost jsou prvořadé. Jsem v neustálém kontaktu s centrálou, pravidelně spolu sdílíme dění v jednotlivých zemích a řídíme se doporučeními jednotlivých autorit. Pokud však vláda umožní obchody a služby otevřít, nevidíme důvod, aby náš butik zůstal zavřený,“ konstatuje Silvia Patrová, brand manažerka Bulgari. 

„Všichni si uvědomujeme závažnost situace a nikdo nepodceňuje sílu pandemie, zároveň si však myslím, že je možné najít systém fungování tak, aby obchody mohly být otevřené a dokázali jsme ochránit jak zaměstnance, tak i zákazníky,“ říká.

Podobně jako v butiku Hublot se i tady od počátku první vlny dodržují všechna možná bezpečnostní opatření od respirátorů po dezinfekce.

„Dezinfikujeme si nejen ruce, ale i kompletní portfolio našich produktů. Šperky i hodinky dezinfikujeme před i po zkoušení přímo před klientem. To jsou základní a běžná opatření, v nichž hodláme pokračovat,“ potvrzuje Patrová, která momentálně diskutuje i možnost pravidelného testování  všech zaměstnanců.

Podobně smýšlejí i další zástupci značek sídlících v Pařížské a jejím okolí. „Naše firma je připravena provozovny otevřít . Jsme si jistí, že dokážeme zabezpečit maximální ochranu klientů i zaměstnanců, samozřejmostí jsou všechna hygienická opatření,“ říká Tamara Kotvalová, majitelka společnosti Carollinum, která v Pařížské provozuje několik butiků.

Dodává však, že si je vědoma toho, jak nečekaně a narychlo se situace kolem nouzového stavu změnila a že rozvolnění opatření nemusí být definitivní. „Nebudeme nic podnikat bez rozhodnutí příslušných správních orgánů. Aktuální dění jsem samozřejmě hned ráno konzultovala s firemním advokátem a situaci neustále sledujeme,“ uvedla Kotvalová.

Podobně se k tomu staví i  Vladan Hájek, který v Pařížské i dalších místech Prahy provozuje několik butiků s luxusním zbožím. „Ano, pokud se do pondělí nic nezmění, otevřeme,“ potvrdil pro Forbes.

„Celou situaci pečlivě sledujeme a jsme připraveni reagovat velmi rychle. Myskino, Boucheron, Assos i Colnago nejsou velké obchody a dokážeme si bezpečnost našich zákazníků uhlídat. Dbáme i na zdraví našich zaměstnanců, roušky, dezinfekce a dodržení rozestupů u nás budou povinné,“ říká.

Dodává, že se o pondělní otevření jeho butiků zajímají i zákazníci. „Myslím, že obchodům našeho typu a velikosti by v otevření nemělo nic bránit. Značky, které zastupujeme, o situaci průběžně informujeme a ty v naše brzké znovuotevření věří a přejí ho nám i zákazníkům,“ říká Vladan Hájek.

Stejně pak reaguje například i české zastoupení klenotnické značky Roberto Coin sídlící na začátku Pařížské ulice, nedaleko Staroměstského náměstí. „Jakmile to právní podmínky dovolí, po dohodě s naší italskou centrálou butik Roberto Coin také otevřeme. Dodržování maximálních hygienických opatření pro ochranu jak zaměstnanců, tak i klientů je samozřejmostí již od loňského jara a budeme v něm pokračovat,“ říká Štěpán Pokluda, sales and marketing manažer Roberto Coin.

Obchody, jako je ten jeho, podle něj nahrávají zachování bezpečnosti už z podstaty věci. „Ani velikost pražského butiku a ostatně ani filozofie přístupu společnosti Roberto Coin k zákazníkům, který je velmi individuální a osobní, nedovoluje více zákazníků v obchodě než třeba dva až tři,“ upřesňuje Pokluda.

A to jsou jen některé příklady. Podle informací Forbesu připravují pondělní otevření prakticky všechny butiky v Pařížské a okolí. V současné době horečně komunikují se svými centrálami a chystají veškeré prostory na kompletní opening. Potvrzují to i zástupci security služeb, jejichž zaměstnanci v buticích s luxusním zbožím zajišťují bezpečnost prodejů a ochranu osob.

K celé situaci se vyjádřila i Retailová asociace, která pod sebou sdružuje desítky prodejců. „Neschopnost české vlády pochopit, že v závažných otázkách omezení lidské svobody je nutná širší politická shoda, nás lidsky netěší,“ uvedl její šéf Václav Hrbek.

Dodal, že obchodníci jsou si vědomi toho, jaké nebezpečí covid-19 představuje. „Jsme připraveni, v případě, že nám bude umožněno otevřít v pondělí naše obchody, bez ohledu na vyhlášený stav, dodržovat ochranná opatření v souladu s požadavky, které platily na podzim loňského roku,“ zavázal se Hrbek. Jde podle něj například o omezení počtu lidí na prodejní ploše, zajištění desinfekce, vyžadování zakrytí úst zákazníků či vybavení personálu prodejen FFP2 respirátory.

Dá se očekávat, že se v pondělí do Pařížské nahrnou i zákazníci. Jednotlivé butiky byly ostatně se svými stálými klienty v kontaktu po celou dobu pandemie a během lockdownu probíhaly i některé distanční prodeje.

„Děti se rodí pořád, lidé se zasnubují, berou se, slaví výročí a narozeniny. I v pandemii byl důvod k oslavě s pěkným šperkem nebo luxusním doplňkem,“ shodovali se už v průběhu uplynulého roku během dílčích lockdownů prodejci z Pařížské. Teď věří, že se jejich zákazníci do butiků zase rychle vrátí i osobně.