Svátek svatého Valentýna je pro e-shop Růžový slon druhými Vánoci. Denně odbaví až tři tisíce objednávek, přičemž zákazníci sahají po párových hračkách, luxusních vibrátorech i chytrých pomůckách. „Češi se méně stydí, investují do kvality a experimentují,“ říká zakladatel firmy Adam Durčák. V rozhovoru pro Forbes mluví o miliardové ambici, expanzi do zahraničí i o tom, proč sex už dávno není tabu.

Růžový slon už dvaadvacet let pomáhá Čechům v objevování sexuality a posouvání intimních hranic. A přestože se firma neustále rozrůstá, zůstává věrná své filozofii: nabízet kvalitní, prověřené produkty a přistupovat k tématu sexu otevřeně a edukativně.

„Naším cílem je, aby se lidé nestyděli objevovat nová potěšení. A Valentýn je pro nás ideální příležitostí, jak jim s tím pomoci,“ sděluje zakladatel Růžového slona Adam Durčák. Největší zájem je o párové pomůcky, vibrátory, womanizery, sexy prádlo a masážní oleje. „Zákazníci nakupují dárky do poslední chvíle, muži i ženy, ale pánové mají navrch,“ doplňuje Durčák.

Průměrná cena za valentýnskou objednávku rok od roku stoupá. Lidé chtějí dopřát sobě i svým partnerům něco extra. Přípravy na valentýnskou sezonu začínají už v létě. Nejprve marketingový tým pracuje na kampaních, aby oslovil co nejširší publikum. Pak přicházejí na řadu logistika a sklad.

Růžový slon je dnes jedničkou na českém trhu, ale jeho ambice sahají dál. Kromě Česka působí na Slovensku, v Maďarsku a nově i v Rumunsku, Bulharsku, ve Slovinsku a v Chorvatsku. „Chceme zopakovat úspěch, který jsme měli v Česku a stát se lídrem i v dalších zemích,“ vysvětluje Durčák.

Vnímání sexuality se mění nejen v Česku, ale i v zahraničí. „Lidé se méně stydí, jsou otevřenější a čím dál více dbají na kvalitu erotických pomůcek,“ tvrdí Durčák. Ať už jde o chytré vibrátory, ekologické lubrikační gely, nebo luxusní erotické prádlo, zákazníci jsou ochotni více investovat.

A co bude dál? „Pracujeme na expanzi, rozšiřujeme nabídku a vymýšlíme, jak propojit online prodej s fyzickými prodejnami. Až se spolu budeme bavit příště, možná už budeme mířit na miliardu – myslím na miliardu eur,“ věří Durčák.

V roce 2023 jste řekl, že do tří let budete mít obrat miliardu korun. Už se k tomuto cíli přibližujete?

Rok 2023 měl něco přes 260 milionů. V roce 2024 očekáváme růst v nižších až středních desítkách procent a to samé letos. Miliardu tedy budeme muset trochu odsunout.

Ta ambice trvá?

Ambice a cíl zůstávají. Na miliardu se chceme dostat, jenom to bude možná trvat o něco déle. Ta očekávání vznikla po období našeho většího růstu v letech 2020 a 2021, kdy jsme rostli dva roky po sobě meziročně o sto procent. Tak jsme se na to vnitřně nastavili a dělali jsme všechno pro to, aby to tak fungovalo i do budoucna.

A jak se vám daří teď?

Byznys jsme potřebovali po prudkém růstu stabilizovat. Firma se během dvou let násobila, co se týče komplexity, počtu lidí i obratů a všeho.

Od roku 2022 až 2023 procházíme stabilizačním obdobím, kdy zase musíme některé věci zjednodušovat. Vrátit se k tomu, co je důležité a co bude klíčové pro růst do dalších let, abychom dosáhli na miliardu.

info Foto se souhlasem Růžový slon
V prodejně Růžového slona na pražském Chodově

V posledních letech jste s e-shopem expandovali i do zahraničí.

Na Slovensku jsme nějakých pět let, v Maďarsku tři roky a v polovině roku 2024 jsme otevírali Rumunsko, Bulharsko, Slovinsko a Chorvatsko.

Růžový slon je na českém trhu přes dvacet let. Co považujete za svůj největší úspěch?

Baví nás to a dokázali jsme vyrůst, dokázali jsme přežít, dokázali jsme zákazníkovi přinést lepší hodnotu a službu než naši konkurenti a dokázali jsme, že patříme na špičku. Nebyli jsme největší od začátku a mnoho našich konkurentů už tady bylo před námi, ale dokázali jsme to vybojovat a jsme v plné síle.

Co byly ty klíčové milníky vašeho byznysu?

V roce 2008, když jsme spouštěli e-shop, protože v prvních letech jsem měl jenom kamennou prodejnu, ještě pod jiným názvem. A dále když jsme spouštěli v roce 2019 nový IT systém. To byla velká výzva a měli jsme výpadek na téměř dva dny. Hektické období, kdy to nemuselo dopadnout dobře.

A největší zlom?

Největším zlomovým okamžikem bylo právě období v letech 2020 a 2021. Měli jsme rebranding a šli jsme do masových médií a shodou okolností to korelovalo i s obdobím covidu. Z živnosti jsme se stali regulérní firmou, vyrostli z deseti lidí na padesát. Dali jsme do toho hodně, zariskovali a povedlo se nám to dobře využít.

Dalším milníkem bylo otevírání našich prodejen. První prodejna v Praze byla otevřena koncem roku 2023, kdy se nám povedlo po dvaceti letech otevřít další prodejnu kromě té v Havířově, kde jsme začínali.

Zaujala mě informace, že k nápadu obchodu a později e-shopu vás přivedla odpozorovaná zákaznická záliba erotických počítačových her. Jak je na tom trh teď v této oblasti?

Už to nesleduju. Už na hry nemám čas, tak nemám přehled. Řekl bych ale, že všechno směřuje k virtuální realitě.

info Foto se souhlasem Růžový slon

Čemu se tedy věnujete?

Snažíme se navazovat na jádro našeho byznysu. Například mobilní aplikace, která má i nějaké prvky gamifikace, edukace a různé offline aktivity, věrnostní program.

Řešíme expanzi do zahraničí, chceme se stát významným hráčem v dohledné době a v budoucnu lídrem místních trhů. Zopakovat to, co se nám povedlo v Česku.

Zjistili jsme, že nám funguje koncept kamenných prodejen a teď přemýšlíme, jak to škálovat dále. Nechceme mít samotné prodejny, nedíváme se na to jako na další kanál. Propojujeme to s tím, co děláme, s workshopy a přednáškami.

Řekněte mi více o té edukaci.

Snažíme se vzdělávat odbornou i neodbornou veřejnost, navazovat spolupráce s odborníky. Hezky se to rozbíhá, hezky to funguje. Ale není to úplně primárně zisková věc, byť nám zabírá hodně času.

Co je vaší předností na trhu?

Rozumíme nejen sexu, zboží a našim zákazníkům, ale jsme schopni i kurátorované nabídky. Ladíme vlastní výrobky. Dáváme si hodně záležet na tom, co na webu máme a jak to prezentujeme. Děláme to od samého začátku intuitivně zaměřené na kvalitu a ne na kvantitu a na to rozumět tomu, co prodáváme. Je to ale pořád ještě obrovský úkol a nabídku stále rozšiřujeme.

Jak tohle stíháte v padesáti lidech?

Není to jednoduché stíhat. Klíčové je pečlivě si určovat priority. Ve většině projektů se totiž nepovedlo záležitosti vyřešit tím, že bychom nabrali víc lidí.

Jak vnímají zákazníci Valentýna a je pro vás toto období to nejpilnější v roce?

V těchto dnech jede náš provoz, náš sklad i expedice téměř nonstop. A je to srovnatelné s nejvypjatějšími vánočními dny, kdy máme největší sezonu. Na poslední chvíli všichni objednávali valentýnské dárky, muži i ženy. Muži ještě o trochu více.

Celá firma je napnutá na maximum. Valentýn je vyvrcholení příprav zboží a příprav kampaní, na čemž se pracuje už od léta. Nejdříve na tom pracovali kolegové z marketingu, teď provozní kolegové pracují na tom vše odbavit.

Opravdu je to srovnatelné s Vánocemi?

Je to hektické. Na druhé straně je to kratší období. Valentýn nebo ten vrchol toho, v porovnání s vánočním obdobím, je druhá nejvýznamnější událost. Vánoce jsou ale dva tři týdny. Vrchol u Valentýna trvá jeden týden.

Kolik objednávek denně v průměru vyřizujete a kolik to je ve dnech před Valentýnem?

Před Vánocemi jsme měli rekordní dny, kdy jsme dosahovali klidně i tří tisíc objednávek denně. I před Valentýnem máme dva až tři tisíce objednávek denně. Jedná se o dvou až trojnásobek toho, co je běžné.

Dá se říct, že jsou nějaké trendy, co se týče zboží na Valentýna, nebo je to každý rok stejné?

Zákazníci chodí pro dárky většinou těsně před Valentýnem, na poslední chvíli, zejména muži. Zásadně se to nemění, ani složení kategorií.

Pořád vedou párové pomůcky, klasické pomůcky pro ženy jako vibrátory, tlakové womanizery, Venušiny kuličky, masážní oleje i sexy prádlo. Pro muže jsou to masturbátory či kroužky. Mění se ale motivy. Vedou srdíčkové motivy, květinové motivy.

info Foto se souhlasem Růžový slon

Asi před třemi lety jsem zaznamenala, že womanizery byly velkým trendem. Je něco, co je nahradilo? Je něco, co je trendem dneska? 

Tlakové hračky se hitem staly a hitem zůstávají. Není to náhrada za vibrátor. Vibrátory se samozřejmě stále prodávají a tlakovou hračku dokupuje zákazník navíc. 

Pozorujeme i mikrotrendy týkající se například příkonu. Hračky mají být spíše hezké a designové než realistické. Dále trendují chytré pomůcky a mobilní aplikace. Trenduje i kosmetika jako lubrikační gely či masážní oleje. Požadavek je, by to bylo více eko a přírodní. 

Investují zákazníci do exkluzivních hraček?

Zákazníci dneska dokážou ocenit dražší kvalitní věc. Minimálně na Valentýna se zvyšuje průměrná cena za jednu pomůcku. Samozřejmě, že zákazník má tendenci i šetřit a najít něco cenově výhodného. Ale právě na Valentýna se to neprojevuje, tam je průměrná cena rok od roku vyšší. 

Pro koho jsou určeny valentýnské nákupy na vašem e-shopu?

Nad tím se hodně zamýšlíme, jaké jsou důvody a motivace, abychom dokázali zákazníkům lépe poradit a lépe jim nabídnout věci. Velká část nákupů, byť je určená pro partnera, je stejně zamýšlená pro společné používání.

Kdo jsou vaši zákazníci?

Těch „person“, které pozorujeme v retenci, je více. Nejde ani tak o to, zda je to pětadvacetiletá žena, nebo pětatřicetiletý muž, jestli má partnerku a děti. Jde o to, co řeší. Máme zákazníky, které sex primárně baví a nejsou, minimálně co se týče erotických hraček, moc zkušení a chtějí si vyzkoušet něco nového.

Další persona – jsem sama nebo sám a chci si objevovat sebe, chci si něco vyzkoušet. Další jsou lidé, kteří řeší nějaký zdravotní problém. U mužů porucha erekce nebo ejakulace. U žen třeba pánevní dno.

A pak je tu skupina zkušených lidí, pro které je běžný sex už nuda a zkoušejí toho více. Mají typicky doma těch věcí hodně, od klasických erotických hraček po ty zajímavější. 

Před několika měsíci médii prošla zpráva, že mladí lidé jsou minimálně sexuálně aktivní. Jak to ovlivňuje váš byznys?

Ano, trend to je. Studií na toto téma bylo více a dokonce i my jsme se na jedné podíleli. Je tomu tak nejen v Česku, ale i v zahraničí.

Mladí lidé začínají se sexem později než starší generace a často partnery nemají. Na prodejnách to vidíme. Možná mají méně partnerského sexu, ale dohánějí to erotickými pomůckami k objevování vlastní sexuality. Méně se stydí a do prodejen chodí.

Jak jsou na tom Češi se stydlivostí, jsme stále obklopeni tabu? 

Je to lepší, ale ve srovnání se západními zeměmi máme stále co dohánět. Je to vidět v akceptaci erotických hraček nebo rozšířenosti erotických pomůcek. Když v rámci edukace šíříme povědomí například na školách v rámci sexuální výchovy či jiných projektů, tak vidíme, že mladá generace s tím má menší problém a bere to jako něco úplně normálního. 

Šíříte povědomí, vzděláváte, spolupracujete s Centrem Paraple a mohla bych jmenovat dále. Proč jste nezůstal jen u e-shopu?

Je to postupný vývoj. Když jsme do toho naskočili, začínali jsme s videokazetami. Šel jsem do toho oportunisticky, bral jsem to tak, že je to podnikání jako jakékoli jiné.

Čím více jsme se tomu věnovali, tím více se nám odhalovalo, co dál dělat. Rozhovory se zákazníky nám začaly jisté věci ukazovat. Na to se začaly nabalovat první spolupráce. Jezdili jsme na konference, postupně začali přibírat i lidi, kteří tomu rozumějí. Lektorky, socioložku a další odborníky. 

Předpokládám, že to ale nejde proti vašemu byznysu.

Nejde. Čím více tomu rozumíme, tím lépe můžeme pomáhat. Dále to můžeme spojit s naším byznysem, ať to je výběr produktů, či workshopy a přednášky. Je to součást našeho byznys modelu.

Není primárně zisková, ale nebereme ji ani jako pro bono aktivitu. Obohacujeme se na tom myšlenkově, vědomostně, zkušenostmi, znalostmi i my. Rozjeli jsme díky tomu například vlastní značku kondomů. Chceme dávat kondomy do škol a tak dále.

info Foto se souhlasem Růžový slon
Adam Durčák, zakladatel Růžového slona

Máte tuto ambici i v zahraničí, nebo si tam zachováváte jen e-shop? 

Ambici máme, ale je to podstatně složitější. V Česku jsme přes dvacet let a děláme zde nejvíc aktivit. Lidé nás znají, vnímají nás jako jedničku. Zná nás sedm nebo osm lidí z deseti. Na Slovensku jsme teprve od roku 2020 a aktivity jsou tam poloviční. A pak jsou nové země od Maďarska po Chorvatsko, kde jsme rok až dva a těch aktivit je tam zlomek. 

Myšlenka a ambice pochopit lidi napříč různými zeměmi a nabídnout jim naše služby tam je. Je velmi pravděpodobné, že až se spolu budeme bavit příště, budeme mířit na miliardu, myslím na miliardu eur.

Jmenují se vaše e-shopy v zahraničí také Růžový slon?

V Česku a na Slovensku jsme Růžový slon a v ostatních zemích jsme Sexy Elephant. Máme na to ochrannou známku a domény. Z různých důvodů jsme se rozhodli, že doslovný překlad „Pink Elephant“ dělat nebudeme, byť ty domény také vlastníme.

Jak jde dopředu technika?

Dneska už je ovládání pomůcek na dálku přes ovladač nebo mobilní aplikaci. Řeší se věci kolem umělé inteligence, aby to bylo trošku i chytřejší, aby to třeba umělo předvídat, co zákazník chce. Erotické hračky umějí predikovat, pomáhat, přizpůsobovat se v ovládání nebo v komunikaci.