skip to main content

Vánoce v Pařížské. Jaké dárky se nakupují v nejdražší ulici Česka?

Luxus na poslední chvíli? Nebojte, nejste v tom sami. Pokud se chcete letos o Vánocích pod stromečkem blýsknout, ale scházejí vám nápady, inspirujte se tím, co nakupují lidé v ulici, kde svůj český domov našly některé z nejluxusnějších světových značek.

Například do zdejší hodinářské mekky, butiku Carollinum v čísle 11, přišla o zlatém adventním víkendu většina zákazníků s konkrétní představou toho, co chtějí koupit. Pak nastupují zaměstnanci Carollina a společně s klientem řeší, jestli je to dobrý nápad, nebo ne.

„Ptáme se zákazníků, jací jsou ti, které chtějí obdarovat, někdy nám ukazují i jejich fotky. Často si nakonec zvolí jiný model, protože zjistíme, že obdarovávaní mají třeba sportovnější styl a původní nápad se k nim tolik nehodí,“ vysvětluje vedoucí butiku Katrin Poláková.

Opačným případem je pak touha po hodinkách konkrétní značky, typicky třeba Cartier, kde už na konkrétním modelu zase až tak nezáleží. I tam ale Poláková zdůrazňuje, že model by měl především individuálně ladit s obdarovaným.

Obecně letos v Carollinu vidí větší zájem po zlatých hodinkách – kvůli inflaci klienti hledají dárek, který může zároveň sloužit i jako investice. Záleží také na tom, jestli jde o první kousek, který si zákazník pořídí, nebo rozšíření už stávající sbírky.

Zatímco první krůček většinou představují hodinky co nejuniverzálnější, nositelné ke všemu, navrátivší se zákazníci už si dopřejí i modely, které jsou například co do barev extravagantnější. Multibrandový butik nabízí dvanáct značek po téměř celém cenovém spektru a mezi kousky najdete i několik vyloženě investičních exemplářů.

Průměrná cena hodinek, které tu máme, je milion korun.

Pod síť butiků Carollina spadá i pár kroků vzdálený monobrand Patek Philippe. Nabídka je tu výrazně užší, a hlavně exkluzivnější. Hodinek patřících mezi tu nejlepší světovou hodinařinu ročně vznikne jen pár desítek tisíc kusů a některé modely do pražského butiku dorazí jen v jediném kusu ročně.

„Začínáme na 350 tisících, ale já to beru tak, že vstupní cena u těchto hodinek je milion korun, a to je i průměrná cena hodinek, které tu máme,“ popisuje Klára Exnar, vedoucí butiku Patek Philippe i nedalekého Rolexu. Její kolegyně mezitím s nejvyšší opatrností a v rukavicích vytahuje z vitríny luxusní hodinky.

Oproti Rolexu i Carollinu je zdejší prodejní systém odlišný. Každý prodejce má své portfolio klientů, se kterými se velmi dobře zná, a jednání vyžadují tu nejvyšší kvalitu prodeje. „Když u vás má člověk utratit několik milionů, musí ve vás mít absolutní důvěru,“ vysvětluje Exnar.

Gró tvoří domluvené schůzky se zákazníky, spoléhat se na klienty z ulice nejde. Jednotliví zaměstnanci pracují s portfolii svých zákazníků a musí dopředu předvídat, který kousek se bude líbit kterému klientovi. Ty nejzajímavější kousky byste ve vitrínách hledali marně – dávno je vlastní sběratelé.

Bez ohledu na značku ale Exnar doporučuje vsadit na mechanický pohon hodinek. Hodinky s automatickým či ručním nátahem jsou dražší, levnější kousky s quartzovým pohonem jsou sice také krásné, ale nemají takovou výdrž ani hodinářskou hodnotu.

„Mechanické hodinky jsou dědictví, něco, co vydrží generace,“ popisuje zapáleně Exnar, pro kterou takové kousky představují kus historie na zápěstí.

Předplatné Forbesu

V butiku Roberto Coin hned na začátku Pařížské mají oproti loňsku o poznání klidnější rok. „Opadl časový stres, kdy bylo otevřeno jen tři týdny před Vánoci. Letos se předvánoční prodeje plynule rozprostřely a začaly už počátkem listopadu,“ popisuje marketingový manažer značky Štěpán Pokluda.

Nejvíc podle něj Češi nakupují kolekci Love in Verona, pro kterou jsou typické drobné diamantové kvítky, na dračku šla i nová kolekce diamantových medailonů, které se během několika dnů téměř vyprodaly. Před Vánoci roste zájem o celé sety, kdy zákazníci buď doplňují další kusy ke šperku, který už mají, nebo sahají po jiných kolekcích a navzájem je kombinují.

Samotný výběr dárků může podle Pokludy trvat i několik měsíců. „Je to osobní proces, kde hrají výjimečnou roli city, krása a individuální přístup ke každému zákazníkovi,“ zdůrazňuje. „Ve všech případech je důležité zákazníkovi poradit upřímně, protože jen tak je výběr správný a klient se při dalším nákupu vrátí.“

Svou kolekci luxusních šperků nabízejí i naproti v butiku Dior, tam ale podle manažerky butiku Jany Vystavělové zákazníci bezkonkurenčně nakupují kabelky. Ať už jde o model Lady Dior a Saddle Bag, nebo „nákupní“ tašky, zájem je společný u české i zahraniční klientely a velkou roli hraje popularita jednotlivých kousků na sociálních sítích.

V posledních několika letech roste i zájem o ready-to-wear oblečení, nabízeném společně s obuví ve dvoupatrovém butiku v čísle 4 ve spodním patře. Nový zájem přišel s Mariou Graziou Chiuri, současnou kreativní ředitelkou značky, kterou je od roku 2016.

„Kolekce jsou pohodlnější a všestrannější,“ soudí Vystavělová a dodává, že se návrhářce podařilo přizpůsobit tomu, co se děje ve světě. Před svátky pak podle manažerky roste zájem i o drobné kožené zboží a doplňky, jako jsou šátky, šperky a bižuterie.

Možná trochu překvapivě v obchodě najdete i psací potřeby – růžovo-zlatý blok s motivem prolínajícím se napříč dalšími produkty (třeba zmiňovanou kabelkou Lady Dior) koupíte už za tisícovku, a je tak tím nejlevnějším, co v butiku francouzské značky seženete.

V sousední Maiselově ulici panuje „trochu armagedon“, jak říká Jakub Kopčák z concept storu Ingredients, než se odbíhá po boku svých zaměstnanců věnovat zákazníkům. Kolem poledne je sice provoz v butiku zaměřeném na niche vůně a kosmetiku klidnější, ale nával se odpoledne vrátí.

Reklama

Během adventu se provoz v Ingredients zvýšil o desítky procent. Denně to pro krám na Maiselově znamená stovky klientů. Celoročně je teď podle Kopčáka největší poptávka po parfémech, před Vánoci jsou pak velmi oblíbené vonné svíčky. Co se týče produktů na tělo a pleť, ty mají v Ingredients stálé místo i klientelu, ale před Vánoci jejich prodej neroste tak zásadně jako u zmiňovaných parfémů a svíček.

V butiku Bvlgari mají klienti podle slov manažerky Silvie Patrové obecně větší zájem o šperky – zejména vyšších cenových hladin. Tím, že u klenotů nepanuje taková trendovost jako u oblečení, vidí jejich nákup zákazníci více jako investici.

Nejvíce zákazníků tu najdete o posledních dvou adventních víkendech, většina si totiž nákupy nechá na posledních pár dní. „Dámy nám tady občas chodí ‚napsat dopis Ježíškovi‘ a jejich partneři pak jen přijdou a z předvýběru dárek vyberou,“ popisuje Patrová.

Nejčastěji jde o jeden kus a postupně klienti přikupují. Jen je potřeba pamatovat, že u vzácnějších kusů je lepší koupit rovnou celý set, protože se stává, že jsou později některé kousky vyprodané.

Pokud není dárek překvapením, je podle Patrové zásadní, aby si ho ten, kdo ho bude nosit, vyzkoušel. Nejen, že kousky vypadají na ruce jinak než ve vitríně nebo na displeji, ale zároveň díky tomu více pochopíte a oceníte řemeslné zpracování šperku.

Přestože značka rozhodně není známá díky svým minimalistickým šperkům, i tady většinou klienti začnou základními, nadčasovějšími kolekcemi. Letos se ale velké popularitě těší kolekce Serpenti Viper, která v sobě pořád nese výrazný design.

„Myslím, že šperk má být vidět,“ konstatuje Patrová, podle které je to otázka zvyku, ale i odvahy být vidět a vystoupit z davu. Češi mají podle ní v porovnání například se Slováky nebývalý zájem o prstýnky. Ty jsou přitom u našich sousedů až na posledním místě. Čínští turisté, kteří před pandemií tvořili výraznou část klientely, pak kupovali hlavně náhrdelníky a velké množství kabelek.

Butik šperkařské firmy Boucheron je oproti Bvlgari výrazně menší a útulnější. Jako ve většině okolních obchodů tu prim představují stálí zákazníci. Před Vánoci jde podle Patricie Vlašic, která ho má na starost, převážně o muže, kteří jdou nejprve poměrně na jistotu.

„Klienti Boucheronu následují své sny o našich produktech, ale zároveň si nechají rádi s výběrem poradit,“ říká Vlašic. „Teď před Vánoci zákazníci přicházejí a buď chtějí k dřívějšímu nákupu doporučit šperk další, nebo pro ně máme tipy na základě předchozí návštěvy jejich partnerky. Jsme takovými komplici mužů pro radost jejich žen.“

Letos v obchodě sázejí zejména na kolekci Quatre, která patří mezi ty pro značku nejikoničtější. Poznáte ji podle toho, že ať už jde o náušnice, náramek, nebo prsteny, každý kus se skládá ze čtyř různě barevných i strukturovaných vrstev. 

Další kolekce pak připomínají tvarem pírka nebo zvířata, podle Vlašic ale mají všechny společné to, že zákazníci začnou například prstýnkem, aby pak mohli přikoupit náušnice, náramek, náhrdelník.

V butiku značky Hublot prodloužili před Vánoci otevírací dobu. Denně je teď navštíví asi třicet lidí, v drtivé většině místní. Přitom ještě před pandemií tvořili turisté asi polovinu klientely.

„Cizinci tady chybějí, ale my jsme naštěstí vždycky hodně sázeli na místní klientelu. Víc nás to bavilo a zároveň jsme věděli, že je důležité s nimi navázat vztah, aby se vraceli,“ tvrdí manažer butiku Yury Karchev.

Taktika se jim podle něj vyplácí, protože klienti jsou už asi posledních pět let konstantní a vracejí se. Jimi kupované modely závisejí kromě celosvětových trendů i na finanční situaci: nenakupují méně, ale sahají po méně okázalých modelech, třeba dozelena zabarvených hodinkách s displejem z růžového zlata.

Obecně nemají lidé podle Karcheva strach se vracet do obchodů a nakupovat. „Lidé si uprostřed všech těch špatných zpráv chtějí dělat radost, a tak chtěli víc nakupovat. A s tím my rádi pomůžeme,“ směje se. Díky tomuhle vztahu mohou klientům dopředu nabízet kousky, které se dotyčným budou líbit.

Hublot sponzoruje řadu událostí od sportovních akcí po koncerty a většinou k nim vytváří zvláštní kolekce. Příkladem jsou třeba chytré hodinky u příležitosti Mistrovství světa ve fotbale – na ty byla dokonce čekací listina.

Výjimkou v Hublot nebývá ani to, že se lidé zastaví ještě na Štědrý den. Štědrodenní rekord tu drží patery prodané hodinky. Ještě čtyřiadvacátého tak bude mít většina butiků v Pařížské i kolem otevřeno.

Raketové nákupy pak probíhají i tak, že pět minut před zavřením obchodu zákazník jenom ukáže na šperk vystavený ve výloze. „Štědrý den znamená nákupy na poslední chvíli a je charakteristický tím, že se ve velmi krátké době výborně prodává jakýkoli sortiment našich šperků,“ popisuje Štěpán Pokluda z Roberto Coin.

Jak navíc zdůrazňuje Silvia Patrová z Bvlgari, už základní balení kousků z luxusních butiků většinou vypadá dostatečně okázale. Stačí jen položit pod stromeček – a těšit se z radosti, kterou luxusní dárek vyvolá.