Vánoce jsou za rohem a kromě rozlévající se záplavy dekorací je to vidět i na nákupním chování Čechů. Proti druhému adventnímu víkendu na stříbrnou neděli většině obchodníků vzrostly tržby. Proti běžnému víkendu jsou i na trojnásobku obratu. Prodávají se hračky, exotické ovoce, maso, fitness náramky nebo pouzdra na mobilní telefony.

Podle Daniely Chovancové, mluvčí Alza.cz, se každoročně opakuje trend, kdy první a třetí adventní víkend dochází ke vzedmutí obratu, naopak o druhém adventním víkendu jsou tržby nižší. Tento víkend Alze oproti loňsku stoupl obrat o více než dvacet procent.

Zákazníci podle ní nejčastěji pořizovali například bezdrátová sluchátka, dárkové kosmetické sady, svíčky či hry na konzole. „Stavebnice Lego, které byly během prvního adventního víkendu nejprodávanější kategorií, již z první desítky vypadly. Naopak novinkou v žebříčku od začátku adventu jsou svíčky a saně a boby,“ doplnila.

Dobře se dařilo prodejcům spodního prádla. „Tento víkend v porovnání s  minulým víkendem máme vyšší tržby asi o 40 procent,“ uvedl spolumajitel Trenýrkárna.cz Ruslan Skopal. Největší zájem je podle něj o spodní prádlo značky Styx.

Mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková sdělila, že jejich zákazníci nejčastěji pořizovali Lego, mobilní telefony, televize, vysavače a notebooky. „Za stříbrný adventní víkend jsme zaznamenali trojnásobné nárůsty objednávek ve srovnání s běžným víkendem. Prodeje rostou ve všech dárkových kategoriích a zákazníci se na náš web už často vracejí na jistotu, kdy přesně vědí, o jaké produkty mají zájem,“ řekla.

Podle mluvčí hypermarketů Globus Anety Turnovské jsou přípravy na Vánoce v plném proudu. „Zvyšuje se zájem o dárky a vánoční balicí papír. Vedle toho zákazníci ve větší míře pořizují ozdoby včetně světýlek. Z  potravin trvá enormní zájem o vánoční máslová těsta na cukroví, ale také o hotové ručně vyráběné máslové cukroví,“ sdělila.

Mluvčí Tesco Václav Koukolíček pak dodal, že kromě ovoce a masa je velký zájem také v kategorii sterilované zeleniny, suchých plodů nebo v kompotech. „Velký zájem zákazníků byl o tomto víkendu i o oblečení, dárkové balení alkoholu. Silné prodeje přetrvávají na rumech na pečení, velmi dobře se prodávají vánoční dekorace a hračky,“ řekl.

Hůře na tom byl portál Slevomat. Podle jeho ředitele Ladislava Veselého letošní předvánoční období není takové jako v předešlých letech ani jako loni. „Zřejmě rostoucí inflace společně s nestabilní covidovou situací a také s hrozícími nedostatky zboží kvůli problémům v dodavatelských řetězcích vytvořily speciální koktejl, který odrazuje české peněženky. Patrné je to na celkových útratách, které tolik nenaplňují očekávané plány,“ sdělil Veselý. Češi tak podle něj spíš váhají a mnozí šetří. Nejprodávanější jsou dárky mezi 500 a 1000 korun, uvedl.