Nový film Klan Gucci měl místo v kulturním panteonu zajištěné už dávno před premiérou. Stačilo uveřejnit trailer, v němž Lady Gaga s přepáleným italským akcentem říká věty jako „Let’s take out the trash“, aby se její lehce ironicky zanícený projev okamžitě dostal do memů, gifů a reakcí. Teď je tady celý film. A s ním už je to trochu komplikovanější.

Gaga v něm hraje Patriziu Reggiani, ženu, která v 90. letech zosnovala úkladnou vraždu svého exmanžela, dědice módního impéria Maurizia Gucciho. Tou však film končí. Režisér Ridley Scott se v adaptaci knihy Sary Gay Forden zaměřuje na mocenský boj uvnitř rodiny o ovládnutí celého brandu.

Rozbroje ve filmu iniciuje právě Patrizia, obyčejná podnikavá dívka, která se za Maurizia (Adam Driver) vdá k nelibosti jeho příbuzných. A pak je všechny poštve proti sobě.

Klan Gucci přichází do kin v době, kdy je na HBO v plném proudu už třetí série nedostižného seriálu Boj o moc, v němž se v rámci jedné rodiny více či méně subtilně soupeři o nástupnictví v mediálním a zábavním konglomerátu. Pokud z anotace čekáte u rodiny Gucci něco podobného, na jemnou psychologii si nechte zajít chuť. Budete se spíš smát. Ale to nemusí být nic špatného. Alespoň na začátku.

Klan Gucci totiž doslova komanduje herecký výkon Lady Gaga, která rodinu i samotný film ovládá hned od prvních minut, kdy se zjeví na absurdně vysokých jehlách, vyrazí lovit na večírek, nebo má, řekněme, velmi živočišný sex s Mauriziem.

Její mimika je výraznější, její pláč je usedavější a její přízvuk je vyhrocenější. Podle některých hlasových koučů zní sice spíš rusky, to ale vůbec nevadí. Pro představu si můžete pustit tohle interview s Donatellou Versace.

Stejně jako v Boji o moc se tady také močí na zem v luxusní pracovně, firemní machinace se ale zároveň řeší prostřednictvím televizní věštkyně.

Ano, ve filmu Klan Gucci je hlavní důvěrnicí Patrizie italská Jolanda, s níž se Gaga koupe v bahně, a kterou hraje Salma Hayek. Je také fajn, že Scott nepotřebuje Patriziu omlouvat a rámovat ji jako hrdinku vláčenou společností, jako to dělají filmy typu Já, Tonya o zneuznané krasobruslařce Tonye Harding.

V jiné scéně chce zase Patrizia ošálit Mauriziova bratrance Paola, jehož představuje k nepoznání namaskovaný Jared Leto v takzvaném fat suitu. Za jeho přízvuk by Italové klidně mohli vytáhnout kartu kulturní necitlivosti. Karikatura Anny Wintour už je zase na hraně maškarního bálu.

Tady se však na takt ve většině hereckých projevů nehraje, proto je zarážející, že snímek ve druhé polovině začne Patriziu upozaďovat s akcentem na Driverova Maurizia, aby se pak následná vražda stala v posledních deseti minutách. Sledovaný soudní proces s Patrizií, v němž by mohla Gaga opanovat soudní síň, pak ve snímku absentuje úplně.

Výsledek tak především působí jako minisérie vměstnaná do půldruhé hodiny, z níž ale zmizela veškerá emocionální i dramatická uvěřitelnost, a zůstaly jen ohraničené výjevy plné hereckého excesu, na něž se lze divácky napojit jen pobaveným úšklebkem. A to tak mamutí stopáž prostě neunese.

Klan Gucci chce také patrně vyprávět o tom, jak jednotliví členové rodiny nechápali, co značka obnáší, popřípadě její hodnotu nahradili penězi, a proto ji zas a znovu ztráceli. To je silné téma, které ale mnohem citlivěji nedávno podala třeba minisérie Halston na Netflixu, v níž zmíněný módní návrhář i kvůli své chamtivosti ztrácel kontrolu nad značkou, již vytvořil, ale která mu už přestávala patřit.

Ve finále tak není moc jasné, o co tvůrcům jde. Lady Gaga už dává rozhovory jak na běžícím páse, v nichž opakuje, že několik měsíců nevycházela z role, což ještě sice nemá kadenci její minulé oscarové kampaně, značí to však, že by zlatou sošku chtěla i tentokrát.

Scott ani scenáristé ji ale vůbec nepodporují, protože proti excentrickým hereckým výkonům staví nevzrušivě lineární a stylově nevýrazné vyprávění, navíc prohnané vybledlým šedivým filtrem a doprovázené tím nejočividnějším soundtrackem s Blondie nebo Donnou Summer.

Tuhle připitomělou telenovelu si ale přes to všechno možná užijete, pokud se ale chcete skutečně ponořit do okolností vraždy módního titána, musíte se poohlédnout jinde. A nemusíte koukat daleko. American Crime Story: Vražda Gianniho Versace, která je k dispozici na Netflixu, je ve své komplexnosti jednou z nejlepších minisérií posledních let. A přízvuky má taky.