skip to main content

Věčnost, věcnost i český narativ. Proč si pořídit fotografii od Terezy Zelenkové

Zdá se vám fotografie pomíjivá či instantní? Esenciální podstata fotografie je ale naopak v dlouhodobosti. Svědčí o tom nadčasové dílo Terezy Zelenkové, jejíž fotografie by neměly chybět ve vaší sbírce umění.

Fotografie doslova zahltila svět a stala synonymem pomíjivého záznamu. Oprostíme-li fotografii od technologie, ukáže se její trvalá hodnota. „Všechny fotografie jsou memento mori,“ píše teoretička fotografie Susan Sontag.

Česká fotografka Tereza Zelenková tíhne k motivům blízkým rané výtvarné fotografii viktoriánského období a inspiruje se prací autorů z počátku 20. století jako Alfred Stieglitz, Josef Sudek nebo Edward Weston. Ve svých černobílých analogových fotografických sériích rozvíjí motivy z klasické literatury a zkoumá lokální historii či mytologie. Jednotlivé snímky inscenuje a zaznamenává způsobem, který divákovi znemožňuje jejich určení v čase a tím se dotýká podstaty času a jeho vnímání.

Tereza Zelenková se narodila v roce 1985, vystudovala fotografii na Westminsterské univerzitě a poté na Royal College of Art v Londýně. Vystavovala převážně v západní Evropě a Spojených státech. Její práci se aktuálně věnuje sólová výstava The Double Room v Campbell House Museum v Torontu. Její fotografie jsou také součástí skupinové výstavy v V&A Museu v Londýně.

Zahraniční prostředí její práci výrazně ovlivnilo, přesto se rodačka z Opavy ve velké míře věnuje i česko-slovenským motivům. Například v souboru „Had, který zmizel v díře ve stěně“, se zaměřuje na mytologii československé krajiny, na jejích snímcích figuruje hrad Houska nebo hrad Čachtice. Místa spojená s legendami Beskyd fotografuje v souboru „Devil’s Table“, v dalším cyklu volně čerpá z románu Babička od Boženy Němcové.

Reklama

Zelenková získala i několik velice prestižních mezinárodních ocenění a její díla jsou zastoupena ve významných světových sbírkách včetně londýnské Saatchi Gallery. 

Komerční zastoupení pro ni zprostředkovává amsterodamská The Ravestijn Gallery. Ceny fotografií se ve světě pohybují kolem 130 tisíc korun v závislosti na rozměru, sérii, způsobu zvětšení a rámování. 

Svou tvorbu také rozšířila i o čtyři autorské publikace, ve kterých fotografie doprovázejí texty. Poslední z nich – The Essential Solitude – vydalo umělecké vydavatelství Void sídlící v Manchesteru. Tereza Zelenková během posledních dvou let žije v Praze, kde zároveň předává své bohaté zkušenosti studentům fotografie na Vyšší odborné škole grafické Hellichova na Malé Straně.