Jen dva ročníky stačily, aby se loni poprvé konaný automobilový festival The Most Classic zařadil mezi nejnavštěvovanější akce spojené s automobilovými veterány v Česku.

Na mostecký závodní okruh na něj během dvou dnů dorazilo k deseti tisícům lidí. V rámci soukromého programu dorazil i prezident Petr Pavel.

Vítěz soutěže elegance

Součástí The Most Classic je i soutěž elegance, která letos měla dva vítěze. Jedním z nich se stal unikátní Talbot Lago T26 GS z roku 1948.

Do Mostu ho přivezl spolumajitel Chropyňské strojírny Robert Kudela. Jeho Talbot-Lago se v Česku objevuje jen výjimečně, jde totiž o vůz v hodnotě stovek milionů korun, který v roce 2015 Kudela mladší koupil se svým otcem Františkem.

Po náročné renovaci se o tři roky později dostal mezi tři nejlepší auta na nejslavnější přehlídce automobilových veteránů v americkém Pebble Beach. Mostecká akce byla teprve třetí, na níž se francouzské auto z roku 1949 představilo českému publiku.

Vítěz číslo dva – Alfa Romeo 6C 2500 SS

Druhým autem, které se dělilo o první místo soutěže elegance, byla vzácná Alfa Romeo 2500 Super Sport po dokonalé renovaci, navíc s výjimečným příběhem, za nímž stojí především zaměstnanci automobilky Alfa Romeo. Ti, aby ke konci války zabránili jejich zničení během bombardování, odvezli několik aut z továrny do stodol vlastních domů.

Karoserie bez motoru díky tomu přestála válku i další desítky let, než se dostala k současnému francouzskému majiteli, který alfu schopnou jet rychlostí až 165 kilometrů za hodinu dokončil a zařadil do své sbírky. Do Česka se Alfa Romeo dostala díky Jakubu Novákovi z Shelby’s garage, který se o zahraniční sbírku stará.

Polygon k dispozici

The Most Classic není jen výstavní akcí veteránů. Majitele aut na festival táhne i možnost zajezdit si ať už na velkém mosteckém okruhu, nebo na trati vytyčené na sousedním polygonu. Auta na uzavřené trati mohou jet na plný výkon, návštěvníci je pak mají možnost vidět v akci.

Tři stovky aut k prohlédnutí

Dvoudenní akce vrcholila v sobotu, kdy se na mostecký polygon sjelo přes 320 registrovaných účastníků aut různého stáří, kategorií zemí původů i hodnoty. Ta se v některých případech počítala v desítkách až stovkách milionů korun. Ke všem automobilům bez výjimky se návštěvníci mohli přiblížit až na dosah a zároveň se o nich pobavit s jejich majiteli.

Nepřehlédnutelná italská ferrari

Na mosteckou akci se organizovaně sjeli i členové českých klubů jednotlivých značek. Vedle zástupců Alpine Cars Praha, Porsche klubu nebo skupinky amerických vozů Dodge Viper budila asi největší zájem účast víc než dvou desítek sportovních Ferrari, které dorazily pod hlavičkou klubu Scuderia Praha Ferrari Classiche.

Návštěva prezidenta

Poměrně nenápadně se mezi auty a návštěvníky objevil prezident Petr Pavel, který na The Most Classic dorazil v rámci soukromého programu. „Věděli jsme předem, že přijede. Protože šlo ale o soukromý program, byla domluva, že to předem nebudeme zveřejňovat. Prezident Pavel má motorky i auta rád, takže u nás nebyl poprvé,“ uvedl za pořadatele festivalu Radek Laube.

Veterány i na závodní trati

The Most Classic po vzoru mnohem slavnější akce Le Mans Classic těží z možnosti využít vedle výstavních ploch i závodní okruh. Druhý den festivalu tak diváci mohli sledovat ostré závody rakouského seriálu historických aut Histo Cup, ve kterém v několika kategoriích bojovala víc než stovka aut z druhé poloviny 20. století.

Příští rok znovu

„Mám velkou radost, že se nám akce povedla, a do příštího roku budeme intenzivně pracovat na jejím dalším rozvoji. Těší nás, kolik lidí dorazilo a jaký zájem akce vzbudila. Osobně jsem také velkým fanouškem historických vozů, a proto se naše aktivity v tomto směru neomezují jen na autodrom,“ říká Josef Zajíček, majitel Autodromu Most.