„Teď je ideální příležitost,“ odpoví Finn Hansen sebejistě na moji otázku, zda nemá obavy otevírat butikový zámecký hotel s finediningovou restaurací uprostřed pandemie.
„Před pár lety byl gastro a hotelový trh přeplněný, protlačit se do konkurence by bylo extrémně náročné. Teď se vše restartuje a máme jedinečnou příležitost vybudovat vše od nuly. Byť to ještě pár měsíců bude nejspíš těžké,“ říká téměř bezchybnou češtinou dánský podnikatel, který Česku říká doma už dvě dekády.
Odsud taky vybudoval úspěšnou firmu Bath Deluxe, která vyrábí a prodává koupelnový nábytek i sanitu a aktuálně působí na jedenácti evropských trzích. Spolu s Finnovou českou manželkou Markétou teď sedíme v knihovně na zámečku v Trnové, jehož majiteli se stali docela spontánně.
Satelit u Prahy je sám knihovnou těch nejzběsilejších ukázek podnikatelského baroka. Tady uvnitř vás ale vše ujišťuje, že svět je stále v pořádku. Ve skleničkách s vínem se odráží oheň z krbu, poklidnou atmosféru dotvářejí stohy knih i cinkání příborů a tlumený hovor z přilehlé restaurace.
Tak nejspíš vypadá dánské hygge nebo taky česká domácká pohoda, stěžejní ingredience hotelového konceptu na Chateau Trnová, který před pár měsíci Markéta a Finn Hanssenovi otevřeli prvním hostům.
„Sami bydlíme poblíž, takže jsme tudy často jezdili s dětmi na kole, aniž by nás napadlo, že za zdí a věčně zamčenou bránou se skrývá takový poklad,“ začíná Markéta Hanssen vyprávět příběh, který má kořeny dvanáct let v minulosti.
Tehdy ještě bezdětný pár náhodou narazil na Šumavě na zámek na prodej. „Naštěstí jsme ho nekoupili, teď vidím, že by to s třemi dětmi bylo logisticky nereálné,“ přidá se k hovoru Finn. Jenže zámek jim uvázl v paměti a v té Finnově se spojil i se vzpomínkou na dětství, kdy jeho rodiče pracovali jako správci podobného zámku na ostrově Mors.
Když pak Hanssen během loňského lockdownu jednou večer brouzdal po internetu, náhodou objevil, že je na prodej zámek jen pár kilometrů od nich. A pak věci nabraly spád skoro jako z pohádkových příběhů: koncem loňského zářÍ přijeli na první prohlídku, oba se do zámečku z 18. století zamilovali, v prosinci převzali klíče a za půl roku z něj udělali výjimečné místo.
„Razím heslo, že když něco chcete udělat, udělejte to hned,“ usmívá se Finn Hanssen mému překvapeně zdviženému obočí. Ale vzápětí dodá, že spolu s nadšením je provázel i kus štěstí, když narazili na kvalitní stavební firmu, která měla volnou kapacitu, a když rekonstrukci stihli o chlup dřív, než ceny materiálů i práce vyskočily o desítky procent.
Přestože zámek byl ve slušné kondici (předchozím majitelem byl exministr Ivan Pilip), Hanssenovi to vzali od podlahy, poničené předchozími svatebními večírky, až po talíře a závěsy. Veškeré vybavení si vybírali manželé sami: pro mnoho kousků si dojeli do Dánska, odkud Markéta Hanssen vozí do Česka designové doplňky. Zámecké koupelny jsou pak plné výrobků Finnovy firmy.
Zatímco interiéry v přízemí mají díky historizujícím replikám i starožitným kouskům tu pravou zámeckou atmosféru, v horním patře dostal víc prostoru soudobější design. „Chtěli jsme, aby si tu v uspěchaném životě každý našel chvilku klidu, aby u nás příjemný víkend mohl strávit zamilovaný pár, rodina s dětmi i kolegové z práce,“ provází mě zámkem Markéta Hanssen.
Přestože ze všeho sálá osobní dotek majitelů, o vlastním bydlení na zámku prý neuvažovali ani na chvíli. „Oba jsme zámek od začátku brali jako společný byznysový projekt, ale slučovat jej s rodinným životem, to by nás příliš limitovalo,“ kroutí oba manželé hlavou.
Asi i proto, že původně měli v plánu soustředit se v Trnové na firemní eventy a svatby. Jenže osud jim zprostředkoval další šťastné setkání. Kuchař Pavel Veltruský vařil třeba pro Julii Roberts, ale znát ho můžete i vy z brněnských Popůvek, kde vedl kuchyni Restaurantu Signature, nebo z pražské La Gare. Dnes má pod palcem kuchyni na Trnové, z které se postupně stává srdce nejen domu, ale i byznysového konceptu Hansseových.
Byť původně kuchyně, natožpak restaurace nebyly vůbec plánu a Hanssenovi počítali pouze s jednoduchou přípravnou pro cateringový servis. Jenže… „Byli jsme překvapeni, že podobně jako my sami o zámku nemá tušení ani řada místních,“ vzpomíná Markéta Hanssen, jak po Trnové roznášeli se syny do schránek letáčky. A jelikož jídlo je často nejpřímější cesta k lidem, rozhodli se otevřít restauraci, která přiláká nejen místní, ale stane se kulinárním lákadlem, za nímž rádi dojedou hosté i z centra Prahy.
Plánů mají Hanssenovi plnou hlavu – zámek je prostor, kde je stále co dělat a co zlepšovat. Čeká je rekonstrukce bazénu, Markéta mluví o floristických kurzech, které by chtěla vést v obchůdku v přízemí, a pokud vše půjde, někdy ve vzdálené budoucnosti by možná přicházela v úvahu i přidružená řemeslná výroba.
Klíčová je ovšem pro Hansenovy pohoda, která se následně přenese i na zákazníky. „Tenhle projekt je spíš pro srdce, než pro kapsu,“ konstatuje Finn Hanssen s tím, že minimálně na startu bude Trnovou dál dotovat jeho koupelnový core byznys.
„Covid nás opravdu nastřelil, zejména ve Skandinávii, kde je střední cenový segment trhu, na kterém se pohybujeme, mnohem rozvinutější než v Česku. Naše produkty tam prodáváme v hobby marketech, jako je Bauhaus. Místní zákazníci jsou zvyklí nakoupit tam koupelnové vybavení za sto tisíc korun, kdežto v Česku v tomto obchodním kanálu produkty v podobné cenové hladině vůbec nenajdete,“ říká Finn Hanssen.
Nicméně budoucnost retailu vidí zejména v e-commerce nebo v hybridních modelech prodeje. „Letos si chceme na dánském trhu pilotně otestovat samoobslužný showroom, do kterého se dostane zákazník přes QR kód, aby si produkty fyzicky osahal a pak objednal přes e-shop,“ nastiňuje Hanssen plán, který by měl být základem další expanze.
Pohodu a zázemí pro ni bude určitě hledat mezi rodinou, přáteli a hosty na Trnové.