skip to main content
CPI

Vítkovi roste ziskovost i dluhy. Za loňský rok vydělala CPI přes osm miliard

2 minuty čtení

Na jedné straně vinou covidu zavřené hotely a obchodní centra, na straně druhé významné rozšíření nemovitostního portfolia a spolehliví nájemníci, kteří pomohli kompenzovat ztráty. Pro byznys druhého nejbohatšího Čecha Radovana Vítka to bylo náročných dvanáct měsíců, přesto jeho CPI Property Group hlásí za rok 2020 kladné výsledky.

Čistá hodnota aktiv skupiny zůstala stejně jako v předchozím roce na 5,1 miliardy eur (133 miliard korun). Zisk EBITDA meziročně stoupl o šestnáct procent na 338 milionů eur (8,8 miliardy korun) a celková hodnota nemovitostního portfolia skupiny meziročně vzrostla o třináct procent na 10,3 miliardy eur (268,9 miliardy korun).

Reklama

To hlavně díky nákupu osmi kancelářských budov ve Varšavě v hodnotě 800 milionů eur (20,9 miliardy korun) a třetinového podílu v realitní skupině Globalworth za 680 milionů eur (17,8 miliardy korun).

„Klíčovou roli v tom, že se nám v loňském roce dařilo, má diverzita našeho portfolia, které je rozkročené přes několik zemí a do různých segmentů,“ komentuje oficiální výsledky CPI generální ředitel Martin Němeček.

K pozitivním číslům jako vždy přispívá zvláště berlínské portfolio, kde během loňska vzrostly nájmy o 0,8 procenta. Celkově se podle zveřejněných výsledků CPI podařilo ve všech jeho nemovitostech vybrat 95 procent smluvního nájemného.

Reklama

Přestože skupina intenzivně nakupovala, podařilo se jí udržet na uzdě poměr zadlužení. Během posledního roku třikrát vydala dluhopisy, které jí pomohly s expanzí. Poměr zadlužení vůči majetku (LTV) za minulý rok vystoupal na 40,7 procenta, což je oproti předchozímu roku nárůst o 4,5 procenta. Čistý příjem z obchodní činnosti zůstává srovnatelný s rokem 2019 a dosáhl výše 334 miliard eur. 

Starosti vloni Radovanu Vítkovi dělaly hlavně jeho hotely, kterých má CPI čtyřiačtyřicet v sedmi zemích a které zůstaly po většinu roku zavřené. „Věřím, že až to bude bezpečné a začne se cestovat, budou mít lidé velkou potřebu někam vyrazit a tenhle segment se zotaví. Podobě očekáváme, že se postupně vrátí i do nákupních center,“ vyhlíží světlejší zítřky Němeček.

„Na některé nájemce obchodních center současná situace těžce doléhá, ale stále vnímáme jejich odhodlání otevřít obchody, až to bude možné. Případy značek Pietro Filipi či Blažek jsou známé, žádné masivní insolvence ale zatím nezaznamenáváme,“ dodává výkonný ředitel CPI.

I tak se společnost snaží retailovým nájemcům ulehčit situaci prostřednictvím slev na nájemném, které se za rok 2020 vyšplhaly na 12,1 milionu eur (316 milionů korun). Samozřejmě jde o zachování budoucího byznysu a pomoc především obchodníkům, jak zvládnout aktuální covidovou situaci.

Reklama
Reklama