skip to main content
Český byznys

Voda jako víno. Nevyužíváme všechny možnosti, říká vodní someliér

Není voda jako voda. Když se o ni lidé budou zajímat více, může jim zlepšit život. V Česku však chybí hlubší pohled na vodu, myslí si Jan Vokurka, zakladatel výrobce sirupů Kitl – a také čerstvý držitel mezinárodní certifikace vodního someliéra, kterou získal jako dost možná první v republice.

„Svět vody je pestrý a já ho chtěl více poznat v globálním měřítku,“ vysvětluje Vokurka, proč se rozhodl netypického kurzu zúčastnit. „Činnost vodního someliéra ale zdaleka nespočívá jen v jejím ochutnávání a vybírání vhodného typu k jídlu,“ zdůrazňuje.

„Učili nás servírování, hydrogeologii, chemické záležitosti, legislativu, ale také marketing a prodej,“ ohlíží se za čtrnáctidenním školením, které by v budoucnu rád naordinoval dalším pracovníkům ve firmě.

Reklama

Vokurku, aktuálního držitele titulu EY Podnikatel Libereckého kraje, totiž k absolvování kurzu nepřiměla jen zvědavost, ale zejména další podnikatelské záměry.

Kitl v srpnu 2018 koupil Vratislavickou kyselku, z níž po rozsáhlé rekonstrukci letos udělal své nové sídlo. V plánech ovšem počítá i s tím, že vedle linky na sirupy by v horizontu několika let měla vyrůst i linka na minerální vodu. Ta se v historickém areálu mezi Libercem a Jabloncem stáčela naposledy v první desetiletce tohoto století.

„Uvědomil jsem si, že tuzemský trh s minerální vodou je velmi jednostranný. Vůbec nevyužíváme všechny možnosti, které bychom mohli,“ říká severočeský podnikatel, přičemž v tuto chvíli nechce být konkrétnější.

Reklama

Prozatím tak není zřejmé, kdy a v jaké podobě se „lahodná voda s nízkou mineralizací“, jak vratislavickou kyselku popisoval zakladatel české hydrogeologie Ota Hynie, dostane na prodejní pulty.

Expanzivní myšlenky Kitlu, jehož sirupy se využívají pro výrobu „domácích limonád“ v gastro podnicích po celé republice, ještě posilují ekonomické výsledky. Firma roste a dařilo se jí i v časech pandemických, když tržby meziročně stouply o zhruba pětinu na 89 milionů korun.

Podobné tempo růstu navíc udržuje i letos. Pokud budou prodeje pokračovat stejně jako v první polovině roku, obrat by se mohl zastavit poblíž stamilionové hranice – lehce nad plán.

Kurz, konaný pod záštitou mezinárodní organizace The Water Sommelier Union, absolvoval Jan Vokurka v první polovině července v německém Mnichově, kde se jej dosud žádný jiný Čech nezúčastnil.

Kromě bavorské metropole pořádá organizace totéž školení dále jen v Jižní Koreji a na Tchaj-wanu, kde však neprobíhají v angličtině, nýbrž v korejštině a mandarínštině. Lze se tak domnívat,  že šéf Kitlu je skutečně prvním certifikovaným českým akvasomeliérem.

Degustace vody nicméně u nás není úplnou novinkou. Dlouhodobě se jí věnuje a rozšiřuje vědomosti o tomto oboru například someliér a F&B manažer hotelu Mandarin Oriental Pavel Winter.

Celý příběh Jana Vokurky si můžete přečíst v tištěném vydání Forbesu ze srpna 2020.

Reklama
Reklama