Volkswagen odhalil své první auto, které bylo od počátku vyvíjeno jako čistě elektrické. Všechny detaily včetně ceny začínající kolem 780 tisíc korun zveřejnila automobilka na právě probíhajícím autosalonu ve Frankfurtu. Auto je na počátku výroby osazeno bateriemi, které zvládnou dojezd 420 kilometrů podle reálnějšího cyklu měření WLTP. Později přijde i verze s 550 kilometry.

Maximální rychlost je omezena na 160 km/h, zrychlení zatím automobilka oficiálně neuvádí, ale mělo by být kolem 12 vteřin. Maximální výkon je 150 kW. Ve srovnání s nejprodávanějším elektrickým autem světa, Nissanem Leaf, má tedy ID.3 vyšší maximální rychlost, nižší cenu a zhruba srovnatelný dojezd. Podobně velká kompaktní Tesla 3 je naproti tomu podstatně výkonnější, ale také minimálně o 200 až 300 tisíc korun dražší. Navíc pochopitelně bez servisního a prodejního zázemí gigantu VW za zády.

Nabídka elektromobilů každopádně roste a Volkswagen právě odhaleným modelem startuje celou rodinu ID, tedy vozů, které jsou na speciální podvozkové platformě vyvíjeny pouze jako elektrické. To umožňuje například vynechání středových tunelů vedoucích autem, čímž vzniká více místa uvnitř a také plochá podlaha. V ní jsou uloženy baterie, čímž je dobře rozložena hmotnost mezi přední a zadní část vozu. Motor je v případě ID.3 uložen v prostoru zadní nápravy. Tím se Volkswagen vrací k zadnímu pohonu, tedy uspořádání, které automobilky začaly hromadně opouštět v 80. letech.

Volkswagen ID.3 bude mít záruku na baterie osm let a ujetí 160 tisíc kilometrů. V rychlonabíječce by měla jít načerpat elektřina na dojezd 290 kilometrů za zhruba půl hodiny (nutný výkon 100 kW). Celková využitelná kapacita akumulátorů v první generaci modelu je 58 kWh, později se počítá i s verzí pro delší dojezd, která bude mít kapacitu baterií 77 kWh, a zvládne tak ujet přes 500 kilometrů.

Model ID.3 má být po vzoru VW Brouk či klasické dodávky Transporter (Volkswagen na ně odkazuje tím, že nemá vepředu na kapotě mřížku chladiče a místo ní je velké logo VW) také praktický. Nabízí tak mezi elektromobily ojedinělé tažné zařízení (například na držák na jízdní kola) a kufr v objemu 385 litrů, což je pro srovnání o trochu více, než má krátká Škoda Fabia. Zcela nové má být také ovládání, jemuž budou vládnout dotykové displeje a dotyková tlačítka (s výjimkou stahování oken a pouštění výstražných světel).

První auta budou doručena zákazníkům v polovině příštího roku a vyrábět se budou v saském Cvikově, tedy ve městě, kde za socialismu vznikaly trabanty.