Češi se vrací do vzduchu. Aerolinky operující v Česku hlásí na červen velký návrat pravidelných linek a nebe obsadí i charterové lety plné dovolenkářů. Jen z Prahy během června půjde odletět do více než 70 destinací.

Ještě před čtrnácti dny bylo procházení halami pražského letiště podobně smutné jako během uplynulého roku. Odbavením i bezpečnostní kontrolou se sice dalo projít během dvaceti minut, ale cestu k nástupnímu gatu lemovaly obchody bez zákazníků a zavřené restaurace. Červen ale přináší změnu.

Ryanair do poloviny měsíce obnoví lety do dvanácti míst, Smartwings vedle charterových letů pro cestovní kanceláře během června spouští provoz na osmnácti linkách, České aerolinie začnou létat na Maltu, na Island nebo do Amsterodamu. Provoz na pražském letišti obnovují i maďarští Wizz Air, němečtí Eurowings nebo španělská Iberia.

„Z Prahy během tohoto měsíce půjde odletět přímo do více než 70 destinací, které nabídne 30 aerolinek,“ říká Klára Divíšková, mluvčí Letiště Václava Havla Praha. Jejich aktuální seznam najdete zde.

Nejčastěji budou cestující na Ruzyni nastupovat do letadel společnosti Smartwings, které vedle linkových tras charterovými lety hlavně do Středozemí vozí naprostou většinu klientů českých cestovek.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Návrat Čechů do letadel už naznačovala čísla z posledních měsíců. Během dubna pražské letiště odbavilo 102 tisíc cestujících, což ve srovnání s březnem znamenalo nárůst o patnáct procent. V následujících měsících sice čísla ještě výrazně porostou, ale navazovat na předpandemický stav půjde jen těžko.

Pro srovnání – v pátek 28. června 2019 letiště Praha za jediný den odbavilo 71 tisíc lidí a jen během srpna stejného roku celkem skoro dva miliony lidí. Denní průměr za celý předloňský rok dosáhl 49 tisíc lidí. Největší zájem byl přitom o cesty do Velké Británie.

Tohle všechno je ale minulost, kterou vymazal covid-19. Pracovní cesty a několikadenní výlety v Evropě prakticky přestaly fungovat, takže prvenství Spojenému království přebrala Dubaj. Mezi nejoblíbenější země se zařadily Egypt a Španělsko. A hodně se létalo i do Amsterodamu, odkud většina turistů přestupuje na další lety.

55 %

O tolik pražskému letišti loni klesly příjmy z neleteckého obchodu

Pro pražské letiště úbytek letů a cestujících samozřejmě znamená obrovské ztráty. „Podle předběžných výsledků odhadujeme za uplynulý rok pokles výnosů v celé oblasti neleteckého obchodu letiště přibližně o 55 procent v porovnání s rokem 2019,“ uvedla bez konkrétní částky mluvčí letiště.

Hospodářské výsledky za rok 2020 Letiště Václava Havla Praha ještě neoznámilo, ale v zimě předseda představenstva letiště Václav Řehoř hovořil o odhadu propadu ve výši 460 milionů korun. Ztráta se pak prohlubovala i během letoška. Druhá polovina roku by mohla přinést změnu.

Život se vrací také na regionální letiště. V pátek odpoledne po uvolnění opatření proti koronaviru odletěl z Brna první přímý let do Londýna. Z jihomoravské metropole lze pravidelnými sezonními lety zamířit také do Bulharska, Egypta a Turecka nebo na ostrovy Zakynthos, Rhodos, Krétu, Kos a Korfu. Na červenec je v plánu i linka do Bergama.

„Rozjezd sezony sledujeme po měsících temna s velkým očekáváním a naplněni optimismem. Tak jak to nyní vypadá, letošní letní sezona by mohla být minimálně poloviční proti rekordnímu roku 2019,“ uvedl Jakub Splavec, mluvčí letiště, které podle ČTK za loňský rok očekává ztrátu 60 až 75 milionů korun.

S očekávaným nárůstem cestujících je hlavně na pražském letišti potřeba počítat s tím, že během letních měsíců poroste i doba, kterou zabere odbavení. Mluvčí letiště proto apeluje, aby cestující nepřicházeli na poslední chvíli. 

„I nadále by cestující na letiště měli dorazit dvě až tři hodiny před odletem. Při odbavení se ověřují veškeré vstupní podmínky, které se velmi často mění. Zároveň se kontroluje i potvrzení o negativním výsledku testu na covid-19,“ upozorňuje Divíšková.

Pražské letiště cestujícím proto nabízí i komerční odběrové místo, kde se cestující můžou nechat otestovat před příletem i při návratu. Před cestou je ale potřeba počítat s tím, že se na otestování může čekat a nějakou dobu zabere i vyhodnocení testu.

Klára Divíšková také upozorňuje na povinnost pohybovat se po letišti s respirátorem, dodržovat rozestupy a dezinfikovat si ruce. Letiště se cestující snaží chránit i dezinfekcí ozonem, testuje dezinfekční zařízení pro eskalátory a snížilo například i kapacitu autobusů, které vozí pasažéry k letadlu.

Jak letiště, tak i aerolinky se snaží zmírnit obavy z nákazy během letu. V letadle tomu pomáhá filtrace vzduchu s HEPA filtry, které zachytí téměř 100 procent mikročástic různých druhů bakterií a virů, a to včetně koronaviru. Během dvouhodinového letu se tak vzduch v kabině „propere“ přibližně čtyřicetkrát.

Stejně jako na letišti, tak i v kabině letadla je potřeba mít nasazený respirátor. Některým aerolinkám stačí, když mají cestující jen zdravotnické roušky. Jde například KLM, Emirates, Ryanair nebo Swiss. Výjimku mít respirátor také mají obvykle děti. Při letech se Smartwings je tak respirátor povinný u cestujících od 16 let.

Na novou situaci ve srovnání s předchozími roky musejí být cestující připraveni i při cestě zpět. Při návratu z většiny zemí vláda požaduje negativní test na covid-19 a po příletu je potřeba ještě předložit papírový nebo elektronický příjezdový formulář.

Vyplnit ho lze i na telefonu, případně na počítačích připravených přímo na letišti. Jejich počet ale není velký, takže se u nich tvoří fronty. Vyplňovat ho nemusejí jen ti, kteří do Česka přiletěli ze země, kde je jen velmi malá pravděpodobnost nákazy. Jejich aktuální seznam je na webu ministerstva zahraničních věcí.