Je to návrat, na který nejlepší český akrobatický pilot Martin Šonka čeká od roku 2019, kdy nečekaně skončil seriál Red Bull Air Race. Letos v létě má totiž létání mezi nafouknutými pylony zažít obnovenou premiéru. Pokud se to stane, Šonka u toho nebude chybět.

Anglie, Indonésie, Malajsie, Austrálie. To mají být místa, kam by měl Martin Šonka ještě do konce roku vyrazit bojovat o vítězství v letecké formuli 1. S sebou pak poveze tým, který ho roky doprovázel i v rámci závodů Red Bull Air Race.

Není to první pokus, jak oživit finančně náročnou show, kterou například v Portu nebo Budapešti sledovalo přes půl milionu lidí přímo na místě a další desítky milionů v televizi po celém světě. Veškeré snahy ale zatím ztroskotaly, k čemuž významně přispěla i pandemie covidu.

Martin Šonka věří, že tým složený z lidí, kteří se podíleli na původních závodech, to už teď zvládne. Sám tomu hodlá přizpůsobit i zbytek sezony, kdy se pro něj Air Race a souboje s jedenáctkou dalších pilotů včetně jedné ženy stane znovu prioritou. „Chci soutěžit, chci zase vyhrávat,“ říká pilot, který si v roce 2019 musel hledat nové uplatnění.

Kvůli Red Bull Air Race totiž před lety opustil post pilota armádních gripenů a veškerou energii roky věnoval soubojům ve vzduchu v rámci sportu. To vyvrcholilo v roce 2018, kdy se konečně stal mistrem světa. Možnost prvenství obhájit už ale nedostal.

Když pak Red Bull Air Race přestal existovat, začal Šonka pracovat jako letecký instruktor. Kromě toho vyučuje i na Univerzitě obrany a pracuje jako zkušební pilot u výrobce letadel Zlín Aircraft, který je i jeho dlouholetým sponzorem. Letos se navíc konečně rozjíždějí různé letecké show, která mají vystoupení Martina Šonky jako jeden z hlavních taháků.

Šonkův tým teď musí na závody Air Race, které by se měly konat už během léta, připravit letadlo a dát dohromady dostatečné množství peněz. Jedna sezona s osmi závody po celém světě totiž vyjde na nižší desítky milionů korun.

Zatímco v rámci Red Bull Air Race peníze sponzorů, kteří podporovali jednotlivé týmy, tekly přímo k pořadateli, který je pak přerozděloval, nově to bude jinak. Základní náklady sice dál bude platit pořadatel, ale už ne v takovém rozsahu, jak byli piloti a jejich týmy zvyklí. 

P.H. Excel
Vydání Forbesu P.H. Excel

„Větší část peněz si budeme muset od sponzorů sehnat sami. Na druhou stranu ale zůstanou jen nám,“ vysvětlil Šonka, jemuž už podporu potvrdil například výrobce nápojů Red Bull, čínský gigant Huawei nebo domácí Zlín Aircraft. I tak ale Šonka hodlá oslovovat další firmy, které by měly zájem se do letecké show zapojit.

Důležité bude je přesvědčit, že Air Race skutečně obživne, nad čímž i teď visí otazník. Například proto, že závody v britském Goodwoodu mají být už za dva měsíce, ale vstupenky pořadatel stále neprodává a termín závodů není ani vypsaný v kalendáři akcí slavného multifunkčního areálu na jihu Anglie v hrabství Sussex.

Martin Šonka ale věří, že se letecký cirkus podaří znovu rozjet. „Chci zase závodit a doufám, že se to povede. Nic jiného nezbývá. Když to nerozjedou, tak náš sport v takhle divácky zajímavé podobě existovat vůbec nebude,“ říká s tím, že se je připravený vyjít organizátorům vstříc, jak to jen bude možné.

I když se plán podaří splnit, do tohoto závodu se nezapojí Petr Kopfstein, druhý Čech, který soutěžil v Red Bull Air Race. Kopfstein totiž počítá s účastí v konkurenčním seriálu, který má jméno Saudi Air Race.

První závod by měl proběhnout v saúdskoarabské metropoli Džidda, kde se jezdí i formule 1. Pokud bude komerčně úspěšný, mělo by následovat pět dalších klání v blízkovýchodním regionu. Přestože v budoucnost Saud Air Race věří Kopfstein víc, i tenhle projekt je zatím jen na papíře. 

„Mluví se o tom, že by se mělo letět v závěru roku, ale už je mi hloupé slibovat, že něco bude, když to není stoprocentní. Nejdřív to zabrzdil covid, teď jsou problémy kvůli válce na Ukrajině…,“ připouští Kopfstein.