Tomáš Brzobohatý pracoval v mnoha zemích světa, v současné době žije v Paraguayi, kde buduje pobočku globální firmy Milvik, která prodává takzvané mikropojištění. Na Forbes.cz bude psát o tom, jaké příležitosti pro byznys čekají na Čechy v zemích, kde mnoho českých firem zatím nepodniká.


Luxusní zboží a salony krásy. Jižní Amerika touží po tom, co nemá. A v tom tkví příležitost pro byznys. Zvlášť pro nás, cool Evropany. Níže najdete několik základních rad, jak v Jižní Americe začít.

Lidé tu rádi platí za kvalitu a luxus

Většina jihoamerických zemí v posledním desetiletí nevídaně rostla. Ve společnosti, ve které tradičně převládají značné sociální rozdíly, je čím dál silnější střední třída. Všechny vrstvy společnosti pak spojuje ochota utrácet – a to i za cenu zadlužení. Platí tu stejný fenomén jako v Česku. Značkové zboží je v Jižní Americe často dražší než na velkých trzích v západní Evropě i USA.

Zákazníci rádi zaplatí vysokou cenu za zboží, které dosud kupovali jen při svých prázdninových výletech do Miami. Zájem o prémiové zboží přiživuje zdejší kult krásy. Péči o svůj zevnějšek věnují místní krásky velké množství času i peněz. Každým dnem otevírají nová kadeřnictví, salony krásy a fitcentra. Nízká citlivost na cenu a nepříliš konkurenční prostředí – to dovoluje obchodníkům účtovat si ceny s nemalou přirážkou.

Možnosti: Využijte svých jedinečných schopností a původu. Ano, Evropa má v Jižní Americe obecně dobrou reputaci, je exotičtější než Spojené státy a přináší spoustu “cool trendů”. Pokud máte trenérskou licenci pro na místním trhu nepříliš známý sport a schopnost nadchnout pro něj nové zájemce, využijte to! Ať už je to outdoor, stavba lanových center nebo různé služby ve fitcentrech. A další věc: Rodiče chtějí dopřát svým dětem kvalitní hudební a umělecké vzdělání, takže pokud máte schopnosti v těchto oborech, můžete uspět. Velmi výnosným podnikáním jsou také gastronomické a hlavně sommelierské kurzy. A pokud víte, jak založit minipivovar, je vyhráno.

Nemusíte ale nutně vynikat pouze v “kreativní oborech”. Univerzit nabízejících dostupné a kvalitní technické vzdělání je málo a po jejich absolventech je značná poptávka. Mladí španělští a portugalští profesionálové v době hospodářské krize objevili díru na místním trhu, ale příležitosti pro české techniky, stavaře, chemiky a Iťáky stále jsou.

Pár tipů do začátku

– Nutná je alespoň konverzační znalost španělštiny nebo portugalštiny. Ani jeden z těchto jazyků není extrémně složitý, během několikatýdenního intenzivního kurzu lze konverzační úrovně dosáhnout. Ideální příležitost pro zlepšení jazyka je salsa – nebo fotbal.

– Při první návštěvě místní restaurace či lékárny si okamžitě všimnete značné přezaměstnanosti, nízké produktivity a špatné organizace práce. Na tohle je podstatné se zaměřit. Pokud tu začnete podnikat, musíte nastavit atraktivní odměny a další opatření.

– Skupina potenciálních zákazníků pro luxusní zboží je ale hlavně v menších a chudších zemích, jako je Paraguay, relativně malá. Příležitosti jsou tu v masovém segmentu, tedy pro širší nižší a střední vrstvu společnosti. Místní podnikatelé často nevěří, že levné produkty a služby určené pro masový trh mohou být ziskové – a proto tu bývá nižší konkurence.

– Jednou se zemí, kde je spousta příležitostí a o které byznysmeni tolik neuvažují, je Chile. To má stabilní ekonomiku a místní vláda vytvořila tento program, který má přilákat podnikavce z celého světa.

– Hlavní byznysová centra jsou ale Sao Paolo a Buenos Aires. Českým vývozcům může pomoci například firma South American Connection s kontakty v andském regionu.


Jen málo českých firem se snaží prorazit na jihoamerické trhy. Podařilo se to třeba společnosti MMCité, která vyrábí doplňky veřejného prostoru – stojany na kola, zastávky MHD či odpadkové koše. Lavičky od této firmy nyní stojí i na jedné z nejkrásnějších přímořských promenád v Brazílii – v městě Salvador.

Salvador