skip to main content
Byznys

Všechno je to v datech. Jak se pražský startup Dateio dostal do telefonů milionu z nás

„Když navštěvujete stránky Lamborghini, Ferrari a Porsche, je to sice pěkné, ale my vidíme, že nakonec stejně platíte za servis Škody,“ přibližují Ivan Dovica a Ondřej Knot svůj nápad podívat se trochu blíž na data, která o nás sbírají banky.

Se svým technologickým startupem Dateio pomáhají bankám s odměnami pro klienty, které by si jinak musely složitě tvořit samy. Pokud tedy platíte kartou a získáváte za to od své banky nějaké výhody nebo slevy, je tady velká šance, že v tom má prsty právě Dateio. „Odstraňujeme přežitek, že člověk musí nosit nějaké kupony nebo věrnostní kartičky, všechny speciální nabídky jsou schované přímo ve vaší kartě,“ vysvětluje Dovica a hrdě mi ukazuje apku Airbank, kde se Dateio schovává pod ikonkou „odměny“.

Stejně tak najdete software z dílny pražského startupu i jako klient České spořitelny nebo Unicredit.

Reklama

Nápad přišel v roce 2013. Tehdy mapoval Ondřej Knot pro svého tehdejšího klienta inovace v oblasti fintechu a shodou náhod narazil na podobný projekt v zahraničí. „Přišlo mi to jako úžasný nápad. Jde totiž o využití dat, která do dneška nikdo moc nevyužíval a přitom mají obrovskou hodnotu. Čím dál jsem nad tím tehdy přemýšlel, tím víc jsem si říkal, že prostě není možné, aby to nefungovalo,“ vzpomíná podnikatel a odbíhá pro kávu do vedlejší místnosti.

Ondřej Knot a Ivan Dovica ve svém sídle na pražském Andělu

Než se ale fintechové firmě začali zakladatelé věnovat naplno, uplynulo ještě pár měsíců. První banka, které se myšlenka zalíbila, na sebe nechala čekat něco přes rok. S UniCreditem na palubě ale přišel zlom a mladí podnikatelé se mohli začít propojovat s obchodníky a nabízet produkt, který v té době ještě skoro nikdo neznal. „Lidé, na kterých jsme náš produkt ze začátku testovali, se nemohli odnaučit hledat nějaké kupony. Zvládli školení a prošli jsme s nimi celý proces, ale když měli v obchodě platit, začali v aplikaci hledat slevový kód,“ směje se Knot, zatímco se znova usazuje na sedačce v předsíni svého openspacu.

Původně dvojice přišla s funkcí, kdy si nakupující aktivoval u své banky cashbackovou nabídku, která se mu zlíbila. Nabídka se tak spojila s kartou a v momentě, kdy zákazník zaplatil za nákup, obdržel automaticky určitou sumu zpět na účet. Za nákup v hodnotě 300 se mu například vrátilo 30 korun.  Tohle byla původní myšlenka, dnes už toho Dateio zvládne mnohem víc. Konečným cílem je propojení řešení s už existujícími věrnostními programy. „Myšlenka je taková, že když dnes nakupujete jako člen nějakého věrnostního klubu, při každém nákupu musíte pípnout kartičkou a až pak zaplatíte. V našem světě to bude fungovat tak, že jen zaplatíte kartou. Všechny plastové věrnostní kartičky, které máte v peněžence, se vám scvrknou do jedné, platební karty,“ popisuje nadšeně Dovica.

Reklama

Kluci, kteří se původně věnovali consultingu, jsou už dnes pionýři v card-linked marketingu u nás a postupně expandují do světa. Loni se do nich rozhodla investovat i mateřská společnost České spořitelny, bankovní skupina Erste, která v rámci investiční dohody integrovala Dateio do mobilního bankovnictví George Go. Startup má tak nově na dosah miliony nových klientů, včetně těch České spořitelny a brzy míří na další trhy, kde Erste působí: do Rakouska, Chorvatska a Maďarska. Pro bankovní skupinu šlo tehdy o vůbec první investici do fintechové společnosti, vykoupila část původního podílu venture kapitálového fondu J&T Ventures. Dnes drží v Dateiu 22procentní podíl. Zbývající 11,7procentní podíl vykoupila Airbank. Více než 13 procent má v Dateio i dceřiná společnost O2, Bolt Start Up Development.

Data platebních transakcí jsou tu strašně dlouho. Jen je nikdo nezačal používat

Ivan Dovica s Ondřejem Knotem svoji práci ale berou pořád spíš jako analytiku než jako marketing. „Všechno je to v datech,“ tvrdí Knot. „Je doba datová, všechno se analyzuje, všechna data se sbírají. A data z platebních transakcí tady jsou už strašně dlouho. Jen v nich nikdo neudělal pořádek a nezačal je používat,“ doplňuje druhý ze zakladatelů. Veškeré citlivé údaje přitom zůstávají v bance.  

Předplatné Forbesu

Po sedmi letech fungování je tak dnes Dateio o dvě země zkušenější, 40 zaměstnanců větší, a Ivan Dovica s Ondřejem Knotem stále stejně optimističtí. Aby taky ne. Jejich službu má aktivovanou milion uživatelů, měsíčně ji pak využije něco mezi 400 a 500 tisíci lidmi, kteří často ani netuší, že jejich bance s výhodami pomáhá právě Dateio. Nedávno se startup umístil v žebříčku padesáti nejrychleji rostoucích firem ve střední Evropě Deloitte Fast 50.

Koncem tohoto roku startup cílí na break even. „Dodnes vidíme, že to má obrovský potenciál. A to, že s námi banky chtějí nejen spolupracovat, ale i do nás investovat, je pro nás skvělý signál,“ pochvaluje si Dovica. „Ze strany obchodníků je poptávka všude velká, dopředu totiž vědí, kolik za kampaň zaplatí,“ vysvětluje Knot s tím, že když žádný zákazník nabídku nevyužije, Dateiu obchod nic neplatí. Průměrná návratnost investice je pro obchodníky 130 procent.

A co z toho mají banky? „Šťastného klienta,“ směje se Dovica. Banky nemusí vynakládat prostředky ani energii na tvorbu věrnostních programů, a přesto dokážou zákazníkovi tuto službu nabídnout. Za celý proces navíc platí obchodníci, pokud banka zprostředkuje startupu nadstandardní množství klientů, Dateio naopak platí jí.

Reklama
Reklama