skip to main content
Forbes Woman

Všechny krize bych si prošla znovu a ráda. České podnikatelky popisují, co si odnesly z korony

3 minuty čtení

Profesorka psychologie Angela Duckworth se kdysi snažila přijít na to, co pojí nejúspěšnější lidi na planetě. Zjistila, že tito lidé nemají společnou disciplínu, empatii ani to, že vstávají v pět ráno. Zásadním předpokladem úspěchu je podle jejího výzkumu houževnatost. Schopnost nenechat se odradit krizí a jít dál.

Tuhle vlastnost mají bezpochyby i všechny ženy, které se kdy umístily v našem žebříčku nejvlivnějších žen Česka. Jak se dnes českým podnikatelkám žije a co si odnesly z korony? To nám prozradily na Forbes Women’s Summitu.

Jana Bínová

spolumajitelka, Svět bedýnek

Jana Bínová | Foto Jiří Turek a Jana Jabůrková
Reklama

Společnost pro dovoz čerstvých potravin od českých farmářů, kterou Jana Bínová před 10 lety založila se svým manželem, zažívala v pandemii hektické období. Ze dne na den ustal odbyt na farmářských trzích i v restauracích a do firmy začali volat řezníci, že mají zbourané maso, ale nemají ho jak prodávat. „Nejen malí dodavatelé, ale i velcí restauratéři jako Ambiente měli připravené maso, a z ničeho nic ho neměli kam prodat. A tak hledali jinou cestu,“ popisuje Jana Bínová.

Aby potraviny nepřišly nazmar, rozhodli se manželé pomoct jednotlivým maloobchodníkům. Poptávka zákazníků byla velká, kapacita malé rodinné firmy, jakou Svět bedýnek je, na takový nápor ale nebyla připravená. Na svůj e-shop museli majitelé Bínovi rychle programovat nové položky, aby si je zákazníci vůbec mohli objednat. Zároveň se museli za pochodu naučit všechno zkoordinovat.

„Jsme stále ještě rodinná firma, která má okolo 60 zaměstnanců, a bylo přenádherné, jak všichni začali pomáhat. V podstatě nikdo neměl volno, všichni sháněli další pomocníky při kompletaci bedýnek, řidiče nebo auta,“ vzpomíná na začátky pandemie podnikatelka.

S dodávkou obrovského množství zboží jim nakonec pomohli i samotní dodavatelé, kteří firmě poskytli svoje zaměstnance i auta. „My jsme jim za to nabídli ten bonus, že svoje zaměstnance nemuseli propustit,“ říká Jana Bínová.

Kateřina Šachová

spolumajitelka, Papelote

Reklama

Papírnictví, které si dalo za cíl probudit v lidech kreativitu, funguje jedenáctým rokem. Už loni zažily majitelky Denisa Havrdová a Kateřina Šachová zlom, když je oslovilo Letiště Václava Havla v Praze, aby tam otevřely pobočku Papelote. „Letiště nás oslovilo samo a my jsme měly pocit, že to je ta cesta, kterou teď máme jít a jak se posunout,“ vysvětluje jedna ze zakladatelek Kateřina Šachová.

Z byznysového hlediska dávala prodejna na letišti majitelkám smysl. Znamenala by totiž stovky tisíc až miliony zákazníků, kteří obchodem každý rok projdou. Je to obrovská výzva pro každého majitele obchodu, o to víc pro Papelote, které se objevuje ve více než 150 zahraničních průvodcích Prahou a kde turisté vždycky tvořili významnou část zákazníků.

Podnikatelky se proto rozhodly zúčastnit výběrového řízení, věnovaly mu obrovské úsilí a své místo na pražském letišti si vybojovaly. „V té době v nás ale byl konflikt v tom, jak se letiště prezentovalo, kam se chce ubírat, a v podmínkám, které kladlo,“ přiznává Kateřina Šachová s tím, že následovalo 14 rozhodujících dnů, kdy, především na základě intuice, dospěly s Denisou Havrdovou k tomu, že obchod na letišti neotevřou.

„To bylo v lednu a bylo to vážně těžké rozhodnutí. Asi za měsíc se ale ukázalo, že bylo správné. Díky němu tady vlastně ještě dneska jsme,“ směje se podnikatelka.

Všechny obchody s astronomickými nájmy tehdy z ničeho nic zavřely, turisté přestali jezdit do Česka a obchody na letišti dodnes negenerují stejné výsledky jako před pandemií. Papelote mezitím otevřelo obchod na Letné. „Ta situace nás naučila soustředit se na to, kde jsme, s kým se spojíme a co můžeme ovlivňovat napřímo. A to je ten lokální trh a lidé tady,“ nastiňuje Kateřina Šachová další směřování Papelote.

Marie Knapp

zakladatelka a ředitelka, Czech Courses

Marie Knapp | Foto Mojmír Sova

Jazykovou školu, která zprostředkovává jazykové kurzy pro cizince v Praze a Brně, protikoronavirová opatření citelně zasáhla. Uzavřely se hranice, její klienti odjeli. „Těsně před uzavřením všeho jsme měli pocit, že se všechno daří,“ popisuje Marie Knapp.

10. března tak Czech Courses otevřely novou pobočku na pražském Andělu, o dva dny později ji zase zavřely. „Tehdy to byl obrovský šok. Zrušili jsme všechny naše kurzy a vzali si týden volna, abychom kompletně překopali náš byznys. Věděli jsme, že budeme muset přejít k jinému řešení,“ říká podnikatelka a dodává, že se s firmou tehdy rozhodla jít cestou naprosté otevřenosti a všem klientům rozeslala e-mail, který popisoval nastalou situaci.

„Jsou věci, na které se prostě nemůžete připravit,“ přiznává Marie Knapp s tím, že dnes už mají Czech Courses stejné výsledky jako před pandemií. A co ji krize naučila? „Příště bych si jí prošla s lehčí hlavou, ale všechny podnikatelské krize bych si prošla ráda,“ uzavírá podnikatelka.

Reklama
Reklama